Hjemmeferie

Nå vil enda flere ha dette

Mange av sommerens ferieplaner utenlands må skrinlegges som følge av koronaviruset. Det har blant annet medført at interessen for å kjøpe båt har skutt i været.

Pluss ikon
<b>HJEMMEFERIE:</b> Koronaviruset gjør at nordmenn ser til ulike ferieformer på hjemmebane, som båtferie.
HJEMMEFERIE: Koronaviruset gjør at nordmenn ser til ulike ferieformer på hjemmebane, som båtferie.
Publisert

Finn.no har hatt en voldsom økning i antall personer som er interessert i å kjøpe båt, og mener økningen kan være en følge av koronaviruset.

– De høye besøkstallene som Finn.no hadde i midten av april så vi kun to dager i hele fjor, sier Magnus Frøshaug Ryhjell. Han er forretningsutvikler i Finn.no.

Båt ligger an til å bli en av de tryggeste ferieformene i år. Det har ikke gått upåaktet hen på Finns side for båtannonser.

– Trafikken på Finn båt var formidabel i påsken med over 36 prosent mer trafikk enn samme uke i fjor, som ikke var påskeuke. Sesongen har dermed startet rekordtidlig. Nesten 1,25 millioner besøk på Finn båt på én uke er et tall vi vanligvis ikke ser før mot slutten av mai eller tidlig i juni, uttaler Ryhjell. Vurderer du å selge båten din, så er tiden inne, mener han.

– Vi opplever også en voldsom interesse for båtplass på Finn, hvilket tyder på at mye av trafikken vi nå ser er folk med konkrete kjøpsplaner og ikke bare folk som kikker, sier Ryhjell.

Også forsikringsbransjen har merket økt interesse for båt

– I løpet av mars og april i 2020 har If forsikring hatt en betydelig økning i folk som har vært inne og sjekket pris på båt­-
forsikring på nettet, ifølge produktsjefen i
If forsikring, Atle C. Strøm.

– For mars ble det en økning på 69%, og i april lå vi 25% over totalen for hele april i fjor. Salget av forsikring på nettet har også vært bra, og økte med 59% i mars, sier Strøm.

<b>TRYGT:</b> Båt ligger an til å bli en av de tryggeste ferie­formene i år.
TRYGT: Båt ligger an til å bli en av de tryggeste ferie­formene i år.

Digitale messetilbud

Det har vært en rekke gode tilbud på nye båter ute hos forhandlerne.

– Mange av dem skulle stått på en eller flere messer med messetilbud, men disse ble selvsagt avlyst, sier Ryhjell.

Selv om Sjøen for alle-messen måtte kanselleres, så har mange forhandlere annonsert messetilbudene sine digitalt i stedet. Det bekrefter Norboat - Båtbransjeforbundet i Norge.

Leif Bergaas er daglig leder i Norboat, og sier at det ikke nødvendigvis er noen stor økning i kjøp eller salg av båter i år sammenlignet med i fjor.

– Det er et godt salg av båter i år, og mange trodde at korona ville ha en mye større negativ innvirkning. Vi ser jo at bil­salget har gått ned. Det samme gjelder hussalg, hotell og reise. Og mange andre bransjer har blitt hardt rammet, men båtbransjen har klart seg overraskende bra. Jeg vil derimot ikke si at kjøp og salg av båt i år er mye bedre enn det var i fjor, sier Bergaas.

<b>EGEN SKJÆRGÅRD:</b> Båt- og båtliv er en av de fineste måtene å hygge seg på, komme ut og tenke på andre ting enn pandemier, mener Terje Bjørnsen, fagredaktør i Vi Menn Båt.
EGEN SKJÆRGÅRD: Båt- og båtliv er en av de fineste måtene å hygge seg på, komme ut og tenke på andre ting enn pandemier, mener Terje Bjørnsen, fagredaktør i Vi Menn Båt.

For tidlig konkludere

Det finnes ikke et obligatorisk fritidsbåt­register. Dermed er det vanskelig å tallfeste det totale nybåtsalget fra måned til måned slik man kan gjøre med bilsalget i Norge.

– Finn.no kan se en økning i antall mennesker som har vært inne på sidene deres, men ikke konkret hvor mange som faktisk har endt opp med å kjøpe eller selge båt, sier Bergaas.

Han påpeker at en mild vinter, som den vi har hatt i år, ofte er bra for båtsalget, og at salget gikk bra frem til korona-epidemien.

– Det ble plutselig en liten stillstand på båtmarkedet, men så kom det frem at man ikke skal reise utenlands, og da steg salget av båter igjen, sier Bergaas.

Fagredaktør i Vi Menn Båt, Terje Bjørnsen, uttaler at det fortsatt er for tidlig å konkludere hvordan situasjonen blir for 2020 totalt, men at de første tilbakemeldingene fra ulike forhandlere, importører og produsenter kan tyde på at man styrer unna den verste smellen.

– Mange fryktet at epidemien skulle bli en enda verre utfordring for båtbransjen enn finanskrisen for drøyt 10 år siden. Det var en mye lengre prosess for båtbransjen å komme tilbake til normalen den gangen enn eksempelvis for bilbransjen, sier Bjørnsen.

<b>HJEMMEKOS:</b> Sydenferien ryker etter alt å dømme. Men dette ser ut som en god erstatning.
HJEMMEKOS: Sydenferien ryker etter alt å dømme. Men dette ser ut som en god erstatning.

Oppdage Norge

Bjørnsen mener at den nåværende situasjonen er en gyllen sjanse til å oppdage egen skjærgård siden sydenferien ryker for svært mange.

– Båt- og båtliv er en av de fineste måtene å hygge seg på, komme ut og tenke på andre ting enn pandemier. Mitt håp for våren og sommeren 2020 er at folk benytter seg av «hjemmesommeren» til å oppdage hvilke fantastiske opplevelser og rekreasjonsmuligheter som ligger i båtlivet og vår unike skjærgård, sier Bjørnsen.

– Det er sannsynligvis en av de beste måtene å komme seg gjennom krisen på, både for barn, voksne og for båtbransjen, avslutter han.

Denne saken ble første gang publisert 26/05 2020.

Les også