De fleste motorsykler har to hjul, men det finnes som kjent sykler med både tre og fire. Sistnevnte går som regel under betegnelsen ATV. De med tre hjul kalles forskjellige ting, alt etter hvordan hjulene er plassert.

De 10 heftigste

Triker og sidevognssykler har man hatt siden MC-tidenes morgen. Felles for alle, er at et hjulpar er plassert i bredden, slik at kjøretøyet balanserer av seg selv.

Inline trehjuling

Det er imidlertid ikke realiteten når det gjelder Julien Rondinos trehjuling. Der er nemlig hjulene plassert "i n-line", med drivhjulet i midten.

Konstruksjonen, som han har kalt ATW, eller "Axial Three Wheel" - på godt norsk, skal visstnok være i stand til å holde høyere fart i svingene og bremse mer effektivt enn en tradisjonell motorsykkel.

Retroracer fra Thomas Harvey

Enkelt sagt, består konstruksjonen av tre 14'' hjul, med drivhjul i midten. Motoren, KTM's kompakte V-twin, er plassert høyt oppe i ramma, slik at sykkelen ikke skal bli for lang. Mens det svingarmopphengte forhjulet er navstyrt, sørger det flytende bakhjulet for økt stabilitet.

Lettere å kjøre

I hvert fall mener han det, Julien Rondino.

- Min ATW løser de dynamiske problemene vi kjenner fra tradisjonelle motorsykler. De ytre kreftene blir redusert, samtidig som at sykkelen blir lettere å utnytte fullt ut.

Utsagnet får stå for franskmannens regning. Enn så lenge, er hans ATW på computerstadiet.

Om konstruksjonen skulle komme ut på veien og vise seg å funke slik han tror, er vi også usikre på de kommersielle mulighetene. Selv om han hevder at trehjulingen er like morsom å kjøre som en vanlig sykkel, tviler vi på at konservative motorsyklister får tenning¿

Sjekk MC-katalogen her

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!