Glampingbil

Nå kan camping være luksus

Denne luksuriøse camping­vognen er for deg som vil på glampingferie.

Pluss ikon
<b>GLAMPING:</b> Slik har vi aldri sett en campingvogn.
GLAMPING: Slik har vi aldri sett en campingvogn.
Sist oppdatert

Mange nordmenn med campingvogn har stiftet bekjentskap med slovenske Adria som er nest størst på det norske markedet etter Hobby. Adria har lang erfaring med å produsere bobiler, campingvogner og såkalte villavogner (mobile homes), men nå har produsenten kommet opp med noe som legger seg midt imellom disse to segmentene.

Verdens største caravanmesse går av stabelen i Düsseldorf hver høst. Messen har sine blikkfang blant enorme mengder bobiler og campingvogner. I år var nye Adria Astella blant blikkfangene. Den er skreddersydd for den som vil at campingferien skal bli mer som glamping, altså glamorøs camping.

<b>FASTLIGGERDRØM?:</b> Astella vil være en gedigen base for en fastliggerplass.
FASTLIGGERDRØM?: Astella vil være en gedigen base for en fastliggerplass.

Minner om mikrohus

Astella er bygget som en liten leilighet, eller et mikrohus, og interiøret minner mer om det du finner i moderne leiligheter enn i campingvogner og bobiler. Den har klart oppdelte og romslige seksjoner (stue, kjøkken, bad og soverom), samt panoramadører og -vinduer. Linjene er enkle og rene, og designen er åpenbart gjort med en klar tanke om at vognen skal oppleves romslig.

<b>SOV I RO:</b> Soverommet i modellen 754 DP er plassert i den ene enden, med stua i motsatt ende. 
SOV I RO: Soverommet i modellen 754 DP er plassert i den ene enden, med stua i motsatt ende. 

Selv om Astella er over ni meter lang, så skal den uten problemer kunne slepes. Men den er nok primært tiltenkt en noe mer statisk tilværelse, for eksempel som base for en fastliggerplass.

Adria har uansett den vanlige camperen i tankene som potensiell kunde, og ikke campingplasser som også satser på en ny type hytte à la villavogner. Selskapet har sågar hatt hjelp av en flyprodusent for å designe et skrog med lavest mulig luftmotstand.

<b>ROMSLIG:</b> Linjene er rene, og bidrar til at vogna oppleves uvanlig romslig.
ROMSLIG: Linjene er rene, og bidrar til at vogna oppleves uvanlig romslig.

Dimensjoner

Astella kommer i tre versjoner og lengder. 704 HP er 7,6 meter lang og 2,52 meter bred, og er ment for ett par. 704 har ett separat soverom og en stor stue – hvert rom med egne panoramadører for enkelt inne-ute-liv. Selvsagt finnes her også et luksuriøst kjøkken og bad.

754 DP er like bred, men lengre. Den er nesten 8,1 meter, og bygget på en annen måte med soverommet og stua i hver sin ende. I stua kan man også enkelt lage soveplass til to.

904 HP er giganten – drøye 9,5 meter lang, med stua i midtseksjonen, flankert av et stort kjøkken og et ditto soverom. Her kan man re opp senger til seks personer om nødvendig

<b>SITTE­PLASSER TIL EN FAMILIE:</b> Kjøkkenet i 904-modellen ser ut som et kjøkken i en liten leilighet.
SITTE­PLASSER TIL EN FAMILIE: Kjøkkenet i 904-modellen ser ut som et kjøkken i en liten leilighet.

Priset i Norge

<b>DO OG DUSJ:</b> Baderommet i 754 DP. 
DO OG DUSJ: Baderommet i 754 DP. 

Dette er altså store campingvogner, men de finnes det en god del av på markedet allerede. Det er ikke unikt med ni meters lengde; det unike med Astella er nok først og fremst designen, utvendig som innvendig. Her har slovenerne evnet å tenke ut av boksen.

Vidar Donner hos importør Adria AB kan fortelle at Astella også er på vei inn til det norske forhandlernettet for Adria.

– Prisene er klare. Den minste koster 612 000 kroner og den lengste 659 000 kroner.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn

Denne saken ble første gang publisert 21/10 2019, og sist oppdatert 16/10 2019.

Les også