Interessen for registrerbare firehjulinger er stor. For det første, er de morsomme. Dessuten kan de kjøres med vanlig bilførerkort.

Les også: ATV-mopeder

Praktiske er de også. Med firehjulstrekken koblet inn, kan de ta seg frem, nær sagt, hvor som helst. Selvsagt er det de praktiske kvalitetene som blir trukket frem når det skal skaffes hjemmel i heimen for innkjøp av et slike kjøretøy, men når sant skal sies, er de vikarierende argument. Firehjulinger er til for moro skyld!

Også Can Am Renegade er til for moro skyld, men den er dyr. Over 170.000 kroner koster den, registrert på norske skilt. Den er bygget for å ferdes i ulendt terreng. Ballongdekk og solid hjuloppheng sørger for at den tåler det meste. Selv vinsj er på plass. Ekstrautstyr riktignok, men en fin detalj når man skal argumentere for de praktiske kvalitetene.

AGGRESSIV STIL: Renegade ser skikkelig tøff ut. I motsetning til de mer rendyrkede arbeidsmaskinene, har den en sporty image som bærer bud om mye moro.

Les også: Ikke lovlig i kollektivfelt

can am renegade atv 2009=

SPRUT: Er nabolaget velsignet med lurvete grusveier, kan et samkvem med Renegade være riktig så trivelig. Men pass på at folk og fe holder trygg avstand til bakhjulene. Det blir endel sprut... © Jon A. Lystad

Can Am Renegade 800R EFI X (parantes = registrert versjon)

  • Motor: To-sylindret, vannavkjølt V-twin
  • Boring x slag: 91 x 52 mm
  • Slagvolum 800 ccm
  • Effekt: 71 hk (21 hk)
  • Dreiemoment: 70Nm/6.500 omdr.
  • Vekt: 275 kg
  • Akselavstand: 1295 mm
  • Bakkeklaring: 305 mm
  • Tankvolum: 20 liter
  • Setehøyde: 877 mm
  • Pris: Kr 139.000,- (173.700,-)

Motorsykkelmotor

En potent V-twin-motor på 800 kubikk i en liten firehjuling er i hvert fall skikkelig gøy! Ingen problemer med å dra skikkelige wheelies. På grusveier kobler man ut firehjulstrekken og spinner seg gjennom svingene så grusen spruter.

Motoren drar bra og den leverer kreftene med vital velvilje. På asfalt leveres draget på en måte som gjør at man opplever farten som lavere enn den egentlig er.

Motoren hadde ikke gjort skam på en sporty motorsykkel!

Les også: Med ATV på Island

can am renegade atv 2009=

GREI INSTRUMENTERING: De digitle instrumentene funker helt greit, men varsellampene virker litt svake i skarpt solskinn. © Jon A. Lystad

Best på grus

På asfalt overbeviser Renegade med god og trygg stabilitet. Tross grovmønstrede ballongdekk, er kjøreegenskapene presise. Mer presise enn på andre, terrengtilpassede firehjulinger.

Terrengtilpassede firehjulinger er ikke spesielt retningsstabile, men Renegade er et unntak. Marsjfart på 80-90 km/t funker helt fint.

Lar vi den stifte bekjentskap med ubearbeidet underlag, er den heller ikke borte. Fjæringa er myk og presis. Er nabolaget velsignet med svingete grusveier, er den helt mega.

Når man kobler ut firehjulstrekken og lar 800-kubikkeren utfolde seg fritt, sladder man gjennom svingene som om man aldri har gjort noe annet. Den pigge motoren og den sensible fjæringa sørger for full kontroll.

can am renegade atv 2009=

SKIKKELIG LIV: V-twin-motoren er produsert av østerrikske Rotax. Den er stor og sterk og gir skikkelig liv til renegaden. © Jon A. Lystad

Gledesspreder

Can Am Renegade er en skikkelig gledesspreder. Like fullt har den sine praktiske kvaliteter. For det første, er den god på asfalt. Sikre egenskaper og fin stabilitet gjør den til et anvendelig fremkomstmiddel.

Føreren sitter også nær styret og opplever en firehjuling som er forholdsvis lettkjørt. Vi har hatt gleden av å nyte hverdagslig samkvem med billigere og enklere firehjulinger.

Som praktiske nyttekjøretøy, har de absolutt noe for seg, men Renegade virker mer komplett. Den går bedre, den er hakket mer bekvem og den er stabil på veien.

can am renegade atv 2009=

SPORTY: I motsetning til mer nyttepregede firehjulinger, ser Renegade sporty ut. I praksis oppleves den slik, men Renegade har også sine nyttige kvaliteter. © Jon A. Lystad

Alternativ til motorsykkel?

Spørmålet er om en påkostet og tøff ATV er et alternativ til motorsykkel. Spør du ihuga MC-diggere som oss, er svaret selvsagt nei. Det er ikke noe som kommer opp mot det å plassere en sporty motorsykkel med millimeterpresisjon i svingene - og jage ut av dem mens hestekreftene gjør det de kan for å røske løs bakdekket.

Eller herje grusveier med en råsterk enduro, med fornemmelsen av å styre maskinen med kubikken - mens grusen spruter.

Men Renegade er sabla morsom og byr på kjøremessige utfordringer. Den funker sågar til litt lengre turer. Men det å legge ut på langtur med en slik doning, tiltaler oss ikke. Da ville vi foretrukket to hjul.

Men én ting har den, som hever den i forhold til tohjulinger flest. Den kan kjøres med bilførerkort. Under gjeldende førerkortregler kan nemlig slike kjøretøy føres av bilførere, forutsatt at effekten er under 21 hk. Det er ikke få som har skaffet seg en «lovlig» firehjuling, nettopp på grunn av det...

En annen greie, som også taler til firehjulingens fordel, er vinteregenskapene. I motstening til en hvilkensomhelst motorsykkel, funker Can Am Renegade fint om vinteren.

Du kan gjerne ta den ut på veien, selv om brøytebilen ennå ikke har vært der. Med firehjulstrekken innkoblet, tar du deg frem, hvor det måtte være. Har du en Renegade i garasjen, finnes det i hvert ingen unnskyldning å komme for sent på jobben på grunn av snøfall...

can am renegade atv 2009=

FIN FJÆRING: Fjæringa er kalibrert for terrenget, men den bidrar også til fin stabilitet og gode kjøreegenskaper på asfalt. © Jon A. Lystad

Prisen er stiv

Renegade er en imponerende ATV. Den har sine praktiske kvaliteter, den er morsom å kjøre og vi opplever den som veldig lettkjørt.

Man trenger ikke være garvet firehjulsgasser for å oppleve gleden. Men prisen er dessverre stiv. Selvsagt kan man kjøpe en uregistrert versjon og spare ca 35.000,-, men da får man ikke de praktiske kvalitetene ved å kunne kjøre lovlig på veien.

Men har man 170.000 og føler behov for å oppleve motorisert moro, har den noe for seg. Rettere sagt: Daglig kjøring i nærmiljøet får en ny og underholdende dimensjon med kjøretøy som Renegade!

Les også:

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!