POWERBOAT WEEKEND I ARENDAL

Det tok over 6000 arbeidstimer å bygge fartsmonsteret

Henter hjem norskbygd 2700-hesters fartsmaskin.

Pluss ikon
RASK BÅT: Predator 447 har 2700 hk, men du kan få den med vanvittige 3300 hk.
RASK BÅT: Predator 447 har 2700 hk, men du kan få den med vanvittige 3300 hk. Foto: Bjørn Øyvind Hoff
Sist oppdatert

I 2014 startet Arendals-bedriften Predator Boats arbeidet med den 14 meter lange fartsmaskinen 447. I 2016 ble den sjøsatt med to diagonalt stilte 9.0-liters Mercury Racing-motorer som hver produserer 1350 hk.

– Båten er en kjøremaskin, den er superstabil helt opp til toppfart, og skroget tåler enda mer fart. Skroget henger godt med i harde svinger og tåler grov sjø selv i høye hastigheter, sa konstruktør Andree Bakkegaard etter å ha testet båten i 218 km/t i Norge.

Det var ikke mange dagene den spesielle båten kunne beskues i norske farvann før den forsvant til Florida og Miami Boat Show. Der ble den senere solgt. Men i forbindelse med helgens Powerboat Weekend i Arendal er Predator 447 hentet hjem for anledningen. Der blir det mulig å se nærmere på 447 og andre fartsmaskiner.

Predator 447 har kabin av Windy-klasse, et J&L Marine-lydanlegg på 5000 watt med syv forsterkere og 22 høyttalere som pumper ut massiv lyd og setetrekk i Silvetex med broderier inspirert av Bentley. Lyssatt champagnekjøler slik at man skal kunne se boblene i flasken, er en del av interiøret.

COCKPIT: Alt kan vises digitalt på de tre skjermene om bord - en Raymarine E-165 kartplotter + to mindre skjermen. Men det er noen viktige analoge instrumenter for turtall, GPS speedo, oljetrykk, vanntrykk, vanntemperatur, trimnivå, trimtabs-nivå samt målere for drivstoff og trimtank. Under plotteren ligger en rekke med hurtigknapper.
COCKPIT: Alt kan vises digitalt på de tre skjermene om bord - en Raymarine E-165 kartplotter + to mindre skjermen. Men det er noen viktige analoge instrumenter for turtall, GPS speedo, oljetrykk, vanntrykk, vanntemperatur, trimnivå, trimtabs-nivå samt målere for drivstoff og trimtank. Under plotteren ligger en rekke med hurtigknapper. Foto: Bjørn Øyvind Hoff

Lære hos Nor-Tech

Men 46 fot lange Predator 447 handler selvsagt først og fremst om skrog og motor. Byggematerialene som er benyttet er vinylester - en form for hard plast som skal ha bedre holdbarhet og tåle vann bedre enn polyester - hybrid kevlar, karbonfiber og divinycell – et PVC-basert materiale.

Skroget er konstruert av Andree Bakkegaard. Han gikk i lære hos mer kjente Nor-Tech, den norske båtbyggeren som ble etablert på 80-tallet av kameratene Trond Schou og Nils Johnsen. Tidlig på 90-tallet flyttet powerboat-produsenten til North Fort Myers i Florida. Der jobbet Bakkegaard i flere år med motorbygging, rigging, båtmesser og testkjøringer mens drømmen om å starte selv ble foredlet.

Han dro hjem til Arendal, og på ren hobbybasis ble en Predator 1.0 realisert. Men noen ville kjøpe båten, og plutselig var det som startet med GH 10 med 9,9-hester og drømmer om high performance-båter blitt en forretning med kompisen Preben Sørensen med på laget.

KOMFORT: Til tross for voldsomme ytelser er 447 bygget for komfort med blant annet integrert champagnekjøler.
KOMFORT: Til tross for voldsomme ytelser er 447 bygget for komfort med blant annet integrert champagnekjøler. Foto: Bjørn Øyvind Hoff

Raceinspirert hyggebåt

Etter å ha bygget 10,36 meter lange Predator 337 og 337 Supersport, var tiden inne for å lage en over 14 meter lang fartsmaskin med v-bunn med 2700 hester. Båten kan utstyres med vanvittige 3300 hk (2 x 1650 Mercury Racing) – eller 2 x 370 TDI-dieselhester for de mer nøysomme.

– Vi mener dette er den råeste båten som noensinne er bygget i Norge, uttalte Preben Sørensen, daglig leder i Predator Boats, da 447 ble sjøsatt. Sørensen har kjørt båtrace i mange år, og har blant annet kjørt Skagerak Across på to timer med en Predator 337.

MOTOR: 447 HAR to diagonalt stilte 9.0-liters Mercury Racing-motorer som hver produserer 1350 hk.
MOTOR: 447 HAR to diagonalt stilte 9.0-liters Mercury Racing-motorer som hver produserer 1350 hk. Foto: Bjørn Øyvind Hoff

De voldsomme ytelsene til tross, 447 beskrives av Arendals-bedriften som en raceinspirert hyggebåt bygget for den ultimate kjøreopplevelse. Komfortelementet er ivaretatt med blant annet fullt utrustet kabin, soveplasser, toalett/bad og pantry.

TEKNISKE DATA

Lengde: 46 fot (14 meter)

Bredde: 2,78 meter

Vekt: 6950 kg

Motor: 2 x Mercury Racing QC4v-1350

Hk: 2 x 1350 hk

Drev: Mercury racing M8

Propeller: Hering 5-blader

Drivstofftanker: 4 stk., total 1450 liter

Forbruk: Ca 930 liter i timen ved 100 % throttle

Toppfart: 118+ knop/ 218+ km/t

Marsjfart: 90+ knop

Trimtank: 350 liter

Ferskvannstank: 50 liter

Septiktank: 50 liter

Pris: Én million dollar (+ moms i Norge)

Denne saken ble første gang publisert 10/06 2019, og sist oppdatert 10/06 2019.

Les også