Chassiskomponentene er riktignok modifisert med tanke på at de tross alt skal gjøre jobben i en naken sykkel. Men i prinsippet er alt hentet fra de sportslige F4-modellene. Motoren er bygd på rekkefireren som i utgangspunktet ble lansert som 750-kubikker, men som senere har vokst taktfast. Ved å øke slaglengden fra 50,1 til 55 mm er sylindervolumet økt til 1078 fra 989-modellens 982 ccm. Det betyr at toppene er stort sett identisk for de to modellene, men mer sylindervolum gir likevel et positivt bidrag både når det gjelder effekt og trekkraft og det er ingen grunn til tvile på at toppmodellen i Brutale-serien har mer enn nok kraft å by på.

Rørrammen er den samme gamle og pakker motoren godt inn. Det er så vidt vi kan skimte de røde toppdekslene som avslører MV Agustas største rekkefirer. Forgaffelen har alle justeringer, og det samme gjelder for fjærbeinet bak. Den enarmede svingarmen er lakkert i aluminiumlakk og syns bedre på 1078-modellen enn på 989-modellen. Monoblokk radialkalipere fra Brembo klemmer på to 320 mm skiver på forhjulet og sørger for at både bremsefølelse og effekt er førsteklasses.

Instrumenteringen er ny på alle MV Agustamodellene, ellers er det stort sett dekoren som skiller de nye Brutale-modellene fra forgjengerne. MV Agusta endrer ikke design i tide og utide. En hvis forutsigbarhet kan man jo forlange når man handler noe så eksklusivt som en MV Agusta. Og i Brutale 1078 RR får du en av det mest potente og eksklusive nakensyklene på markedet.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!