Prøvekjørt: sEAT leon x-PERIENCE

En spanjol for norske forhold

Har det meste som nordmenn liker, men mangler politisk korrekt motor.

Pluss ikon
X-PERIENCE: Vi har prøvekjørt Seat Leon X-perience. Det er en utmerket bil for norske forhold, men mangler rette drivlinjer og føles noe aldrende.
X-PERIENCE: Vi har prøvekjørt Seat Leon X-perience. Det er en utmerket bil for norske forhold, men mangler rette drivlinjer og føles noe aldrende. Foto: Martin Jansen
Sist oppdatert

HVA HAR VI KJØRT: Seat X-perience, spanjolenes svar på Skoda Octavia Scout og VW Golf Alltrack. Plattformen er den samme. Det er en utmerket familiebil for deg som ikke trenger Tarracco-størrelse (Seats store Kodiaq-versjon som kommer snart).

X-perience har stort bagasjerom, god bakkeklaring, firehjulstrekk og masse, masse utstyr. Tar man utgangspunkt i salgstallene til Skoda Octavia Scout, som er omtrent samme bilen, så burde X-perience passe nordmenns preferanser som hånd i hanske.

Men så var det dette med et bilmerke man ikke helt kjenner, som i tillegg er fra Spania som mange nordmenn forbinder med playa, sol.

Seat har vært i Norge før og fikk etter hvert et ganske lummert kvalitetsry. Men 15 år etter at Seat forsvant fra det norske markedet er merket tilbake, og nå er spanjolene en del av det erketyske VW-konsernet. X-perience er dermed fundamentert på en kjent og velprøvd plattformen (MQB-plattformen).

HØYDEPUNKTER PÅ INNSIDEN: Sportslig utformede forseter med god sidestøtte og trekk i alcantara, er aldri feil. Gode å sitte i er de også.

Er du kjent med førermiljøet i en nyere VW eller Skoda, så vil du straks se at cockpiten i X-perience tilbyr en variasjon over samme tema. Det innebærer digitale instrumenter og en åttetommers berøringsskjerm.

Cockpiten er ikke fryktelig spennende, men funksjonell og brukervennlig.

FUNKSJONELT: Seter med alcantara og god sidestøtte. Betjeningen av den åttetommers berøringsskjermen og instrumentene for øvrig, er enkel og begripelig. Men det er ikek lenger topp moderne.
FUNKSJONELT: Seter med alcantara og god sidestøtte. Betjeningen av den åttetommers berøringsskjermen og instrumentene for øvrig, er enkel og begripelig. Men det er ikek lenger topp moderne. Foto: Martin Jansen

HØYDEPUNKTER UNDER SKALLET: 180-hester bensinmotor, syvtrinns DSG-girkasse og firehjulstrekk lar seg høre.

Seat kaller 4WD-systemet for 4Drive som er basert på femte generasjon av det svenske systemet Haldex. Det innebærer at bilen i all hovedsak er forhjulsdrevet. Registrerer sensorene at forhjulene slipper, kobles bakhjulene inn elektronisk.

Haldex-systemet bruker en lamellkobling til å sende kraft til sekundærakselen, som i de fleste tilfellene er bakakselen. Haldex' lamellkoblinger er ikke en differensial i ordets egentlige betydning. Den løser problemet med forskjeller i rotasjonshastighet ved å tillate sluring, samtidig som bakakselen kan få kontinuerlig kraft.

I et slikt system kan maksimalt 50 prosent av kraften gå til bakakselen når lamellkoblingen lukkes helt og gir stiv forbindelse mellom for- og bakakselen.

DIGITALT: Med digitale instrumenter kan du velge mellom flere ulike visningsoppsett.
DIGITALT: Med digitale instrumenter kan du velge mellom flere ulike visningsoppsett. Foto: Martin Jansen

ER DEN MORSOM Å KJØRE: Hadde man hatt denne på 80-tallet, hadde man vært kongen på hvilken som helst "harryrunde". Den er ganske morsom nå også.

Med 180-hester føles bilen tilstrekkelig kvikk, og sier ikke nei takk til litt aktiv kjøring på svingete vei. Sammenlignet med Octavia Scout og Golf Alltrack virker det som om Seat har strammet understellet noen ekstra knepp.

UTSTYRT FOR NORGE: Firehjulstrekk og litt høyere bakkeklaring enn en vanlig Seat Leon.
UTSTYRT FOR NORGE: Firehjulstrekk og litt høyere bakkeklaring enn en vanlig Seat Leon. Foto: Martin Jansen

KULHETSFAKTOR: Den er produsert ved Martorell-fabrikken utenfor hipster-hovedstaden Barcelona, noe som klinger litt mer ungdommelig enn Wolfsburg. Det ukule ved bilen er det klønete X-perience-navnet og det faktum at den ble lansert så langt tilbake som i 2014.

EKSTRAUTSTYR: Her slipper du å bla deg gjennom PDF-filer på jakt etter utstyr og priser. Bilen kommer ferdig spekket i tråd med retningslinjene for hvordan merket skal selge biler i Norge.

Og den kommer med mye utstyr, fiks ferdig med hengerfeste, LED hovedlys, adaptiv cruisekontroll, navi og det aller meste av det du trenger.

Ulempen med Seats strategi med ferdig utstyrte biler, er at den er rigid. Så dersom bilen skulle mangle utstyr som du gjerne vil ha, som soltak, så lar det seg vanskelig gjøre å løse.

KONKLUSJON: Det er ikke lett for et nytt merke å komme inn på markedet uten hybrid, ladbar hybrid eller helelektrisk, takket være den regjerende bilpolitikken.

Det merker Seat selv om X-perience egentlig har alt nordmenn begjærer og kan leases fra 2489 kroner.

En ferdig spekket X-perience koster 467.500 kroner. Til sammenligning koster rimeligeste Octavia Scout, som kun fås som diesel, fra 428 500 kroner med 150-hester diesel.

Salgsstatistikken fra OFV (Opplysningskontoret for veitrafikken) viser at Seats mest solgte modell er den vesle SUV-en Arona. Den ligger på 169. plass med 46 solgte biler så langt i år (siden sommeren).

Rett bak på statistikken ligger Ateca, som er Seats svar på VW Tiguan og Skoda Koraq. I 2020 er det ventet at Seat kommer både med elbil og plug in-versjoner. Det øker salgspotensialet.

TEKNISKE DATA

Seat Leon X-perience

Motor, cm3: 1798

Effekt, hk ved o/min: 180/4500

Dreiemoment, Nm ved o/min: 280/1350

Egenvekt, kg: 1396

Tilhengervekt, kg: 1500

Bagasjerom, liter: 587/1470

Lengde/bredde/høyde, cm: 454/182/148

Bakkeklaring, cm: 16,3

Standard dekkdimensjon: 225/45R18

Forbruk, NEDC l/mil: 0,66

CO2-utslipp, g/km: 152

0-100 km/t, fabrikk, sek.: 7,2

Toppfart, km/t: 221

Pris fra, kr: 467 500

Denne saken ble første gang publisert 04/12 2018, og sist oppdatert 04/12 2018.

Les også