Denne noe aparte donigen er betegnet som den første rene menneske-maskin-hybrid. Den drives av en elektrisk motor som yter 9 kW og 75 newtonmeter, og som igjen fores med strøm fra det som er omtalt som "et intelligent sammensatt system av nano-fosfat-lithium-ione-batterier".

Som du sikkert vet finnes det allerede elektriske motorsykler. Poenget er at eROCKIT ikke har gasshåndtak, men er helt avhengig av at du tråkker på pedalene. Elektronikken i systemet sørger så for å forsterke kraften ut til bakhjulet med opp til 50 ganger (!), hvilket gjør at du har akselerasjon som en motorsykkel - i det minste opp til toppfarten rundt 80 km/t.

eRockit elmc=

FINT DRIV: Med en toppfart som langt overgår mopedens, må du nok minimum regne med å avkreves førerkort klasse A1. © produsenten

Håndbygget i Berlin

Mannen bak det fascinerende konseptet heter Stefan Gulas. Han holder til i Berlin, og har jobbet med prosjektet siden 2005 - se også hjemmesiden hans. Fire prototyper er nå på veien, og i 2009 står den første serien på 10 sykler klare.

Denne foreløpig fjerde generasjon prototypen av eROCKIT veier knapt 100 kilo og er bygget av høykvalitetskomponeter fra sykkel og mc-leverandører. Det gjenspeiles også i prisen som forlanges, rundt 25 000 euro.

For fiffen foreløpig, men kan bli masseprodusert

Inntil den evt. settes i masseproduksjon i Kina, er dermed eROCKIT antagelig mest egnet for typer som Stordalen og andre som allerede har garasjen full av alminnelige motorsykler til rundt 200 000 kroner eller mer.

Og designet? Oppsiktsvekkende, og litt... tvilsomt? Skal vi se etter motorsykler som likner, må det nærmeste være designersykkelen Aprilia Moto 6.5 av Philip Starck. Men den ble jo aldri noen stor suksess.

Her er neon - jeg mener noen - andre elektriske godbiter:

Pininfarina elbil

Tata Indicia EV

Sportsbilen Tesla

eRockit elmc=

DESIGNERDINGS: Er designet kult nok? Tja... Man ser i det minst ut som en typisk designer når man bruker eROCKIT i nårværende form. © produsenten

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!