Et av særtrekkene til Mercedes er automatgirspaken på rattstammen. Det gir mer plass i midtkonsollen. Men når Mercedes nå kaster seg inn i pickup-klassen skjer det med en bil med girspaken plassert på midtkonsollen. Det er fordi bilen er utviklet i samarbeid med Renault-Nissan Alliance. Under skallet på X-klasse er det dermed mye Nissan Navara. (Renault kommer også med en pickup kalt Alaskan).

Motorene derimot har Mercedes hentet fra egne rekker. Nylig toppet VW pickup-markedet her hjemme med en Amarok V6, men i 2018 får den konkurranse av X-klasse i Norge. Toppmodellen kommer nemlig med en V6-diesel i kombinasjon med 4Matic-permanent firehjulstrekk. Lavserie og to differensialsperrer hører også med, og den skal kunne laste 1100 kilo og trekke 3,5 tonn.

Understellet er fra Navara, og som den har X-klasse fem link-bakaksel med spiralfjærer i stedet for bladfjærer som de fleste andre pickupene har. Mercedes skal imidlertid ha finjustert understellet for å oppnå tilfredsstillende Mercedes-komfort.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Mercedes X-klasse

PICKUP: Mercedes X-klasse lanseres sent neste år. Foto: Daimler AG

Spor av Nissan Navara

Det er få spor av Navara-genene i førermiljøet, men noen finnes. Girspaken, bryteren for bakhjulsdrift eller firehjulsdrift, høy- og lavserie kjenner vi igjen fra Navara. Det samme med knappen for differensialsperre og 12V-uttaket. Men Mercedes har skjult Navara-tilhørigheten godt. Skjermen, touchpad-en, betjeningshjulet, luftventilene og rattet med hendler kun på venstre side, bærer Mercedes-karakter.

Mercedes X-klasse blir lansert sent neste år, men nylig viste selskapet frem to versjoner som en forsmak på hva som kommer. Med de svulstige konseptnavnene Stylish Explorer og Powerful Adventurer signaliserer Mercedes en X-klasse med to retninger. Powerful Adventurer ser ut som en Arctic Trucks-variant med enorm bakkeklaring og noen digre 35x11.50-offroad-dekk med grove knaster. 

Mercedes pickup

PICKUP: Mercedes X-klasse. Foto: Daimler AG

Nissan Navara

PICKUP: Førermiljøet i Nissan Navara. Foto: Nissan

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!