Mercedes-AMG GT 73

800-hesters monster-hybrid

Mercedes-AMG kommer med en plug in-hybrid det lukter svidd av. 

Pluss ikon
PLUG IN-HYBRID: Mercedes-AMG GT 73, antakelig med minst 800 hestekrefter.
PLUG IN-HYBRID: Mercedes-AMG GT 73, antakelig med minst 800 hestekrefter.
Sist oppdatert

Siden 2012 har Mercedes-AMG i Affalterbach og formel 1-teamet Mercedes-AMG Petronas i Brackley, England, samarbeidet. Nå skal de to enhetene kobles enda tettere sammen, blant annet med tanke på elektrifisering av motorsport og AMG-modeller. For AMG betyr det en ny serie med kraftige hybrider merket E Peformance.

- Det enda tettere samarbeidet med Formel 1-teamet bør glede enhver AMG-entusiast. Salget av sportsbiler de siste årene viser at interessen fremdeles er skyhøy.Når AMG elektrifiserer porteføljen og introduserer E Performance, blir modellene fra Mercedes-AMG enda mer spennende for det norske markedet, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

Et av de første konkrete resultatene av samarbeidet blir etter alt å dømme en 800-hesters plug in-hybrid i form av en firedørs AMG GT, som angivelig skal hete Mercedes-AMG GT 73.

<b>RASKT SAMARBEID:</b> Mercedes-AMG og formel 1-teamet skal samarbeide enda tettere. På bildet: Fra venstre: Mercedes AMG GT 73, formel 1-bilen F1 W12 E Performance, og Mercedes AMG Project One.
RASKT SAMARBEID: Mercedes-AMG og formel 1-teamet skal samarbeide enda tettere. På bildet: Fra venstre: Mercedes AMG GT 73, formel 1-bilen F1 W12 E Performance, og Mercedes AMG Project One.

Den nåværende toppmodellen i firedørs-serien, GT 63 S, har 639 hestekrefter, et dreiemoment på 900 Nm og gjør 0-100 km/t på 3,2 sekunder.

Drivlinjen i den nye toppmodellen skal være basert på GT-konseptet som ble vist frem i 2017. Konseptbilen hadde en 4,0-liters V8 i kombinasjon med en elektromotor. Den totale systemytelsen ble oppgitt til 600 kW, med en 0-100-sprint under tre sekunder.

GT-KONSEPT: 73-modellen skal være basert på AMG GT Concept som ble vist frem på bilutstillingen i New York i 2017.
GT-KONSEPT: 73-modellen skal være basert på AMG GT Concept som ble vist frem på bilutstillingen i New York i 2017.

Utfordringen med en plug in-hybrid er vekt. Særlig batteripakken påfører mange ekstra kilo. Dette blir antakelig en av de største utfordringene for AMG siden bilen ikke bare skal ha imponerende ytelser rett frem, men også ha kjøredynamikk i svingene.

Denne saken ble første gang publisert 09/03 2021, og sist oppdatert 11/03 2021.

Les også