Mercedes GLS

Den nye SUV-kongen på haugen

Syv seter, 680-liters bagasjerom og 585 hk

Publisert Oppdatert

Mercedes' største SUV har i tråd selskapets nye navnestruktur endret modellbetegnelse fra GL til GLS, noe som forteller at den er SUV-versjonen av S-klasse. Den gigantiske SUV-en har også fått et lite ansiktsløft og mer utstyr.

Ved salgsstart vil GLS være tilgjengelig i tre motoralternativer, fra GLS 350 diesel med 258 hk til toppmodellen AMG GLS 63 4Matic med enorme 585 hk. En syvseter med så mange hestekrefter og 680-liters bagasjerom er ikke dagligdags. Maks bagasjeplass er på enorme 2300 liter.

350 og 500 (455 hk) leveres med nitrinns 9G TRONIC automatgir som standard, mens toppmodellen Mercedes-AMG GLS 63 S 4MATIC kommer med 7G TRONIC Speedshift-automatgir.

GLS har fått Airmatic-luftfjæring med Adaptive Damping System (ADS Plus) som skal øke kjørekomforten ytterligere. ADS Plus regulerer kraften i demperne kontinuerlig og trinnløst for hvert enkelt hjul, alt etter kjøreforholdene.

(Artikkelen fortsetter under bildegalleriet)

Nye Mercedes GLS vises frem på bilutstillingen i Los Angeles som pågår nå. Se bildegalleri her

Debut på Los Angeles Auto Show

Med Dymanic Select-systemet kan GLS ha opptil seks forskjellige kjøreprogrammer som du velger med en bryter i midtkonsollen. Du kan velge mellom Comfort, Slippery, Sport eller Individual. I Individual kan du justere gassrespons, styring og demping individuelt. I tillegg har GLS et offroad-kjøreprogram for hytteveien.

Skal du bruke bilen i mer krevende terreng, bør du muligens punge ut ekstra for offroadpakken som gir kjøreprogrammet Offroad+. Da får du også lavserie og senterdiff-sperre. 

Med luftfjæringen kan GLS heises opp til en bakkeklaring på maks 30,6 centimeter. Vadedybden skal være på 60 centimeter.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag