Testede data

  • Aks 70-130 (120) km/t 5. gir: 5,9 (4,8) sek.
  • Turtall 100 km/t 6. gir: 4.000 omdr.
  • Testforbruk: 0,79 liter/mil

Se tekniske data her

Kort sagt:

+ Utseende

+ Kjøreegenskaper


- Innsprøytningsnøling

- Drivstofforbruk

Alle fabrikker, med respekt for seg selv, må ha en tøff streetfighter på programmet. Benellis modeller er blant de tøffeste.TnT! Selv navnet indikerer at dette er eksplosive greier, men det er ikke så brutalt som det virker som.

Bokstavene er nemlig en forkortelse for «Tornado naked Tre». Selvsagt er heller ikke tornadoer noe man spøker med, men for TnT 899's vedkommende , er det snakk om en tre sylindret motor på 118 hester. Det skremmer ingen.

Men den har altså en utstråling som kan skremme vettet av alle konkurrenter. Spørsmålet er om den lever opp til det.

Motorytelse 4

Vi tar svaret med en gang. -Nei, vi synes ikke at motoren lever opp til det bøllete utseendet. Selvsagt er den sterk. Får den turtall, kvitterer den med skikkelig drag og livlig turtallsvilje, men effekten er ikke skremmende.

Selvsagt klarer den å løfte på forhjult, både på første og andre, men vi hadde ærlig talt forventet mer av en latinsk 900 kubikker.

Det skal imidlertid sies at trippellyden, som «strøymer» ut av den hekkplasserte eksospotta er herlig - nær sagt latinsk. Vi har også sansen for den karakteristiske gangen som trippelmotorer formidler. Men vi hadde altså forventet litt mer power

Motorfunksjonalitet 4

Benelli har en jobb å gjøre med innsprøytninga. En markert nøling, fra null til litt gass, gjør at det er vanskelig å kjøre mykt. Vi har, i større eller mindre grad, opplevd det på flere innsprøytningsmotorer, men på TnT er det veldig markert.

Motoren går også hardt. Likevel plages man ikke med vibrasjoner. Dessuten drar den bra fra bunnen. Følgelig funker den greit i det daglige, men innsprøytningsnølinga bør det gjøres noe med.

=

Kjøreegenskaper på veien 5

Italienerne har peil på kjøreegenskaper. Følgelig lar ingen seg overraske over at TnT stiller med kjøreegenskaper som er R-sykler verdig. Fjæringa er fast men sensibel.

Sykkelen er velbalansert og stabil og gjør akkurat det man forventer. I denne sammenheng, vil vi fremheve førerplassen. Tanken er ganske smal i bakkant.

Dette, i kombinasjon med høyt plasserte fothvilere og fin skåling på sadelen, gir herlig nærkontakt, slik at man har følelsen av å være i ett med sykkelen. Suverent, med tanke på den sportslige kjøregleden. Når det gjelder kjøreegenskaper, stiller TnT helt i front.

Les også

Slik velger du MC-hjelm

Komfort på veien 5

Har man fornøyelsen å holde nevene rundt et TnT-styre, har man det bra. Selvsagt er vindbeskyttelsen lik null, men man møter fartsvinden med en relativt foroverlent overkropp.

Passasjeren derimot, må friste tilværelsen på en hard og smal pute. Det blir ikke mange milene før tresmaken merkes. Benelli har tydeligvis prioritert estetikken fremfor passasjerens velbefinnende.

Dem om det... I byen er den ganske lettkjørt, men ved flere anledninger holdt vi på å tryne. Den voldsomme svingradiusen er nemlig til hinder for snevre U-svinger. Når man begynner å svinge, og opplever at styringa butter kan det fort gå galt.

=

Førermiljø på sykkelen 5

Vi liker streetfightere, spesielt hvis de funker bra og ser godt ut. Det gjør TnT. Vi har ikke tall for de gangene vi ble møtt med positive utsagn når det gjaldt stilen.

Er man ekshibisjonistisk av seg (hvilke motorsyklister er ikke det?) er samkvemmet med TnT riktig trivelig. En fin måte å bli kjent med folk, for å si det slik.

Vi hadde det i hvert fall ålreit de dagene vi herjet rundt og lot oss bli beglodd. Så ålreit at vi bar over med knuslete speil, krøkkete tenningslås og ufølsom innsprøytning. Nøkternt sett, burde den ikke få en femmer, men vi lar trivselen komme TnT til gode...

Les også

Bestselgende motorsykler

Plass på sykkelen 3

Kan du tenke deg en smekker Italiafighter med sidevesker? Kunne du tenke deg å invitere noen du er gla' i på en kontinental ferietur på et sete som føles som om det må graves ut av rumpa etter fem mil?

Selvsagt er svaret nei. Følgelig kan vi ikke gi den full score når det gjelder plass og bagasjemuligheter. TnT er og blir et designsmykke. Et smykke som først og fremst gjør seg på streeten. Der gjør den seg til gjengjeld veldig godt.

=

Økonomi 4

Den koster over 160.000,- og den er tørst på bensinen. I fighterklassen finnes det mange konkurrenter som ikke koster særlig mer og som gjør en bedre jobb.

Vi har heller ingen referanser når det gjelder bruktpriser. Benelli er et ganske ukjent merke her til lands, og det kan jo ha innvirkning på bruktprisene.

På den annen side, får man altså en råtøff fighter av italiensk opphav. Estetisk sett, er det få fightere som kan konkurrere med den. Den er også sjelden. Sjeldne kjøretøy er gjerne veldig dyre

Dette koster MC-drømmen i 2009

Se flere motorsykler i vår MC-katalog!

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Benelli
Pris 169000

Konklusjon

Hvis vi skulle valgt en streetfighter for bøllete moro mellom lyskryssene, og kanskje en liten sportslig avstikker i ny og ne, ville vi neppe valgt TnT. Vi liker stilen, men vi kunne godt tenkt oss mer power.

Vi liker egenskapene, men innsprøytningsnølinga er et irritasjonsmoment. Uten å gå i detalj, synes vi storebror, TnT 1130, lever mer opp til det heftige utseendet.

Selvsagt er den dyrere, men skulle vi først betale for det, synes vi den er verd merprisen.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!