Kjell-Magne Aalbergsjø

Muskel-Harley

2009-nyhet: Denne Harleyen har fått musklene på utsiden.

Etter årets fire første måneder er registreringsstatistikken for tohjulinger spektakulær. Alle skal ha Harley! Nesten alle i hvert fall. Av 1551 tunge motorsykler solgt i årets første fire måneder er hele 19 %, eller totalt 296 sykler, Harley-Davidson. Og dersom den trenden holder året ut, er det antagelig første gang i moderne tid at HD kan kalle seg ubestridt markedsleder i Norge.

Ser vi mer spesifikt på modellstatistikken er det den nye 1250-kubikkeren, Night Rod Special, som virkelig har fenget publikum, men i praksis er det en lang rekke av HD-modellene som selger godt, med Dyna-modellen Fat Bob, Softail-serien og ikke minst digre Ultra Classic Electra Glide hakk i hæl. Cross Bones!

Men også Suzuki selger jevnt og godt; de har 18 % markedsandel, med GSX-R-serie 600, 1000 og 750 som volumselgere. Atskillig svakere har Yamaha og Honda gjort det i årets første måneder, begge med rundt 13 % av markedet. Og begge er de helt avhengige av gamle klassikere for å beholde posisjonen. Yamaha Fazer 600 er bestselgende modell i Norge i dag, mens den gamle traveren VFR 800 er Hondas bestselger (med fjerdeplass på modellstatistikken).

På femteplass gjør BMW en rimelig grei figur fortsatt, mens Kawasaki på sjetteplass så langt er årets komet, med en økning på 91 % kontra samme periode i fjor. Dette er andre året med ny Kawasaki-importør, og det ser ut som om de gjør alvor av sine ambisjoner om å være med i MC-adelens topp 5.

Lett MC derimot, sliter med salget. Mens tung MC er på linje med 2007, er det i årets første måneder solgt 11 prosent færre lett MC enn i samme periode i fjor. Honda og Yamaha er fortsatt suverene markedsledere, og det skyldes i stor grad modellene Honda CBR 125 og Yamaha YBR 125.

Per 1. mai 2008 Tung MC

Merkenavn

Hittil i år

%

I fjor

%

Endring

Plass

Totalt

1551

100,0 %

1535

100,0 %

1,0 %

1

HARLEY-DAVIDSON

296

17,2 %

235

14,3 %

26,0 %

2

SUZUKI

291

16,9 %

254

15,5 %

14,6 %

3

CAN-AM

223

13,0 %

161

9,8 %

38,5 %

4

HONDA

204

11,9 %

241

14,7 %

-15,4 %

5

YAMAHA

203

11,8 %

304

18,6 %

-33,2 %

6

BMW

149

8,7 %

155

9,5 %

-3,9 %

7

KAWASAKI

111

6,5 %

58

3,5 %

91,4 %

8

POLARIS

93

5,4 %

95

5,8 %

-2,1 %

9

KTM

87

5,1 %

94

5,7 %

-7,4 %

10

DUCATI

60

3,5 %

41

2,5 %

46,3 %

Tom. 1. mai 2008 Lett MC

Merkenavn

Hittil i år

%

I fjor

%

Endring

Plass

Totalt

423

100,0 %

476

100,0 %

-11,1 %

1

HONDA

107

27,3 %

84

20,9 %

27,4 %

2

YAMAHA

93

23,7 %

125

31,2 %

-25,6 %

3

DAELIM

56

14,3 %

47

11,7 %

19,1 %

4

PIAGGIO

38

9,7 %

40

10,0 %

-5,0 %

5

APRILIA

32

8,2 %

31

7,7 %

3,2 %

6

SUZUKI

17

4,3 %

14

3,5 %

21,4 %

7

CAGIVA

15

3,8 %

19

4,7 %

-21,1 %

8

KTM

15

3,8 %

16

4,0 %

-6,3 %

9

HUSQVARNA

11

2,8 %

12

3,0 %

-8,3 %

10

DERBI

8

2,0 %

13

3,2 %

-38,5 %

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!