Testmålinger G 650X

  • Aks 70-130 (120) km/t 4. gir: 6,5 (5,3) sek.
  • Turtall 100 km/t . gir: omdr. Ikke målt
  • Testforbruk: 0,45 liter/mil

Tekniske data

Kort sagt:

+ Motor

+ Komfort

+ Bremser


- Pris

- Litt myk

I de senere år, har BMW jobbet hardt for å endre imagen. Tyske motorsykler skal ikke lenger være forbeholdt velbeslåtte prepensjonister. Med nye og spenstige modeller, håper tyskerne å få fotfeste i et ungdommelig marked. En av modellene er G 650X, tyskernes aller første supermoto. I forhold til andre supermotos virker den riktignok litt massiv, men den holder stilen. Den er høy og tøff. I sitt første forsøk, har BMW bestrebet seg på å lage en luftig supermoto med bøllete utstråling. En råtøff sykkel som, i følge BMW, skal duge til langt mer enn bakhjulskjøring i indre by.

Ytelse

G 650X er ekvipert med en motor som virkelig evner å påkalle gasslysten. For å si det rett ut, er BMW-singelen en skikkelig jubelmotor. Når den får turtall, trår den til med en spenst som sender forhjulet høyt til værs. Den sender også gliset rundt halve hodet hos den som er så heldig å holde i gassen. Sammenliknet med syd-europeiske singler er kanskje ikke effektuttaket av en art som skaper de aller største forventningene, men tyskerne har klart å gjøre maksimalt ut av det. G 650-motoren er rett og slett en av de mest ålreite singlene vi har vært borti!

Funksjonalitet

Tross herlig spenst og leken vitalitet, er G-motoren smidig. Den trekker rent, omtrent fra tomgang. Den avgir heller ikke vibrasjoner som fordrer bruk av nyrebelte. I det hele tatt opplever vi BMW's single som en brukervenlig og myk motor. En motor som også provoserer til hard gassbruk, dersom føreren får ånden over seg. Etter vår mening har BMW fått frem et optimalt kompromiss mellom bruk og fornøyelse.

Kjøreegenskaper

Mange supermotos er noen skikkelige djevler i svingene. Også 650X har bra kjøreegenskaper, men den mangler litt på at den hamler opp med de aller beste. Vi snakker først og fremst om den myke fjæringa. Det er bra for komforten, men til aktiv asfaltkjøring kunne vi godt tenkt oss litt strammere oppsett. Når man får behov for å bremse, er effekten helt rå, men gaffelen dykker mye. Det skal imidlertid sies at stabiliteten er bra. G 650X byr på sikre og forutsigbare asfaltegenskaper som funker fint under de fleste forhold. Antageligvis er det bare de mest ihuga motofantastene som ønsker seg mer.

Komfort

Når man entrer det høye setet på G 650X, forventer man ikke verdens beste turkomfort. Følgelig blir man heller ikke skuffet. Faktisk stiller den med bekvemmeligheter som ligger godt over snitten i motardklassen. Selvsagt er det ikke snakk om komfort som kan konkurrere med påkostede luksustourere, men man kan fint tilbakelegge 10-15 mil uten at skrotten skriker i armod. Den myke motoren er også en bidragsyter, for ikke å snakke om det brede setet og den gode plassen. Det eneste vi dveler litt ved, er den svært høye sadelhøyden. Den er så høy at undertegnede følte seg litt usikker, hver gang han stanset. Med tanke på urban befordring, hadde det ikke gjort noe om setet hadde vært litt lavere.

Førermiljø

Bortsett fra det høye setet og en blinklysbryter som lett kan forveksles med hornet, funker G 650X helt ålreit. Til urban befordring, med en aldri så liten svingete avstikker, er den bra. Den livlige motoren er også en bidragsyter til trivselen. Likevel hever ikke tyskeren seg i forhold til andre, velfungerende supermotos.

Plass

650X er human, både for fører og passasjer. God plass, bredt sete og god avstand ned til fothvilerne, bidrar til at X-setet oppleves som et blivende sted. Det å pakke ned en slik sykkel med vesker og bagasjebrett, er det vel ingen som tenker på - åkkesom...

Økonomi

Den er dyr i innkjøp, men den drikker lite bensin. Hva økonomi angår, er resten på en grei snitt. Vil man ha en supermoto, signert BMW, må man belage seg på å betale for det. Vil man ha en supermoto, med bedre bruksegenskaper enn supermotos flest, kan man godt satse på G 650X. Vil man derimot ha bedre ytelser og større komfort, er det lett å finne alternativer som koster vesentlig mindre...

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent BMW
Pris 126800

Konklusjon

Tøff stil, gla'motor og gode bruksegenskaper gjør G 650X til attraktiv gatecrosser. En av de aller beste vi har vært borti. Dermed er det ikke sagt at vi er på vei til BMW-forhandleren for å skrive kontrakt. Den koster nemlig en hel del og den konkurrerer med mange, fine allroundere. For å være helt ærlig, ville vi brukt våre surt oppsparte penger på noe helt annet. Vi er overbevist om at vi hadde hatt det like morsomt da...

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!