Hjulet er en omtrent 5000 år gammel oppfinnelse. Og selv om det daglig produseres rundt 4 millioner av dem til bil og mc rundt om i verden, har det ikke skjedd voldsomt mye med konseptet de siste hundre årene.

Det setter klare begrensninger for som konstruerer og bygger motorsykler og biler.

Slik fungerer det

  • Vanlige hjul, på så vel biler som motorsykler og sykler, har et nav i sentrum av hjulet.
  • I navet ligger et lager som minimerer friksjonen mellom akselen og hjulnavet.
  • I et «navløst» hjul fungerer en ring innenfor felgen som aksel, og mellom ringen og selve felgen ligger et lager hele veien rundt hjulet.

Patent i 1990

Tilløp til nytenking har det imidlertid vært. I 1990 fikk Dominique Mottas patent på et navløst hjul i Frankrike - se Osmos wheel her .

Også italienske Franco Sbarro er kreditert med å ha funnet opp det navløse hjulet, og skal ha laget minst to fungerende bygg med slike hjul.

Se også: Fornuftige motorsykler - og V4 Revolution

sbarro=

TILBAKE: Til fremtiden. Sbarro presenterte dette i 1989. © Peter Vann

amen=

UTEN NAV: Betyr store, nye muligheter. © Amen Design

Chopper og Honda

Så - en gang tilbake i 2005, presenterte gutta i Amen Design & Enginering der borte i Obama-land en råtøff chopper med slike hjul. Rettere sagt, chopperen var ganske alminnelig etter byggerstandarder, men hjulene, mann, hjulene!

Men så ble det tyst. Før Honda vakte voldsom furore så seint som på Køln-messen i fjor høst, med sin meget spektakulære V4 Revolution - se vår video av sykkelen fra messen . Men også den står bom stille.

DRØMMENES KRAFT: Hondas fremtidsvisjon.

Video ute nå

Og så, for kun kort tid siden dukket denne videoen opp på Amens hjemmeside, men som du også kan se her. Tøft?

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!