R 1200 GS er den definitive bestselgeren i BMWs modellutvalg, og var strengt tatt ikke moden for noen oppgradering. Men BMW ser at konkurrentene blir stadig flere og konkurransen større, så de slår til med en aldri så liten oppgradering foran 2008-sesongen. Foruten kosmetiske endringer, har nytt sete, kraftigere motor (GS har nå fått samme motor som R 1200 R, men med 4 hk mindre) og 1200-kbuikkeren yter nå 105 hk. Nytt er også at GS nå kan leveres med en terrengutgave av det elektronisk justerbare fjæringssystemet ESA. I offroad-modus gir det 20 mm større bakkeklaring. Nye aluminiumsfelger er standard, og i det norske utstyrsnivået inngår oppvarmede styreholker. GS har fått de små endringene den trenger for å fremstå sm ferskvare og er fortsatt et meget attraktivt alternativ for dem som vil ha en allsidig tursykkel.

Tekniske data

  • Motor: Tosylindret boxermotor . 4-takt. Luft/oljekjølt. 2 kamaksler, 4 ventiler 2 tennplugger per sylinder. Elektronisk innsprøytning. Kompresjon: 12,0:1. 3-veis katalysator. Balanseaksel.
  • Boring og slaglengde: 101 x 73,0 mm.
  • Sylindervolum: 1170 ccm.
  • Effekt: 77 kW (105 hk) v/7500 o/min.
  • Dreiemoment: 115 Nm v/5750 o/min.
  • Transmisjon: 6-trinns gearkasse. Kardang.
  • Chassis: Gitterrørramme med motoren som bærende del.
  • Fjæring foran: Forgaffel med triangelarm og et fjærben m/justerbar fjæring. 190 mm fjæringsvei.
  • Fjæring bak: Enarmet aluminium svingarm , en støtdemper med justerbar fjæring og demping. 200 mm fjæringsvei.
  • Bremser: Foran: To 305 mm skiver og kalipere m/fire stempler. Bak: En 265 mm skive og kaliper m/to stempler. Integralbrems, ABS.
  • Felger: Aluminiumsfelger. 2.50x19 foran, 4.00x17 bak.
  • Dekkdimensjon: 110/80ZR19 H foran, 150/70ZR17 H bak.
  • Vekt: Egenvekt: 229 kg. Totalvekt: 440 kg. Nyttelast: 211 kg.
  • Mål: Akselavstand: 1507 mm. Lengde: 2210 mm. Bredde: 930 mm.
  • Setehøyde: 850/870 mm.
  • Tankvolum: 20 liter, inkludert ca 4 liter reserve.
  • Toppfart: 205 km/t.
  • Farger: Sølv, matt grå, blå og orange.
  • Pris: 204 800,-
  • www.bmw.com
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!