2009-nyhetene:

Neste års mc-godbiter - del 2

Det har vært et renn av mc-nyheter de siste dagene. Aprilias V4-er er her, og Kawasaki ommøblerer halve modellprogrammet.

DUNDER-TOURING: Merk tre digre lykter i den svære kåpen, fotbrett og komplett intergrert veskesett.

DUNDER-TOURING: Merk tre digre lykter i den svære kåpen, fotbrett og komplett intergrert veskesett. Foto: produsenten

Publisert Oppdatert

Kawasaki har ikke tenkt å gi seg på retrotouringfronten. VN1700 Voyager er en ren sammensmelting av Harleys Electra Glide-konsept og det heller mislykkede forsøket fra BMW R1200CL (om noen husker den).

Men det er ingen grunn til å tvile på at Kawasaki her har klart å skape en utsøkt komfortabel luksustourer for dem som trives med amerikansk stil og moderat tempo.

American way

Merk tre digre lykter i den svære kåpen (toppbildet), samt fotbrett og komplett intergrert veskesett. Sykkelen kan dessuten leveres med koblede ABS-bremser.

Den helt nye motoren på 1700 cc er ikke en oppgradert utgave av den gamle VN1600-motoren, men det som beskrives som en litt mindre og noe enklere versjon av den brutale 2-literen som står i VN2000 (den og andre cruisere finne du her i MC-katalogen vår).

Vill V4-jubel fra Italia

Undertegnede har alltid vært svak for V4ere, en motortype vi de siste årene i så fall har måtte kjøpe Honda VFR for å glede oss over. Disse motorene har som regel rekkefirernes turtallsvilje og toppeffekt, men samtidig mye av karakter og bunndrag (i det minste mellomregister) fra V-twinsektoren.

Derfor er det stor jubel over nye Aprilia RSV4, en renspikket 1000 cc landeveisracer. V-motoren med 65 grader mellom sylinderrekkene bygges av Aprilia selv, og vil i landeveisutgave nærme seg 200 hester.

Mer fra Kawasaki

Det minste av de fire japanske mc-merkene er mektig på høgget i år. En ventet modell som komemr til å slå godt an i Norge neste år, er nye ZX-6R.

Med en vektreduksjon på rundt 10 kilo har Kawa virkelig tatt et jafs i retning Honda CBR600RR. Begge veier nå rundt 184 kilo tanket og kjøreklar.

Men også begge ER-6-modellene er oppgradert. I tillegg kommer en liten frekking for dem som trives på to hjul hele året og pendler til og fra jobb: KLX250S. Til en pris vi tipper ender ned mot 50 00 kroner og en sterk væskekjølt ensylindret motor blir dette både praktisk og morsomt.

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag