Ryktene har versert lenge, og for en måned siden kom de første bildene som viste at Triumph har noe stort på gang i cruisersegmentet under Rocket III; med sin tresylindrede 2,3-liter er denne supercruiseren i Triumphs modellutvalg, men det er god plass til noe nettere og hendigere mellom den og dagens Speedmaster, og America-modeller med 865-kubikks luftkjølte twinmotorer.

Løsningen er en imponerende parallell-twin med væskekjøling, to overliggende kamaksler, fire ventiler per sylinder og en usedvanlig ren og elegant design. Triumph har valgt å beholde kjøleribbene på toppen, og disse er polerte slik at de framheves på den ellers svarte motoren. Motordeksler i krom hører også med, og de matcher den utstrakte bruken av krom på andre komponenter. Driften til bakhjulet skjer via tannrem.

Lette linjer

Thunderbird 1600 framstår som overraskende lett og elegant i linjeføringen; de godt voksne dimensjonene er effektiv kamuflert og det er først når du ser en fører bak styret at du virkelig skjønner hvor stor nykommeren er.

En tradisjonell rammekonstruksjon er fulgt opp av en dobbel svingarm med to tradisjonelle fjærbein, mens det foran sitter en vanlig teleskop-gaffel. To skiver på forhjulet og en bak utgjør bremsesystemet, og bli ikke overrasket om ABS er tilgjengelig når Thunderbird 1600 i løpet av 2009 lanseres som 2010-modell. Da vil også touringutstyr som vindskjerm, bagasjebærer og sidevesker være på plass, det meste av dette utstyret har jo Triumph allerede tilgjengelig til dagens modeller. Pris og tekniske data er ennå ikke tilgjengelig.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!