Med 1043 cc motor, som er opp rundt en desliliter (90 cm3) over forgjengeren, kommer Z1000 med 138 hester, som er opp 13 hester fra forgjengere..

Kawa vidererfører nemlig filosofien med optimal utnyttbar effekt heller enn maks toppeffekt, derfor den noe forsiktige toppeffekten om vi sammenlikner mot andre sykler i segmentet.

Men de om det, for tøff er den blitt, i en viderføring av Kawas fra før aggressive designspråk. Og det heldigitale instrumentpanelet - som kan tiltes etter behov - overgås av slangskinnsmønster på salen.

Tekniske data Z1000 2010-modell

Motor: Firesylindret rekkemotor. 4-takt. Væskekjølt. 2 overliggende kamaksel, 4 ventiler per sylinder. Elektronisk bensininnsprøytning. Kompresjon: 11,8:1.

Boring x slaglengde:77 x 56 mm

Sylindervolum: 1043 ccm.

Effekt: 102 kW (138 hk) v/9.600 omdr.

Dreiemoment: 110 Nm v/7.800 omdr.

Transmisjon:6-trinns gearkasse. Våt flerplateclutch. Kjededrift.

Ramme:Alu-ramme.

Fjæring foran:Oppned forgaffel m/41 mm gaffelrør. 120 mm fjæringsvei.

Fjæring bak:Aluminium svingarm og en støtdempere med fullt justerbar fjæring og demping. 135 mm fjæringsvei.

Bremser:Foran: To 300 mm bølgeskiver og radial kaliper m/fire stempler. Bak: En 250 mm bølgeskive og kaliper m/ett stempel.

Felger:Aluminiumsfelger. 3.50x17 foran, 6.00x17 bak.

Dekkdimensjon:120/70ZR17 foran, 190/50ZR17 bak.

Kjøreklarvekt: 218 kg.

Akselavstand: 1440 mm.

Setehøyde: 815 mm.

Tankvolum:16 liter

Komplett tekniske data for Z1000 2009-modell finner du i Klikk MC-katalogen.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!