Aprilia 650 Strada

Moro - med mer

-Funbike, sier Aprilia. Vi er i grunnen helt med, men vi vil legge til at Strada funker bra også.

Sist oppdatert

Testmålinger Strada

  • Aks 70-130 (120) km/t 5. gir: 7,4 (5,9) sek.
  • Turtall 100 km/t . gir: 3.800 omdr.
  • Testforbruk: 0,58 liter/mil

Tekniske data

De har gjerne én-sylindret motor, og de figurerer under betegnelsen "funbikes". Mens enkelte stiller med en komfort som bare hardføre motardmanister kan fordøye, byr andre på egenskaper som funker til langt mer enn bøllekjøring i indre by. Aprilia Strada stiller i sistnevnte kategori. Med fargede felger og eksospotter i rumpa, ser den kanskje litt hard ut, men i praksis er den myk og god.

Ytelse

Den én-sylindrede motoren leverer kreftene med vital spenst. Skulle man få behov for et lite forhjulsløft, er ikke det noe problem. Likevel er den ikke så rå at den inviterer til en bøllete kjøreatferd. Den er ekstremt smidig og myk i karakteren. Når farten nærmer seg 130 km/t, begynner den å miste pusten. Stradamotoren funker utvilsomt best når den får gjøre tjeneste på vårt fartsbegrensede veinett.

Funksjonalitet

Det finnes helt klart råere singelmotorer. Mykere singler, skal man derimot lete lenge etter. Apriliamotoren går tilnærmet vibrasjonsfritt. Selv fra lavt turtall, drar den mykt og imøtekommende. Smidig girkasse og fin gassrespons, bidrar til at den er ekstremt lettkjørt. Til urban befordring, finnes det knapt noe bedre.

Kjøreegenskaper

Strada trives best på svingete asfaltveier. Den har nemlig supre kjøreegenskaper. For det første, byr den på en stabilitet vi knapt kan huske å ha opplevd på tilsvarende sykler. Dessuten gir fjæring og dekk presis tilbakemelding. Tross kjapp styring, byr den på en presis forutsigbarhet som minner om langt større sykler.

Komfort

Komfort er ikke denne sykkelens sterkeste side. For det første, er vindbeskyttelsen lik null. Dessuten mangler den pondusen som bidrar til makelig velvære når milene blir mange. Likevel kan vi ikke bruke dette mot den, for Strada utgir seg ikke for å være noe annet enn en urban bøllesykkel. Sammenliknet med andre, tilsvarende bøller, er den faktisk bekvem. Selv om den ikke er noe førstevalg på langtur, går det an å tilbakelegge noen mil - uten at skrotten tar skade.

Førermiljø

Strada har et stort underholdningspotensiale. Den er heller ikke plaget med særheter som gjør et daglig samkvem vanskelig. Vi koste oss ordentlig, de testmilene vi hadde Strada i hende. Vi er overbevist om at kosen vil vedvare i det lange løp.

Plass

Strada nytes best alene. Det finnes riktignok passasjerplass, men den er bare en nødløsning. Det å putte på vesker og toppboks på en slik sykkel, er rett og slett ren destruksjon av lekre, latinske linjer. Vi vil aldri se en Strada med slik turutrustning&

Økonomi

Den er billigere enn andre, latinske singler, men den koster like mye som en orientalsk flerbrukssykkel. I sistnevnte perpektiv, virker en Strada ganske dyr, men for den som er på jakt etter en latinsk funbike, er ikke prisen avskrekkende.

Denne saken ble første gang publisert 23/06 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også