Kjell-Magne Aalbergsjø

Muskel-Harley

2009-nyhet: Denne Harleyen har fått musklene på utsiden.

Testmålinger XR 1200

  • Akselerasjon 70 - 130 (120) km/t I 5.-gear: 6,4 (5,3) sek.
  • Turtall ved 100 km/t i 5.-gir: 3500 min
  • Testforbruk: Ikke målt

Tekniske data

Kort sagt:

+ Stil

+ Morsomme kjøreegenskaper


- Pris

- Svak komfort

Roadstere skal være lette, ha supre kjøreegenskaper og stille med krefter som varmer sjela. I løpet av få år, er roadsterne blitt ekstremt populære. Alle MC-produsenter, med seriøse ambisjoner, har en slik sykkel på programmet. Med stilmessig utgangspunkt i fabrikkens suksessfulle rundbaneracere, har Harley laget XR 1200.

Ytelse

Som drivverk for den racerinspirerte roadsteren, har Harley valgt en trimmet Sportstermotor. Nærmere bestemt en luftavkjølt V-twin på 90 hester. I mellomregisteret drar den greit. Den har moment nok, slik at man slipper å gire i tide og utide. Noen utpreget turtallsvilje, er det imidlertid ikke snakk om. Det er mye masse i bevegelse. Dessuten melder vibrasjonene seg ved 4.000 omdreininger. Det skal imidlertid sies at girkassa er presis og kraftoverføringen direkte. I et sportslig perspektiv, er det positivt. Det vi savner, er litt turtallsmessig vitalitet. Akkurat på det feltet er den ikke på nivå med sine orientalske artsfrender.

Funksjonalitet

Bra bunndrag og myk gange på lavt turtall, bidrar til at vi karakteriserer motoren som imøtekommende. Det er imidlertid betinget av at man holder seg under 4.000 omdreininger, hvilket er noe slik som 115 km/t på høygir. På høyere turtall, gjør vibrasjonene seg sterkt bemerket. Det, som vi i utgangspunktet opplevde som en presis og tettsteget girkasse, viser seg også å fordre en veldig bestemt venstrefot. Det kan imidlertid ha sin årsak i at vårt testeksemplar knapt var innkjørt. Med noen tusen kilometer på telleren, ser vi ikke bort fra at girkassa blir veldig fin.

Kjøreegenskaper

Selv om gaffelen er forholdsvis myk, byr XR på fine og sikre kjøreegenskaper. Bremsene er også veldig effektive. Selv om den er forholdsvis tung, opplever vi XR som en kjappstyrt og leken landeveisracer. En sykkel som kan jages hardt, før det er fare på ferde. Selv om fothvilerne får landkjenning forholdsvis tidlig, er de ikke til hinder for saftige nedbrekk. Skal vi pirke, kunne vi tenkt oss litt mer progresjon i fjæringa og en smule mykere demping. Slik det er nå, føler vi at gaffelen dykker vel mye under kraftig innbremsing, men da er vi som nevnt pirkete. I svinger opplever vi XR som en underholdende og trivelig roadster. Følgelig er vi litt snille og gir den en femmer.

Komfort

Komfort er ikke denne sykkelens sterkeste side. For det første, frister føreren en ubeskyttet tilværelse med et bredt styre. Man merker fartsvinden veldig godt. Dessuten har setet tynn polstring, hvilket skaper tresmak forholdsvis tidlig. Fjæringa, som har en fast demping, absorberer heller ikke ujevnhetene så godt som ønskelig. Sittestillingen er imidlertid bekvem. Vi opplever også XR som en særdeles lettkjørt sykkel. Det eneste som trekker litt ned i så måte, er fothvilerne som ikke er fjærbelastet. Dermed faller de ikke tilbake til utgangsposisjonen automatisk. Under bykjøring, skjer det faktisk ganske ofte, med den følge at man må fomle litt for å felle dem ned igjen. En bagatell - ja, men verd å nevne.

Førermiljø

Fin lyd, massive stempelslag og underholdende kjøreegenskaper. Det er mange ting som bidrar til trivselen bak XR-styret. I det daglige, synes vi heller ikke at turtallsvibrasjonene er sjenerende. Over 4.000 omdreininger ser man riktignok ikke mye i speilene, men det er til å leve med. I byen sitter man godt, man har tilgang til blinklys som slår seg av selv og man opplever en lettkjørt roadster som påkaller positiv og berettiget oppmerksomhet, der man ferdes. Vi trives!

Plass

XR er ikke stor. Følgelig kan man oppleve førerplassen som litt trang. Det mikroskopiske passasjersetet, er heller ikke noe blivende sted. For kortere befordring funker det greit, men tresmaken melder seg forholdsvis tidlig. En spartansk rundbaneracer kler heller ikke vesker. Skal vi bedrive seriøs touring med noen bakpå, ville vi satset på noe helt annet. I valget mellom 3 og 4, er vi litt strenge og gir den en treer.

Økonomi

Ingen Harley er billig. Spesielt ikke XR 1200. Sammenliknet med andre roadstere, som fikser de fleste utfordringer bedre, er 180.000 veldig mye. I Harleyperspektiv derimot, er ikke prisen avskrekkende. Man får en velfungerende roadster med ekte Harleysjel for godt under 200.000,-. Derfor spørs det hvordan man ser det: I det brede roadsterbildet er den dyr. I et Harleybilde er ikke prisen avskrekkende. Dyr eller billig? Det er i grunnen opp til den enkelte å vurdere.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Harley-Davidson
Pris 178900

Konklusjon

Vi har sansen. Ikke fordi XR uthever seg funksjonelt, men rett og slett fordi den funker bra, samtidig med at man har opplevelsen av å kjøre Harley. Nå skal ikke vi påberope oss ukritisk Harleyentusiasme, men vi liker kombinasjonen av morsomme sportsegenskaper i Harleyinnpakning. Selv om Harley, ved tidligere anledninger, har forsøkt seg med sportslige modeller, er dette den mest sporty sykkelen som Harley noensinne har gjort. Dessuten funker den. Hadde vi hatt en XR i egen garasje, er vi overbevist om at den ville bli flittig brukt.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!