Retroracer:

Thomas Harvey

Med utgangspunkt i Harleys ”board-track”-racere som herjet på amerikanske trebaner for snart 100 år siden, har briten Thomas Harvey kreert en unik motorsykkel.

SPORTSTERMOTOR: Kjennere vil selvsagt se at retroraceren er utstyrt med en moderne motor, men den ødelegger ikke estetikken.
SPORTSTERMOTOR: Kjennere vil selvsagt se at retroraceren er utstyrt med en moderne motor, men den ødelegger ikke estetikken.
Sist oppdatert
LIDENSKAP: Harvey selv er, med rette, stolt av sin retroracer.
LIDENSKAP: Harvey selv er, med rette, stolt av sin retroracer.

Thomas Harvey er nemlig en moderne sykkel som til forveksling likner et pedantisk restaureringsobjekt.

- Vi elsker klassiske Harleyracere, forteller Thomas Harvey. - Men vi vil også bruke dem på veien, hvilket vi har forsøkt å gjøre noe med. Derfor har vi laget en sykkel som formidler opplevelsen av fordums racere.

Billetter til England? Finn billig fly her!

Moderne teknologi

- I motsetning til en 100 år gammel veteran, stiller den med pålitelighet og egenskaper som bare moderne teknologi kan gi, fortsetter han.

Estetisk sett, har han i hvert fall sine ord i behold. Den grå sykkelen, med kantete bensintank og brunt skinnsete, hadde ikke skilt seg ut hvis det hadde stått parkert i et depot i 1915. Bare kjennere, med interesse for klassisk motorsykkelracing, kan se at det er snakk om et kjøretøy av en noe nyere årgang.

Aller nyeste årgang: Marisa Miller

Den mest avslørende detaljen på Harveys racer er motoren. Enhver, med sneven av MC-historisk peil, ser at de kjøleribbekledde sylinderne er mer massive enn de spinkle løpene som toppet motorblokka for 100 år siden. Thomas Harvey har nemlig valgt en Sportstermotor som drivverk for sin klassiske kreasjon.

Sterk Sportstermotor

- Sportster'n har bra med krefter, forteller han. - Dessuten er den ekstremt mottagelig for trimming. Vi lager nemlig sykkelen akkurat slik kunden vil ha den. Vi kan sågar levere den med en blodtrimmet S&S-motor. Det er ikke akkurat feik, gliser han.

Eller for å sitere det som står skrevet på Harveys hjemmesider: "You can go full out with a brand new S&S power plant and create a lightweight tyre splitter from hell."

Om ikke Thomas Harvey holder igjen på ordbruken, er det i hvert fall ingen tvil om at kreasjonene har sin stil. Prisen er heller ikke verst, tatt i betraktning at det er snakk om en håndbygd sykkel, laget på bestilling.

Rundt 150 000 kroner forlanger briten for en komplett retroracer. Da er det riktignok snakk om en standard 883-motor, men sykkelen er laget med flid og lidenskap, akkurat slik som alle Harvey-kreasjoner blir laget.

- En Harvey er en Harvey, uansett motor!

50 000 uten motor

For Sportster-eiere, med begrenset økonomi, kan det være interessant å vite at Harvey også leverer rullende chassis, uten motor. Da starter prisene på rundt 50 000 kroner. Er du en smule nevenyttig, og har noen skrutrekkere og et pipesett i bakhånd, kan du forvandle en ordinær XL 883 til et edel Harveyracer.

Interessert? Sjekk ut "thomas-harvey.com" og legg inn en bestilling. Kanskje den blir klar til sesongstart?

TYNNE HJUL: Om ikke en Harvey-racer kvalifiserer til et medlemsskap i en veteran-MC-klubb, har den i hvert fall utseendet med seg. Harvey har ikke engang falt for fristelsen til å utstyre den med feite lavprofildekk. Det er tynne hjul som gjelder!
TYNNE HJUL: Om ikke en Harvey-racer kvalifiserer til et medlemsskap i en veteran-MC-klubb, har den i hvert fall utseendet med seg. Harvey har ikke engang falt for fristelsen til å utstyre den med feite lavprofildekk. Det er tynne hjul som gjelder!

Denne saken ble første gang publisert 23/01 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også