YAMAHA FJR 1300

SPORTY LUKSUS

Med R1-motor, lav vekt og full turpakke, er FJR en tourer med appell til de som ikke helt har lagt av seg sportsnykkene. Har den appell til turfolk også?

Sist oppdatert

Testmålinger FJR 1300

  • Aks 70-130 (120) km/t 5. gir: 5,8(4,6) sek.
  • Turtall 100 km/t . gir: 3.200 omdr.
  • Testforbruk: 0,55 liter/mil

Tekniske data

FJR 1300 er Yamahas innspill i tursegmentet. En stor og sterk sykkel, bygget rundt en modifisert R1-motor. Den leveres i to versjoner. En standardutgave med tradisjonell giring, og en påkostet modell som bl.a. er utstyrt med automatisk slureclutch. Vi har kjørt standardutgaven.

Ytelse

FJR er utstyrt med en firesylindret rekkemotor. Konstruksjonen har sitt opphav i R1, men mer slagvolum og lavere toppeffekt har konvertert den til en myk touringmotor. Selv om toppeffekten er redusert til avgiftsvennlige 106 hk, er motoren sterk. Uansett turtall og belastning, henter den seg effektivt opp. Det finnes sterkere konkurrenter, men etter vår mening har FJR-fireren kreftene som trengs. Bra dreiemoment og sportslig vitalitet er helt i tråd med våre ønsker.

Funksjonalitet

Yamaha har sikkert hatt til hensikt å lage en myk motor, men de har ikke lykkes helt. På visse turtall, avgir den markerte høyfrekvensvibrasjoner som er "hakket før" irriterende. Vårt testeksemplar var også plaget med et innsprøytningssystem som hadde en svært markert "av-på"-tendens fra null til litt gass. Akkurat det tillegger vi ikke allverdens betydning, for Yamha har bevist at de behersker kunsten å lage fin innsprøytning. Etter vår første test av FZ1, i 2006, klagde vi på tilsvarende problem. Det resulterte i at 07-utgaven fikk en nydelig innsprøytning. Det beviser at Yamaha kan, bare de vil. Formodentlig vil de på FJR også&

Kjøreegenskaper

Den som er på jakt etter luksuriøs komfort og supre kjøreegenskaper, kan trygt velge FJR. For det første, er den ikke plaget med overvekt. Dermed trenger ikke føreren slite livet av seg, om det dukker opp en sving eller ti. Dessuten er den bestykket med en fjæring som behandler underlaget med presis følsomhet. Det eneste vi har våre kommentarer til, er fothvilerne. De får landkjenning ganske tildlig. Likevel er ikke det noe problem. Lavt posisjonerte fothvilere er jo viktig for førerens velvære. All den stund de er utstyrt med hengsler som gjør at de bøyer av, foretrekker vi den lave plasseringen.

Komfort

Tross sportslige kvaliteter, er det først og fremst på bekvemme planet at FJR har sin styrke. Behagelig posisjonering av styre og fothvilere gir en svært avslappende sittestilling. Med et lett trykk på en knapp, heves kåpeglasset til et nivå som reduserer vindpresset til et minimum. Det blir riktignok aldri helt vindstille, men glasset har en form som gjør at vinden passerer så godt som turbulensfritt forbi hjelmen. Passasjeren frister også en tilværelse som trygt kan kalles god. Bekvemt sete og skikkelige håndtak bidrar til at vedkommende kan friste mange mil i avslappende velvære. Selv om den er stor og massiv, sørger lav vekt og moderat setehøyde for at FJR er smidig i byen.

Førermiljø

Sammenliknet med mange andre tursykler, gir FJR et sporty kjøreinntrykk. Det til tross for at føreren sitter oppreist og bredbent, godt beskyttet bak en omfangsrik kåpe. Vi trives bak FJR-styret. Likevel er vibrasjonene og innsprøytningsnølingen kilde til konstant irritasjon. På en sykkel som dette, savner vi også varmehåndtak. Det er originalutstyr på den påkostede A-utgaven, men vi synes det burde være standard på standardversjonen også.

Plass

Romslige vesker, god sadelplass og passasjerergonomi av høy klasse, bidrar til at FJR er et bra sted å tilbringe milene. Når det gjelder plass og bagasjemuligheter, hever den seg likevel ikke over touringhopen.

Økonomi

I 106-hesters-utførelse, slik vi testet den, koster en FJR 223.900,- kroner. Det er slett ikke ille for en velutstyrt tursykkel med bred bruksappell. All den stund de tidligere nevnte konkurrentene ikke hever seg over FJR, anser vi den for å være et godt og sporty alternativ. En sykkel for turentusiaster som ønsker seg en sterk og velfungerende bruksmaskin, eller en sykkel for sportsentusiaster som ikke lenger gidder å emballere pondusen rundt en mikroskopisk plastracer.

Denne saken ble første gang publisert 23/06 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også