Testdata Derbi 125SM

  • Aks 50 - 80 km/t 6. (5.) gir: 16,0 (10,5) sek.
  • Aks 0 - 80 km/t: 9,2 sek.
  • Turtall 80 km/t.: ikke målt
  • Testforbruk: ikke målt

Kort sagt:

+ Artig motor

+ Fine kjøreegenskaper

+ Tøft utseende


- Pris

Derbi er Spanias største motorsykkelprodusent. De satser først og fremst på små og mellomstore sykler. Derbis lettvektsutvalg er i ferd med å bli ganske stort. Samtlige modeller stiller med én-sylindret motor.

En vannavkjølt singel med forgasser. -Vi har forsøkt å lage en firetakter med to-taktskarakter, sier Derbi. -En singel som drar bra og er livlig på turtall. En singel som leverer mer enn andre, tilsvarende motorer. Vi har kjørt flere av dem, og vi kan bare attestere Derbis utsagn.

Motoren er veldig livlig. Den funker til det meste, ikke minst i motardinnpakning. En av Derbis nyeste lettvektere er nemlig en tøff motard. En storvokst og luftig sykkel med kompromissløst utseende.

Motorytelse 6

Derbi farer i hvert fall ikke med løgn når de påberoper SM-motoren å ha to-takts-kvaliteter.

For det første, er den leken og vital på turtall. Når man bruker gassen på lave gir, opplever man til stadighet at turtallssperra trår til og hindrer leamikken i kostbar overbelastning.

Tross det, byr den på brukbart drag i bunn- og mellomregisteret. Når den, i tillegg er utstyrt med eksakt girkasse, blir det gjerne til at man leker med gir og gass.

På en motard, som først og fremst er til for moro skyld, er den slags egenskaper viktige.

Les også

Derbi Terra - Spansk multitalent

Motorkarakter 5

Fin motorkarakter, med ålreit drag på lavt turtall, gjør Derbisingelen til en brukervennlig motor.

Litt turtallsvibrasjoner kan riktignok spores, men de er ikke plagsomme. Vi synes også at giringen passer godt til motardkonseptet.

Den er forholdsvis lav, slik at den funker veldig fint under urban befordring.

Kjøreegenskaper 6

Det skal innrømmes at vår erfaring med supermotards er begrenset, men slik vi vurderer det, er kjøreeegenskapene supre. Vi fikk nemlig kjørt Derbien på en svingete gocartbane og vi hadde det skikkelig morsomt.

Den lave vekten og den fine fjæringen bidro til at vi lekte oss i svingene med følelsen av å ha full kontroll. Sykkelen reagerte presist på all input, og fjæringen behandlet underlaget med ekstrem presisjon. Med dekk som satt som limt mot asfalten, herjet vi med den lette sykkelen som om vi aldri hadde gjort noe annet.

Vi la den faktisk så langt ned at de høyt plasserte fothvilerne kom i berøring med asfalten. Dekkene satt som klistret og alt var bare herlig! DRD bidro rett og slett til at vi ble hekta på motardkjøring. Tatt i betraktning at det er en lettvekter, sier det mye om kjøreegenskapene.

Les også

Frodige MC-veier

Komfort 4

DRD er ikke ubekvem, men den kan ikke fraskrive seg sin kompromissløse motardkonstruksjon. Det smale setet bidrar til at tresmaken merkes ganske tidlig.

Motorens vibrasjoner er også merkbare. Dessuten sitter føreren høyt hevet, med armene på vid vegg. Vindbeskyttelsen er totalt fraværende, men i nærmiljøet funker det likevel greit. Sykkelen er lett og velbalansert, den gir fornemmelsen av å være forholdsvis stor, med de positive følger det har for kjørefølelsen.

Som motard betraktet, stiller den med grei komfort. Men det er et faktum at lettvektsklassen er full av kandidater som funker bedre på tur.

Førermiljø 5

Fornemmelsen av å kjøre rundt på en velvoksen supermotard, med lav vekt og pigg motor, bidrar til at man trives på DRD. Selv om vi synes at den digitale instrumenteringen er puslete og litt vanskelig å lese i skarpt sollys, funker den greit nok.

Motarder og enduroer er ikke akkurat kjent for store og innholdsrike instrumentbord. Derfor bærer vi over med det. Er man på jakt etter motardmoro, finnes det få, om noen lettvektskandidater, som er morsommere enn DRD.

Plass 3

Vil man dele DRD med noen man er gla' i, må man finne seg i å leve tett på hverandre. Plasseringen av de bakre fothvilerne er heller ikke spesielt ålreit.

Sittestillingen blir krampaktig og trang. I lys av at den er en motard, med de passasjermessige begrensningene det innebærer, lever vi likevel med det.

Vi konstaterer også at kjøreegenskapene ikke lider under den slags ekstrabelastning. Lettvektere skal imidlertid funke til daglig befordring med to på. Derfor er vi litt strenge og faller ned på 3.

Les også

10 heftige motorsykler

Økonomi 3

DRD er en forholdsvis dyr lettvekter. Det kan i noen grad forklares med solid oppbygning og påkostede chassiskomponenter. Med historisk blikk, kan vi heller ikke underslå at Derbi sliter med en ikke alt for tillitvekkende kvalitetshistorie.

Selv om alle bedyrer at kvaliteten er kommet opp på japansk nivå, er vi litt tilbakeholdende i karaktergivingen.

Man får utvilsomt mye motard for pengene, men er man på jakt etter en ålreit lettvekter med bra bruksegenskaper, kan man gjøre det mye billigere.

Her er de billige MC-ene!

Les hele saken
Les MC-katalogen!

">

Spesifikasjoner

Produsent Derbi
Pris 55490

Konklusjon

Vi har sansen for 125SM. Den ga oss en fornøyelig aha-opplevelse som gjorde at vi fikk mer sans for motard. Den funker fint, den er tøff å se på og den gir fornemmelsen av å være større enn den egentlig er.

For ambisiøse 16-åringer, med ønske om å ta seg godt ut på en sykkel som ikke ser ut som en lettvekter, er selvsagt det et pluss. Vi, som er like opptatt av gode bruksegenskaper, synes imidlertid det blir litt for mye av det gode.

Skulle vi levd med en 125-kubikker, ville vi siktet oss inn på 125 Terra. Den er like morsom, og mye mer bekvem.

Les MC-katalogen!

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!