Utdrag fra vårtabbelisten

1. Du kommer ikke til mcen! Enten den står i garasjen din, på leielager eller på mc-verksted, så er den sperret inne. Tiltak. Sjekk nå.

2. Du oppdager at en viktig del mangler - bensintanken, styret, en forgasser? Det vil i så fall spolere dagen. Tiltak: Sjekk nå.

3. Du finner ikke tenningsnøklene, eller nøkkelen til den innbruddssikre låsen. Tiltak. Sjekk nå.

4. husker du hvor du la hjelm, visir, kjøredress, hansker, støvler, ryggskinne, halskrave etc.?

Les alle vårtipsene her.

1 - Instruksjonsboka er utgangspunkt for alt vedlikehold. Foruten å beskrive serviceintervaller, er de fleste vedlikeholdsrutiner skildret i detalj.

2 - Det enkleste vedlikeholdet går på periodisk ettersyn. I tillegg til kontroll av:lys, bremser, lagre, skruer og muttere, sjekker du slitasje på bremseklosser og dekk.

3 - Samtidig kontrollerer du at det ikke forekommer lekkasjer på batteri, drivstoffslanger, motor og gaffelben. Avdekker du slike feil, må fagfolk kontaktes.

4 - Dessuten sjekker du kjedestrammingen og gir kjedet en dusj smøring. Kjedet fordrer hyppig smøring. Det øvrige derimot, bør gjennomgås en gang pr. måned.

5 - Sjekk også at mekaniske overføringer, som vaiere og hendler, har smidig funksjon. Eventuell smøring av vaiere bør skje med korrosjonshemmende smørespray.

6 - Til slik smøring benyttes en såkalt kabelsmører som sørger for at fettet trenger gjennom hele vaieren. Du får kjøpt den for en drøy hundrelapp hos en velassortert forhandler.

7 - Olje- og filterskift gjøres i henhold til intervallene som angis i instruksjonsboka. Har du ikke instruksjonsbok, opererer de fleste fabrikker med intervall på 5.000 kilometer eller mer.

Varm opp motoren, skru ut bunnpluggen og tapp oljen i en egnet beholder. Når bunnpluggen er skrudd inn igjen, fyller du MC-olje gjennom påfyllingshullet.

Oljeskift er en enkel prosedyre, men mengden kan avvike noe fra det som er angitt. Fyll på 3-4 dl mindre enn det som står foreskrevet, kjør motoren i 10 sekunder og slå den av.

Vent et drøyt minutt og peil oljen. Fyll deretter til maksnivå. Ved hvert annet oljeskift, eller ved overgang til ny oljetype, må filteret skiftes. Prosedyren er som regel beskrevet i instruksjonsboka.

8 - Bortsett fra ventiljustering, er det sjelden at en moderne sykkel omfattes av flere servicepunkter. Likevel kan avvik forekomme, og da må instruksjonsboka følges.

9 - Er du usikker, bør du overlate jobben til fagfolk. Med tanke på verdiforringelse, er det også viktig at serviceboka blir stemplet av et verksted. Men mye kan du altså gjøre selv. Da blir du også sikrere på din sykkel og det gir økt eierglede - garantert!

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!