Firesylindret diesel er kjenningsmelodien i det norske pickup-markedet når vi holder de store amerikanerne utenfor.

VW Amarok har ikke vært noe unntak, men når modellen fra høsten av kommer med en facelift, introduseres Amarok med en V6 dieselmotor på 224 hk.  Den skal ha et maksimalt dreiemoment på 550 Nm allerede fra 1500 o/min. Dreiemomentet er 130 Nm høyere enn dagens versjon med 180 hk og twinturbo.

De høyeste girene har fått lang utveksling i både den manuelle girkassen og den nye 8-trinns automatkassen. Grepene skal redusere både støy og drivstofforbruk i høye hastigheter, ifølge VW.

V6-Amarok har et oppgitt forbruk på 0,76 l/mil og et CO2-utstlipp på 199 g/km.

Motoren vil bli tilgjengelig i tre forskjellige effektutgaver på 163, 204 og 224 hestekrefter. De to sterkeste versjonene blir tilgjengelig først, og kommer på det norske markedet i september.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

VW Amarok

V6: Nye Amarok har fått større felger i alle utstyrsnivåer, og for Aventura-modellen er 20-tommers felger standard. FOTO: Produsent

Mulighet for 3,5 tonn hengervekt

V6-modellen vil i likhet med dagens versjoner komme med forskjellige drivlinjer. Bilene med manuell girkasse får et 4Motion-system med bakhjulsdrift og muligheten for å koble inn frontakselen. Bilene med automatgir kommer med permanent firehjulsdrift hvor kreftene blir distribuert gjennom en Torsen-differensial.

Planet på en firedørs Amarok måler 2,52 kvadratmeter og har plass til en europall sideveis, ifølge VW. Avhengig av utstyret som velges er det mulig å oppnå en nyttelast på mer enn ett tonn. Etter hvert vil også noen av Amarok-variantene kunne leveres med en hengervekt på 3,5 tonn.

Firesylindret VW Amarok DoubleCab Ultimate med 4Motion permanent firehjulsdrift, 180 hk og 8-trinns automatgir koster fra 492.600 kroner i dag.

VW Amarok

DAGENS: Slik ser Amarok ut i dag. Det er blitt noen endringer på utformingen av grill og tåkelys blant annet.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!