Kort sagt:

+ Tøft utseende

+ Livlig motor

+ Super ergonomi


- Litt dyr

- Litt myk

Designen leder tankene i GS-retning, til BMWs høyt skattede reiseenduro. I våre øyne er det verdens beste flerbruksmotorsykkel.

Akkurat som sitt visuelle forbilde har Terra et iøynefallende "nebb" under frontlykta. Den er også ment å skulle funke til det meste, fra sporty svingaktiviteter til lengre turer med passasjer. Den viktigste lettvektskonkurrenten er Honda XL 125 Varadero. Den har riktignok to sylindrer, men stil og bruksområde er ganske likt.

Se alle våre MC-tester her.

Imidlertid koster Varadero vesentlig mer. Med en prislapp på 50.000 er heller ikke Terra spesielt billig, men den har egenskaper og ytelser som langt på vei matcher Hondaen. På det sportslige planet er den faktisk bedre.

Motor: 6

Terra er utstyrt med en én-sylindret firetaktsmotor. Den er nyutviklet og holder etter hvert hus i flere av Derbis lettvektere. I våre øyne er Terra-motoren en av de fineste singlene på markedet. Faktisk gikk vi så langt som til å skrive "herlig" i testprotokollen.

=

Testdata: Derbi Terra

  • Aks 50 - 80 km/t 6. (5.) gir: 15,0 (10,2) sek.
  • Aks 0 - 80 km/t: 9,2 sek.
  • Turtall 80 km/t.: ikke målt
  • Testforbruk: 0,39 liter/mil

Det spontane notatet hadde sin årsak i en vitalitet som er helt unik i lettvektssammenheng. Nydelig respons, bra drag og en leken turtallsvilje fremkaller smil og kjøreglede.

Vi har kjørt mange 125-kubikkere med én-sylindret motor. Vi har ikke opplevd konkurrenter som kan by på tilsvarende vitalitet.

Funksjonalitet: 5

Bruksmessig er Terra-motoren på linje med andre, én-sylindrede lettvektsmotorer. Vibrasjonene er merkbare, men de er langt fra plagsomme. Girkassa er smidig og lettbetjent, men pedalbevegelsene er lange.

Derbi har også andre lettvektere. Se testen av Derbi Mulhacén her.

Når vi stanset, hadde vi problemer med å finne fri. Det var et vedvarende irritasjonsmoment under testen, men vi ser ikke bort fra at fenomenet blir bedre med litt innkjøring. Vår testsykkel var nemlig ny, og ting går seg gjerne til etterhvert.

=

Kjøreegenskaper: 5

Derbi Terra er forholdsvis liten og sporty. Sportslig sett kunne vi tenkt oss litt fastere fjæring, men det myke oppsettet går ikke ut over presisjonen i svingene. Oppsettet fører imidlertid til at gaffelen dykker forholdsvis mye under kraftig oppbremsning.

Det skal også legges til at bremsene fordrer en del kraft i hendelen. Vi synes imidlertid at ergonomien funker supert. Selv om føreren sitter ganske nær styret, sørger den omfangsrike bensintanken for en god følelse av å sitte " i" sykkelen. Dermed får man fin nærkontakt og god kjørefølelse.

Komfort: 5

Terra er ikke veldig stor, men den er ganske bekvem. Lavt plasserte fothvilere og bredt styre gir en rommelig og avslappende sittestilling. Den knøttlille vindskjermen gjør en imponerende jobb med å brette unna fartsvinden.

Her kan du se Norges største MC-guide.

Lav vekt og små dimensjoner bidrar også til at den er smidig i byen. Passasjeren har heller ingen grunn for å klage. Vedkommende sitter bekvemt, med godt grep rundt solide holdebøyler. Motoren er sterk nok til å fikse slik ekstrabelastning.

=

Førermiljø: 5

Det er to ting som gjør at vi trives svært godt på Terra: For det første er motoren vital og sterk. Det skjer faktisk en del når man gir gass. Dessuten er den lettkjørt, uten at det går ut over komfortkvalitetene.

Med unntak av en frilampe som fant det opportunt å lyse, selv om girkassa ikke var i fri, virker Terra solid og velbygd. Betjeningsorganene holder også en god og moderne standard. Terra er kanskje ikke verdens mest velutstyrte lettvekter, men den er ikke dårligere utstyrt enn andre sykler av samme art. Vi trives i hvert fall veldig godt på den!

Plass: 4

Selv om den ikke er veldig stor, har Derbi klart å lage en rommelig ergonomi. Fothvilerne er også så lavt plassert at fører og passasjer sitter bekvemt.

Vil du lære hvordan motorsykkelen egentlig virker? Ta en titt på vår teknikk-mix her.

Selv om den er utstyrt med en solid bagasjebærer med integrerte håndtak, er det ikke veldig god plass for vesker og den slags, men greit nok. Tatt i betraktning at den primært skal gjøre tjeneste i nærmiljøet, byr Terra på de bekvemmelighetene som forventes av en moderne lettvekter.

=

Økonomi: 4

Når man tar i betraktning at det er snakk om en én-sylindret lettvekter, er ikke prislappen spesielt lav. Hvordan den vil stå seg i pris, er også vanskelig å si. Den spanske fabrikken har vært plaget med varierende kvalitet, men ting er i ferd med å bli bedre.

Terra er en helt ny modell og den gir et greit kvalitetsinntrykk, men verdiforringelse og soliditet tilkjennegir seg ikke før modellen har vært på markedet noen år. Følgelig er vi litt forsiktige og gir den en firer.

Les hele saken
Les alle våre MC-tester her.

">

Spesifikasjoner

Produsent Derbi
Pris 49900

Konklusjon

Terra er en positiv overraskelse. At det i noen grad er fundamentert i moderate forventninger, skal ikke underslås. En enduroinspirert lettvekter med én-sylindret firetaksmotor er liksom grei nok, men heller ikke mer.

Desto større er overraskelsen over en sykkel som er i stand til å hamle opp med Varadero hva komfort og bruksegenskaper angår. Den voksne kjørefølelsen og den fine komforten har gjort Varadero til en ubestridt lettvektsfavoritt. Den statusen har den ennå, men Terra stiller med nesten like god komfort.

Terra føles ikke fullt så voksen, men den gir en god kjørefølelse. Dessuten er den minst like morsom. I valget mellom Terra og Varadero, ville vi faktisk valgt Terra dersom vi skulle betale for den. Tross alt koster spanjolen 15.000 mindre.

Les alle våre MC-tester her.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!