Testede data

  • Aks 50 - 80 km/t 6. (5.) gir: 15,0 (9,3) sek.
  • Aks 0 - 80 km/t: 9,2 sek.
  • Turtall 80 km/t.: ikke målt
  • Testforbruk: ikke målt

Kort sagt:

+ Artig motor

+ Fine offroadegenskaper

+ Påkostet konstruksjon


- Pris

- Kompromissløs

Den er tøff og stiller med en stil som bærer bud om harde tak i tøft terreng. Den er ekvipert med solid oppnedgaffel og bølgeformet bremseskive. Den er høyreist og stor, og minner om langt større sykler.

Men Derbi DRD 125 er altså en lettvekter. En 125 kubikker med 15 hester, lovlig for 16-åringer med «Klasse A» i førerkortet. Men den er også en sykkel for spesielt interesserte. I sin usminkede endurostil, er den beregnet på røff omgang med elementene.

Egenskapene på asfalt kommer i annen rekke. Det er en sykkel for enduroentusiaster.

Motorytelse 6

Derbis én-sylindrede 125-motor funker perfekt på en enduro. For det første, er den pigg og turtallsvillig. Dessuten har den brukbart drag på lavt og middels turtall.

Vil man herje på løst underlag, kvitterer motoren med en vital spenst som gir fornemmelsen av at man kan styre sykkelen med gassen. Selvsagt mangler den det mektige momentet som store singler er i stand til å formidle, men til lettvekter å være, byr den på et imponerende drag.

Den presise girkassa bidrar også til at det er morsomt å kjøre aktivt. Slik vi ser det, skal det godt gjøres å lage en bedre enduromotor i lettvektsklassen.

Les også

Derbi Terra - Spansk multitalent

=

© Jon Asgeir Lystad

Motorfunksjonalitet 5

På høyt turtall, avgir Derbisingelen merkbare vibrasjoner. Tross det, opplever vi karakteren som imøtekommende og vennlig. Den drar greit på alle turtall, og den responderer fint på gassen.

Derbis valg av forgasser, i stedet for innsprøytning, betrakter vi også som et pluss.

Det bidrar til en myk og imøtekommende gassrespons som funker fint under normal nyttekjøring. I våre øyne, er den en av verdens beste lettvektsmotorer.

=

© Jon Asgeir Lystad

Kjøreegenskaper på veien 5

Vi hadde fornøyelsen av å kjøre DRD på en crossbane. Det funket sabla bra, for å si det mildt. Fjæringa jobbet perfekt med underlaget. Motoren hadde såpass power at vi fikk fornemmelsen av å kunne styre sykkelen med gassen.

For å si det rett ut, følte vi ikke at vi kjørte lettvekter i det hele tatt! I den grad dette har gått ut over landeveisegenskapene, går det på Derbis valg av chassiskomponenter og dekk.

Den myke fjæringa er kalibrert for terreng. Dekkene er også grove. Forbremsen fordrer real kraft i hendelen for å ta skikkelig. Når den kjøres hardt på asfaltunderlag, funker den imidlertid helt greit, slik man forventer at et god enduro skal funke. Men det er altså i terrenget den viser styrke.

Les også

Frodige MC-veier

Komfort på veien 4

Sammenliknet med andre, kompromissløse enduroer, er ikke DRD ubekvem. God plass, myk fjæring og oppreist sittestilling, gir en komfort som funker i nærmiljøet.

Sammenliknet med mer touringpregede enduroer, kommer den imidlertid litt til kort. Smalt sete og manglende vindbeskyttelse gjør at tresmak og vindpress blir ganske trettende. Den voldsomme setehøyden kan også virke litt skremmende, dersom man har en fysikk litt under middels.

Passasjer?? Tja, tatt i betraktning at det er en enduro, har ikke baksetepryden det så aller verst. Vedkommende sitter overraskende bekvemt, samtidig med at sykkelen takler ekstralasten på en tilfredsstillende måte.

=

© Jon Asgeir Lystad

Førermiljø på sykkelen 4

Tross puslete instrumentering, med digital visning som kan være vanskelig å lese i skarpt sollys, funker førerplassen bra. Motoren er sterk, fjæringa jobber fint og sykkelen gjør det den blir bedt om.

Er man hekta på offroadere, har man det ålreit på den storvokste og høye sykkelen.

Plass på sykkelen 4

Tatt i betraktning at det er en lettvektsenduro, byr DRD på grei plass. Passasjeren må riktignok finne seg i å friste en tilværelse klint opp i ryggen på føreren, men slik er det på alle enduroer. De er beregnet på singelkjøring.

Les også

10 heftige motorsykler

=

© Jon Asgeir Lystad

Økonomi 3

I lettvektsklassen finnes det flere ålreite enduroer.

Derbi DRD er utvilsomt en av de beste, men den er også en av de aller dyreste. Man får klassens beste enduroegenskaper, men på landeveien finnes det bedre alternativ. For den som vil ha en renspikket enduro, er DRD et godt kjøp.

Drømmer man om en god allrounder med endurostil, finnes det bedre og billigere alternativ. Derfor er vi strenge og faller ned på 3.

Her er de billige MC-ene!

Les hele saken
Les MC-katalogen!

">

Spesifikasjoner

Produsent Derbi
Pris 53900

Konklusjon

DRD er en imponerende lettvekter. Likevel er den litt for sær etter vår smak. Hvis vi hadde vært i markedet etter en 125-kubikker, en ålreit allrounder som formidler ekte MC-kjensle, ville vi neppe valgt DRD. Vi ville gått for noe som var mer allroundpreget. Slik den fremstår, er den rett og slett for kompromissløs.

Eller for å si det på en annen måte: Vi har sansen for kompromissløse enduroer, men da skal de brukes til det de er beregnet på, nemlig høy aktivitet på lurvete underlag. Og da kan man like gjerne velge en uregistrert sykkel med mer slagvolum. Den koster ikke mer.

Les MC-katalogen!

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!