Mercedes-AMG

Mercedes har gjort det igjen

Kliner til med verdens kraftigste motor i sitt slag.

Pluss ikon
MYE KREFTER FRA LITE SLAGVOLUM: S-versjonen av Mercedes-AMG A45 har den sterkeste firesylindrede motoren som noensinne har vært å finne i en serieprodusert bil.
MYE KREFTER FRA LITE SLAGVOLUM: S-versjonen av Mercedes-AMG A45 har den sterkeste firesylindrede motoren som noensinne har vært å finne i en serieprodusert bil. Foto: Daimler AG
Sist oppdatert

Da 3,9 meter lange og 1260 kilo tunge Lancia Delta Integrale 16v ble vist frem på bilutstillingen i Genève i 1989, var det den ultimate kompaktbilen. Den satte 80-tallslegender som Peugeot 205 GTI, VW Golf GTI, Ford Escort RS Turbo, Opel Kadett GSi, Fiat Ritmo Abart 130 TC og Fiat Uno Turbo ie fullstendig i skyggen. Grunnen var særlig den toliters turbomotoren som produserte 200 hestekrefter. Et helt enormt antall for 30 år siden.

30 år etter, på bilutstillingen i Frankfurt som pågår nå, viser Mercedes-AMG frem en 4,4 meter lang og 1545 kilo tung kompaktbil med toliters motor som produserer 421 hestekrefter - verdens sterkeste firesylindrede motor. Det har med andre prd skjedd litt på de 30 årene. (Mange ville sikkert likevel foretrekke Integralen).

RASK: Den heftige kompaktbilen skal greie 0-100 km/t på 3,9 sekunder.
RASK: Den heftige kompaktbilen skal greie 0-100 km/t på 3,9 sekunder. Foto: Daimler AG

Rekord-toliter

421-hesteren er nyeste versjon av Mercedes-AMG A45. Modellen ble lansert for første gang 2013, og kom da med tidenes sterkeste serieproduserte toliter. AMG hadde hentet ut 360 hk og et dreiemoment på 450 Nm av den firesylindrede motoren. Ingen andre serieproduserte kompaktbiler kunne vise til så mye krefter. I 2015 kom så Audi RS3 Sportback med hele 367 hk og 465 Nm, riktignok fra en femsylindret 2,5-liter, og dermed var Audi-en den kraftigste i kompaktsegmentet. Men samme år fornyet AMG A45 og lot ikke sjansen til å tyne enda flere hestekrefter ut av den rekordsterke motoren gå fra seg: 381 hk og et dreiemoment på 475 Nm var de faktiske tallene. Nå er enda en generasjon A45 her, og igjen er det altså snakk om en rekord-toliter.

MYE GREIER: Det kan se pålesset og uoversiktlig ut, men erfaringene fra A35 er at cockpit-layouten er svært funksjonell.
MYE GREIER: Det kan se pålesset og uoversiktlig ut, men erfaringene fra A35 er at cockpit-layouten er svært funksjonell. Foto: Daimler AG

Avansert firehjulstrekk

Mercedes- AMG A45 kommer i to versjoner, 4Matic+ og S 4Matic+, begge med twin-scroll turbolader. Det er S-versjonen som kan skilte med 421 hk (387 hester for 4Matic+). Dessuten har den et dreiemoment på 500 Nm og kommer med en helt ny AMG Speedshift dobbeltclutchet girkasse med åtte trinn.

Det helt variable firehjulstrekket (AMG Performance 4Matic+) distribuerer kreftene til bakakslingen med AMG Torque Control, og her kan det jo være verdt å nevne at A45 har Drift-modus. En helt ny differensial på bakakselen har to elektronisk kontrollerte flerplateclutcher. Hver er koblet til drivakselen og det betyr at kreftene ikke bare kan distribueres fullt mellom for- og bakakselen, men også variabelt mellom bakhjulene.

SLADDET: Mercedes-AMG A45 kommer med driftingmodus.
SLADDET: Mercedes-AMG A45 kommer med driftingmodus. Foto: Daimler AG

TEKNISKE DATA

Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+

Motor, cm³: 1991

Effekt, hk ved o/min: 421/6750

Dreiemoment, Nm ved o/min: 500/5000-5250

Egenvekt, kg: 1515

Lengde/bredde/høyde, cm: 445/185/141

Akselavstand, cm: 273

Bagasjerom, liter: 370-1210

Standard dekkdimensjon: Foran: 245/35 ZR 19 Bak 245/35 ZR 19

Forbruk, NEDC, l/mil: 0,84

CO₂-utslipp, NEDC, g/km: 192

0–100 km/t, fabrikk, sek: 3,9

Toppfart, km/t: 250

Pris fra, kr: Ikke klar

Denne saken ble første gang publisert 20/09 2019, og sist oppdatert 21/09 2019.

Les også