Kunnskap om trafikk og kjøring måles omtrent en gang per trafikkant. Ikke per uke eller per år. Nei, i løpet av hele karrieren - det er den dagen du avlegger teoriprøven for å bevise at du fortjener å få utstedt sertifikat.

Siden kan du, om du vil, glemme det meste. At mange følger den oppskriften ser vi daglig der ute i trafikkjungelen.

Trafikk skaper debatt

Men heldigvis gjør ikke alle det. Her på Klikk er artikler og debatt rundt trafikkultur og trafikkregler noe av det som opptar leserne aller mest.

Og snart kommer nok en storslager - alt du burde vite om parkering. Der er heldigvis vi motorsyklister fortsatt ganske heldig stilt, unntatt i Oslo og noen større byer.

Mulig å teste seg selv

Det trenger ikke å være vanskelig. Den enkleste måten å teste om man fortsatt er up-to-date på trafikkregler - og evner å tenke slik man må på eksamener og tester for den saks skyld - er å bruke testene som ligger tilgjengelig på nett:

Du trenger ikke bruke mye tid heller, for den raske 10-punktstesten er nok til å få hjernerusket til å spinne. Du trenger 8 rett for å bestå.

To feil for mye

Det gikk dårlig med undertegnede. En av feilene kan tilskrives uoppmerksomhet, men det er jo ikke sunt i trafikken det heller.

Den andre feilen er jeg på sin side helt uenig i fasitsvaret på. I følge svarene fra prøve.no er det direkte sammenheng mellom ytelse, risiko og ulykker.

MC-KUNNSKAP: Å legge kneet i bakken er lett. Å ta teoriprøven er vanskelig.=

MC-KUNNSKAP: Både vi og NMCU mener prøve.no tar feil på dette punktet.

Men dette har motorsyklistenes organisasjon NMCU og tilsvarende europeiske mc-organisasjoner ved hjelp av foreliggende forskning tilbakevist for år og dag siden.

NMCU skriver og dokumenterer i sitt Svar på noen nærgående spørsmål om MC-sikkerhet "Det kan ikke påvises at motorsyklister er oftere innblandet i uønskede hendelser i trafikken enn for eksempel bilførere." Se også kapittel fem om effekt.

MC-KUNNSKAP: Å legge kneet i bakken er lett. Å ta teoriprøven er vanskelig.=

TEORI OG PRAKSIS: Det første er vrient, deretter er det bare å legge kneet i bakken og gi gass? Å nei du, det var nok et lurespørsmål. Slik kjøreteknikk egner seg utelukkende på lukket bane - her fra Buell-lansering i Valencia. Foto: Jon A. Lystad.

Til evig tid

Men heldigvis - i følge førerkortet jeg fikk på 18-årsdagen, riktignok senere både mistet og fornyet - er mitt sertifikat gyldig til evig tid.

Trenger du turtips? Her er en artikkel om hvor det er varmt og fint å kjøre motorsykkel midt på vinteren.

haakon.forde@hm-media.no

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!