DINK het det på 80-tallet, Double Income No Kids. Akronymet ble brukt til å beskrive par som prioriterte karriere framfor kids. Skulle man posere DINK-livet på 80-tallet, var det ikke mange SUV-er å velge mellom. Grovt sett: Range Rover eller Geländewagen. En Lamborghini LM002 kunne bli i meste laget selv for en yuppie.

Men en SUV med kupéform derimot kunne vært det ultimate transportmiddelet mellom Aker Brygge, Geilo og Tjøme. Lite ante nok DINK-ene på 80-tallet at det nesten 30 år senere skulle komme modeller skreddersydd for DINK-livet. I 2008 kom BMW med modellen jappene neppe kunne forestille seg; BMW X6, en «SAC» (Sports Activity Coupé). Den ble straks utskjelt.

I 2014 kom X4. Og nå har også Mercedes kastet seg inn i denne nisjen. Først med GLE Coupé, en konkurrent til BMW X6. Til høsten kommer X4-alternativet GLC Coupé.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Mercedes GLE

MERCEDES: Med GLE Coupé får man lavere nytteverdi enn i en GLE SUV, men mer headturner-effekt.

Mindre komfort

Men nå skal det dreie seg om GLE. Modellbetegnelsen M-klasse er historie og er blitt erstattet av betegnelsen GLE som i tillegg kommer i kupéversjon. Den er 4900 mm lang, 2003 mm bred og 1700 mm høy. Litt lengre og bredere enn GLE, men lavere. Karosseri-formen gjør at kupeen har mindre bagasjeplass og mindre avstand mellom sete og tak i baksetet.

Innstegsmodellen på GLE Coupé kommer med større motor enn vanlige GLE. En firesylindret diesel med 204 hk og 500 Nm er ingen match for en sekssylindret diesel med 258 hk og 620 Nm når det kommer til akselerasjon og dreiemoment. I kjøreopplevelse skal det mye til at en firer slår en sekser.

Coupeen er også strammere i oppsettet. Den har et noe sportsligere oppsett enn GLE, men den stivere kjøreopplevelsen skyldes også økt sporvidde (1,705 mot 1,663). Det gir utslag på kjøreegenskapene. Den nesten 2,2 tonn tunge bilen ligger godt i svingene selv i høye hastigheter.

Ubehaget kommer først ved en overraskelse i form av telehiv midt i svingen. Ulempen med det sportslige fokuset er at kupeen til tross for Airmatic-luftfjæring føles noe mindre Mercedes-komfortabel enn en vanlig GLE med luftfjæring.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

FORSKJELLER: GLE er høyere, men har mindre sportvidde enn GLE Coupé. Coupeen har kun ett tverrgående stag i grillen.

En liten lettelse

Førermiljøene er nær identiske. Betjeningen er oversiktlig med tydelige kontraster. Svart skinn, svart plast og blank metall. Logikken i oppsettet er smart. At skjermen er plassert høyt på konsollen ligger vi særlig godt.

Den største forskjellen innvendig er den trange følelsen i baksetet samt mindre bagasjeplass. Å sette seg i baksetet på GLE etter å ha sittet i kupéversjonen er faktisk en liten lettelse. Det føles veldig mye luftigere. Den virker nær gigantisk sammenlignet med sin lavere slektning.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Mercedes GLE

PÅ BEKOSTNING: Coupé-designen og lavere linjer går på bekostning av sittekomforten i baksetet og plassen i bagasjerommet.

Bli sett-aspektet

Så hva er poenget med å kjøre en diger og høy bil med lavere nytteverdi og ikke så fryktelig mye annet? Vi lar Anders Hovde i TNS-Gallup svare:

– Dette er «se på meg-bilene». Velger man en SUV-coupé er det et svært bevisst valg. Man liker nok å bli sett, og vektlegger det aspektet i større grad enn nytte.

Og liker man å bli sett er det lite å hente med en vanlig GLE. Den er rett og slett blitt for vanlig. En AMG-versjon kan nok gjøre nytten hvis man kan bruke minimum 1 893 900 kroner på bil, men dersom formålet primært er å sitte høyt og bli sett i en Mercedes, så er coupeen det sikreste valget.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Mercedes GLE

LIKT: Førermiljøet i GLE og GLE Coupé er temmelig likt.

Tekniske data

MERCEDES-BENZGLE 350d Coupe 4MATIC autGLE 250d 4MATIC aut
Motor, cm³:29872143
Effekt, hk ved o/min:258/3400204/3800
Dreiemoment, Nm ved o/min:620/1600500/1600
Egenvekt, kg:21852075
Tilhengervekt, kg:29003500
L/B/H, mm:4900/2003/17004819/1935/1796
Bagasjerom, liter:650 – 1720690–2010
Standard dekkdimensjon:275/50R20235/65R17
Forbruk, NEDC l/mil:0,690,57
CO₂-utslipp, g/km:180149
0–100 km/t, fabrikk, sek:7,08,6
Toppfart, km/t:226210
Pris fra, kr:968 500798 800
Pris testbil, kr:1 289 9001 146 000
Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!