Testmålinger B-king

  • Aks 70-130 (120) km/t 5. gir: 5,0 (4,1) sek.
  • Turtall 100 km/t 6. gir: 3.100 omdr.
  • Testforbruk: Ikke målt

Tekniske data

Kort sagt:

+ Monster motor

+ Lettkjørt


- Litt høyt giret

Roadstere, streetfightere, nakne sportsmaskiner eller nudistsykler. Kall dem hva du vil, men felles for dem alle er en eksplosiv popularitet i markedet. Selv i Norge, som tradisjonelt har vært et kåpeland, begynner de å bli svært populære. Suzukis nyeste kandidat i klassen heter B-King. Bak den kongelige betegnelsen, skjuler det seg en tøff og brutal framtoning. Tøff, i betydning at den er ekvipert med en 1340-kubikks motor med 184 hester. Det gjør den til verdens sterkeste nudistsykkel.

Ytelse

Når man skrever over en rekkefirer med 184 hester og et dreiemoment på 146 Nm forventer man drag. I så måte, skuffer den ikke. Fra 2.000 omdreininger drar den som et lokomotiv. På godt fightervis evner den å sparke forhjulet himmelhøyt til værs på de laveste girene. På høyere gir leverer den et moment som gjør girpedalen mer eller mindre overflødig. Når sant skal sies, hadde vi likevel forventet at det skulle være enda litt råere. Det finnes nemlig andre sykler som kan by på enda heftigere aks. Ikke det at B-King er noen sinke, men med 150 Nm forventer man at den skal være helt verst.

Funksjonalitet

Tross effektuttak på nærmere 150 hester, er B-King-motoren kultivert og vennlig. På sedvanlig Suzukimaner er girkassa myk og smidig. Motoren har også et bredt og anvendelig effektregister. Man trenger ikke gire i tide og utide. Det eneste vi setter fingeren på, er en hard gange og antydninger til høyfrekvente vibrasjoner i fotpinnene. De er ikke ødeleggende for komforten, men de merkes.

© Foto: Jon Asgeir Lystad

Kjøreegenskaper

Som den lette og sterke nudisten den er, stiller B-King med fine kjøreegenskaper. For det første, er den veldig lettstyrt. Dessuten behandles underlaget med en presis følsomhet. Bremsene er også hysterisk effektive. Da vi herjet rundt på en spansk racerbane med den, syntes vi imidlertid at hangen til å ville reise seg opp ved innbremsing i sving var vel sterk. Likevel ble ikke tempoet hindret av den grunn. Fenomenet opplevdes heller ikke så markert da vi kjørte på landeveien.

Komfort

Komfort er ikke B-Kings største force. For det første, frister føreren en ubeskyttet tilværelse, full av fartsvind. Passasjeren sitter også og balanserer på et ekstremt høyt sete, uten noe å holde seg i. Dessuten er de utstikkende sidepanelene i konstant berøring med passasjerens ankler. Slikt er ikke bra for den blanke lakken. I fighterklassen finnes det sykler som er vesentlig mer bekvemme enn B-King, men den er fullt på høyde med de smekre sportskonkurrentene når det er snakk om lettkjørt smidighet. B-King preges av den brutale motoren. Den overskygger det meste. Følgelig skulle det være unødvendig å si at B-king-setet er et trivelig sted å være. Den er også utstyrt med en elektronisk effektsperre som reduserer hestegaloppen om det skulle være behov for det. Ikke så dumt når det regner. Ellers funker alt slik det skal gjøre på en moderne sykkel. B-King er smidig og lettkjørt, samtidig med at man sitter med en følelse av at den er voksen.

© Foto: Jon Asgeir Lystad

Førermiljø

B-king kler ikke bagasje. Ikke kler den passasjer heller. Vedkommende må finne seg i å sitte høyt, med ekstrem knevinkel. Føreren sitter svært nær styret, med godt grep rundt sykkelen. Føreren har det i det hele tatt ganske bra. Passasjeren har det mindre bra. Bagasjevesker ødelegger estetikken.

Plass

Med en prislapp på 250.000,- er B-King vesentlig dyrere enn de nærmeste konkurrentene. Men det er ikke bare Suzukis skyld. Med 1340 kubikk og 184 hester, vet avgiftsmyndighetene å ta seg betalt. Selv om de finnes billigere roadstere, er B-King den største og sterkeste i sitt slag. Den er også forholdsvis velutstyrt. Den som vil ha en B-King på grunn av kreftene og estetikken, er antageligvis villig til å betale for det.

Økonomi

Selv om vi liker B-King, ville vi neppe spent våre surt oppsparte midler på den. For det første, er den dyr. Hvis vi skulle brukt 250.000 på en motorsykkel, ville vi brukt det på noe med et litt bredere bruksområde. Etter vår mening finnes det morsommere fightere til en langt lavere pris. Vi vet også at et samkvem med B-King ville resultert i abnorm dekkslitasje og konstant risiko for førerkortbeslag. Ikke bare fordi vi ville kjørt fort, men fordi det visstnok er ulovlig å kjøre på bakhjulet. Selv om vi ville valgt noe annet, rent personlig, skal vi ikke underslå at vi forstår de som spenner penger på B-King veldig godt...

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Suzuki
Pris 250900

Konklusjon

Selv om vi liker B-King, ville vi neppe spent våre surt oppsparte midler på den. For det første, er den dyr. Hvis vi skulle brukt 250.000 på en motorsykkel, ville vi brukt det på noe med et litt bredere bruksområde. Etter vår mening finnes det morsommere fightere til en langt lavere pris. Vi vet også at et samkvem med B-King ville resultert i abnorm dekkslitasje og konstant risiko for førerkortbeslag. Ikke bare fordi vi ville kjørt fort, men fordi det visstnok er ulovlig å kjøre på bakhjulet. Selv om vi ville valgt noe annet, rent personlig, skal vi ikke underslå at vi forstår de som spenner penger på B-King veldig godt...

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!