Prøvekjørt: BMW X5

Komforten er blitt merkbart bedre i nye BMW X5

Mer plass, bedre understell, en armada av assistentsystemer og friske motorer: Fjerde generasjon BMW X5 er like om hjørnet.

Pluss ikon
<b>OFFROAD:</b> For første gang kan X5 fås med offroadpakke.
OFFROAD: For første gang kan X5 fås med offroadpakke. Foto: Produsent
Sist oppdatert

Diamanter skapes under press. Slik sett har en viktig forutsetning vært på plass i konstruksjonen av den nye X5. Det lukrative segmentet med de store SUV-ene har vokst kraftig i de siste tjue årene. X5, som før hadde en lederposisjon, har havnet litt i bakleksa.

Den er på ingen måte kjørt av lasset, men når det gjelder komfort og plasstilbud spiller andre modeller førstefiolin. Og så har du Porsche Cayenne, som kraftig utfordrer slagordet med «ren kjøreglede». Alt dette vil bayerne nå gjøre noe med. Derfor har generasjon fire av X5 tydelig vokst i størrelse. I USA, der bilen blir produsert, er denne bamsen fortsatt kun en midsize-SUV. På vår side av Atlanterhavet er det annerledes – X5 er blitt over to meter bred.

<b>SKJERMER:</b> Live Cockpit Professional med to 12,3-tommersskjermer.
SKJERMER: Live Cockpit Professional med to 12,3-tommersskjermer. Foto: Produsent

En av de beste som finnes

Størrelsen plager oss ikke på de brede landeveiene nord for Atlanta – blant annet fordi nyheten føles overraskende håndterbar. Det gjelder særlig bakenden, der de medstyrende bakhjulene har et utslag på inntil tre grader. Dette er ingen verdensnyhet, men BMW har greid å gjøre det slik at vi kjenner en effekt av det.

Rekkesekseren i prøvekjøringsbilen xDrive 40i er egentlig en gammel bekjent, men ingeniørene har oppdatert den i henhold til nye avgasskrav. Nå greier den Euro 6d-kravene, uten at det har gjort større utslag på forbruk og effekt. Det trengtes ikke heller, for denne motoren er en av de beste som finnes i denne klassen. Den akselererer som en skremt katt, og smører trommehinnene med deilig klang.

Merkbart mer komfortabel

Også samarbeidet mellom motor og ZF-automaten med åtte trinn er forbedret. Med noen tekniske grep har BMW fått systemet til å sjalte både kjappere og mer smidig. Hvorfor BMW-gjengen har brukt ressurser på dette? Ingen anelse, for i grunnen fantes det fint lite å utsette på funksjonsmåten fra før.

<b>NYE X5:</b> De første utgavene av nye X5 er ventet til Norge i november.
NYE X5: De første utgavene av nye X5 er ventet til Norge i november. Foto: Produsent

Derimot ble understellet til forgjengeren kritisert. X5 var alltid litt for stram. Luftfjæring fantes bare til bakhjulene. Til den fjerde generasjonen fås luftfjæring som ekstrautstyr også til forhjulene. Det gjør bilen merkbart mer komfortabel, ikke minst i komfortkjøremodus, der den svever på en sky. Selv i sportsmodus fjærer den nye X5 behagelig mykt. Standard for bilen er imidlertid «kun» et adaptivt understell.

Offroad og tre seterader

Offroadpakken er helt ny. Ved hjelp av luftfjæringen kan bakkeklaringen økes med inntil 40 millimeter. I tillegg finnes flere kjøremodus for ulike underlag, som eksempelvis snø, gjørme og stein. Programmene aktiveres med en bryter, og bilen er klar til å kjøre på steder der du aldri ville tenkt på å kjøre en X5 før. Den har større kapasitet i terrenget enn noen BMW noensinne har hatt. Og naturligvis passer bilen til å bringe barna til skolen med – også i en tredje seterad, om du betaler ekstra.

<b>MODUS:</b> Kjøreprogram for ulike underlag. Bakkeklaringen kan økes med inntil 40 mm.
MODUS: Kjøreprogram for ulike underlag. Bakkeklaringen kan økes med inntil 40 mm. Foto: Produsent

Den nye utgaven fås i to utstyrsversjoner: xLine og M Sport. Førstnevnte er til grovere bruk, mens M Sport… ja, navnet sier det jo. Trenger du en skytsengel i trafikken, så er X5 nå fullpakket av hjelpesystemer. Køassistent, filholderassistent, styreassistent – assistenter er blitt en del av definisjonen på «ren kjøreglede» nå.

Laserlys

Standardlyktene er blitt LED i stedet for xenon. Den som vil se enda bedre, kan bestille laserlys som ekstrautstyr. De skal lyse opp veien inntil 500 meter framover. Holder du i stedet blikket på innsiden av bilen, er det det nye betjeningssystemet som lyser opp. Det består av to 12,3-tommersskjermer plassert ved siden av hverandre. Den sentrale skjermen er, på kjent BMW-vis, vendt mot sjåføren. Dette er sjuende generasjon av iDrive, og betjeningen er et godt stykke på vei slik vi kjenner den. Og det er fint. Det er bare en liten ting: X5 koster i praksis minst en million kroner. Diamanter er billigere.

Dommen

Den nye BMW X5 er en grundig oppgradering fra den gamle. Bilen er dyr, men nå har den også fått terrengkapasitet. Den har vokst og er oppdatert på alle områder – i likhet med konkurrentene. De ytre målene passer dårlig i et norsk parkeringshus.

<b>PLASS:</b> Lengre akselavstand og økt bredde gir mer plass, særlig i baksetet.
PLASS: Lengre akselavstand og økt bredde gir mer plass, særlig i baksetet. Foto: Produsent

Ladehybrid med stort batteri

Den nye X5 lanseres i høst, men neste år kommer en interessant versjon: 45e iPerformance. Dette er en ladbar hybrid med oppgitt rekkevidde på inntil 75 km etter den kommende WLTP-normen, som regnes som mer realistisk enn den gamle NEDC-normen. Batterikapasiteten er på 18,4 kWt. Batteriet krever plass, og bagasjevolumet reduseres med 150 liter (til 500 liter) sammenlignet med andre X5-versjoner. Bensinmotoren er en treliter med to turboer. Samlet effekt er 394 hk, mens dreiemomentet er 600 Nm. 0-100 km/t er oppgitt til 5,6 sekunder.

BMW X5 xDrive 40i: Pris og tekniske data

  • Motor: Rekkesekser, turbo, langsplassert foran
  • Sylindervolum: 2998 cm³
  • Effekt: 340 hk ved 5500 o/min
  • Dreiemoment: 450 Nm ved 1500 o/min
  • Drivhjul/girkasse: Alle/åttetrinnsautomat
  • L/B/H: 492/200/175 cm
  • Bakkeklaring: 214 mm
  • Egenvekt: 2060 kg
  • Bagasjevolum: 650-1860 liter
  • Hengervekt: 2700 kg
  • 0-100 km/t: 5,5 sekunder
  • Toppfart: 250 km/t
  • Forbruk: 0,87 l/mil
  • CO₂: 197 g/km Pris:
  • Pris: Fra 1.056.100 kroner

Denne saken ble første gang publisert 01/10 2018, og sist oppdatert 01/10 2018.

Les også