Mercedes X-klasse

Her er Mercedes-pickupen i Norge for første gang

Sniktitt på Mercedes X-klasse.

Pluss ikon
PICKUP: Her er Mercedes X-klasse i Norge for første gang. Den vises frem på Oslo Motor Show
PICKUP: Her er Mercedes X-klasse i Norge for første gang. Den vises frem på Oslo Motor Show
Publisert

Mercedes-pickupen X-klasse vises for første gang frem for publikum. Det skjer på Oslo Motor Show, der pickupen har en slags snikpremiere.

Et av særtrekkene til Mercedes er automatgirspaken på rattstammen. Det gir mer plass i midtkonsollen. Men når Mercedes nå kaster seg inn i pickup-klassen skjer det med en bil med girspaken plassert på midtkonsollen. Det er fordi bilen er utviklet i samarbeid med Renault-Nissan Alliance. Under skallet på X-klasse er det dermed mye Nissan Navara. (Renault kommer også med en pickup kalt Alaskan basert på Navara).

Det er få spor av Navara-genene i førermiljøet, men girspaken, bryteren for bakhjulsdrift eller firehjulsdrift, høy- og lavserie kjenner vi igjen fra Navara. Det samme med knappen for differensialsperre og 12V-uttaket. Men Mercedes har skjult Navara-tilhørigheten godt. Skjermen, touchpad-en, betjeningshjulet, luftventilene og rattet med hendler kun på venstre side, bærer Mercedes-karakter. For de som allerede er kjent med multimediesystemet Comand Online i C-klassen, så vil omstillingen til X-klasse ikke bli nevneverdig stor.

De tre versjonene av X-klasse heter Pure, Progressive, og Power. Bakkeklaringen er på 200 mm - 220 mm med ekstrautstyr. Listen over tilleggsutstyr omfatter for øvrig underkjøringsvern, hardtop, lasteplandeksel, og mulighet til å dele inn lasteplanet i soner.

Mercedes X-klasse
Mercedes X-klasse

Understellet er fra Navara, og som den har X-klasse multilink-bakaksel med spiralfjærer i stedet for bladfjærer som de fleste andre pickupene har. Mercedes skal imidlertid ha finjustert understellet for å oppnå tilfredsstillende Mercedes-komfort.

I første omgang lanseres X-klasse som X 220d 4Matic (163 hk/403 Nm) og X 250d 4Matic (190 hk/450 Nm). Begge har en nyttelast på rundt 1000 kilo og kan trekke 3,5 tonn.

I fjor toppet VW pickup-markedet her hjemme med en Amarok V6, men i 2018 får den konkurranse av X-klasse i Norge. Toppmodellen kommer nemlig med en V6-diesel i kombinasjon med 4Matic-permanent firehjulstrekk. Lavserie og to differensialsperrer hører også med.

Prisene på X-klasse er ennå ikke oppgitt, men bilen har offisiell lansering om kun kort tid.

Denne saken ble første gang publisert 27/10 2017.

Les også