Test av motorsykkel: DERBI DRD 125R 09-Modell

Kompromissløs lettvektscrosser

Derbi DRD 125R er en stor og velbygd enduro. Utseendet lyver ikke.

Foto: Jon Asgeir Lystad
Sist oppdatert

Testede data

  • Aks 50 - 80 km/t 6. (5.) gir: 15,0 (9,3) sek.
  • Aks 0 - 80 km/t: 9,2 sek.
  • Turtall 80 km/t.: ikke målt
  • Testforbruk: ikke målt

Den er tøff og stiller med en stil som bærer bud om harde tak i tøft terreng. Den er ekvipert med solid oppnedgaffel og bølgeformet bremseskive. Den er høyreist og stor, og minner om langt større sykler.

Men Derbi DRD 125 er altså en lettvekter. En 125 kubikker med 15 hester, lovlig for 16-åringer med «Klasse A» i førerkortet. Men den er også en sykkel for spesielt interesserte. I sin usminkede endurostil, er den beregnet på røff omgang med elementene.

Egenskapene på asfalt kommer i annen rekke. Det er en sykkel for enduroentusiaster.

Motorytelse 6

Derbis én-sylindrede 125-motor funker perfekt på en enduro. For det første, er den pigg og turtallsvillig. Dessuten har den brukbart drag på lavt og middels turtall.

Vil man herje på løst underlag, kvitterer motoren med en vital spenst som gir fornemmelsen av at man kan styre sykkelen med gassen. Selvsagt mangler den det mektige momentet som store singler er i stand til å formidle, men til lettvekter å være, byr den på et imponerende drag.

Den presise girkassa bidrar også til at det er morsomt å kjøre aktivt. Slik vi ser det, skal det godt gjøres å lage en bedre enduromotor i lettvektsklassen.

Les også

Derbi Terra - Spansk multitalent

Motorfunksjonalitet 5

På høyt turtall, avgir Derbisingelen merkbare vibrasjoner. Tross det, opplever vi karakteren som imøtekommende og vennlig. Den drar greit på alle turtall, og den responderer fint på gassen.

Foto: Jon Asgeir Lystad

Derbis valg av forgasser, i stedet for innsprøytning, betrakter vi også som et pluss.

Det bidrar til en myk og imøtekommende gassrespons som funker fint under normal nyttekjøring. I våre øyne, er den en av verdens beste lettvektsmotorer.

Kjøreegenskaper på veien 5

Vi hadde fornøyelsen av å kjøre DRD på en crossbane. Det funket sabla bra, for å si det mildt. Fjæringa jobbet perfekt med underlaget. Motoren hadde såpass power at vi fikk fornemmelsen av å kunne styre sykkelen med gassen.

For å si det rett ut, følte vi ikke at vi kjørte lettvekter i det hele tatt! I den grad dette har gått ut over landeveisegenskapene, går det på Derbis valg av chassiskomponenter og dekk.

Foto: Jon Asgeir Lystad

Den myke fjæringa er kalibrert for terreng. Dekkene er også grove. Forbremsen fordrer real kraft i hendelen for å ta skikkelig. Når den kjøres hardt på asfaltunderlag, funker den imidlertid helt greit, slik man forventer at et god enduro skal funke. Men det er altså i terrenget den viser styrke.

Les også

Frodige MC-veier

Komfort på veien 4

Sammenliknet med andre, kompromissløse enduroer, er ikke DRD ubekvem. God plass, myk fjæring og oppreist sittestilling, gir en komfort som funker i nærmiljøet.

Sammenliknet med mer touringpregede enduroer, kommer den imidlertid litt til kort. Smalt sete og manglende vindbeskyttelse gjør at tresmak og vindpress blir ganske trettende. Den voldsomme setehøyden kan også virke litt skremmende, dersom man har en fysikk litt under middels.

Passasjer?? Tja, tatt i betraktning at det er en enduro, har ikke baksetepryden det så aller verst. Vedkommende sitter overraskende bekvemt, samtidig med at sykkelen takler ekstralasten på en tilfredsstillende måte.

Førermiljø på sykkelen 4

Tross puslete instrumentering, med digital visning som kan være vanskelig å lese i skarpt sollys, funker førerplassen bra. Motoren er sterk, fjæringa jobber fint og sykkelen gjør det den blir bedt om.

Er man hekta på offroadere, har man det ålreit på den storvokste og høye sykkelen.

Plass på sykkelen 4

Foto: Jon Asgeir Lystad

Tatt i betraktning at det er en lettvektsenduro, byr DRD på grei plass. Passasjeren må riktignok finne seg i å friste en tilværelse klint opp i ryggen på føreren, men slik er det på alle enduroer. De er beregnet på singelkjøring.

Les også

10 heftige motorsykler

Økonomi 3

I lettvektsklassen finnes det flere ålreite enduroer.

Derbi DRD er utvilsomt en av de beste, men den er også en av de aller dyreste. Man får klassens beste enduroegenskaper, men på landeveien finnes det bedre alternativ. For den som vil ha en renspikket enduro, er DRD et godt kjøp.

Drømmer man om en god allrounder med endurostil, finnes det bedre og billigere alternativ. Derfor er vi strenge og faller ned på 3.

Her er de billige MC-ene!

Foto: Jon Asgeir Lystad

Denne saken ble første gang publisert 29/07 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også