Ny mazda 3

Kommer med bensinmotor som skal være like gjerrig som en diesel

180 hester, firehjulstrekk, masse utstyr og en dieselgjerrig bensinmotor høres jo morsomt ut. Og til sommeren blir dette realisert i form av nye og lekre Mazda3.

Pluss ikon
LINJER: Med to enderør på eksosanlegget og avrundede linjer, ser Mazda3 slettes ikke verst ut.
LINJER: Med to enderør på eksosanlegget og avrundede linjer, ser Mazda3 slettes ikke verst ut. Foto: Mazda
Sist oppdatert

Natt til onsdag norsk tid hadde nye Mazda3 verdenspremiere i Los Angeles i forkant av den årlige bilmessen i samme by. Allerede i mars vil de første versjonene av Mazdas nye Golf-konkurrent være på plass i Norge. Dersom du lurer på elbil, så kommer ikke Mazda3 med en slik fremdriftsløsning. Mazda vil derimot lansere en elbil i 2020.

For Mazda3 sin del er det fortsatt snakk om Mazdas Skyactive-teknologi. Men i Mazda kompaktbil dreier det seg om en videreutvikling av denne teknologien som ikke benytter turbo, som for øvrig er et svært vanlig grep for å få ned forbruket. Blant de viktigste elementene i Skyactive-systemet er lavere vekt. Virkemidlene er omfattende: Mazda bruker mer strekkfast stål, og kan dermed redusere mengden av metall samtidig som styrken faktisk øker. I karosseriet er bærende deler lagt i så rette linjer som mulig. Også motorene er lettere. For dieselmotorens del er dette delvis et resultat av at kompresjonen er senket til 14,0:1. Det gir "snillere" eksplosjoner i motoren, som i sin tur lar Mazda bruke mer aluminium og tynnere gods i bevegelige deler. Girkassene er også slanket i volum og vekt.

TIL NORGE: Allerede i mars kommer de første versjonene av Mazda3 til Norge.
TIL NORGE: Allerede i mars kommer de første versjonene av Mazda3 til Norge. Foto: Mazda

Med nye Mazda3 blir neste generasjon Skyactive, kalt Skyactive-X, introdusert. Dette omfatter en ny og egenutviklet 2,0-liters bensinmotor fra Mazda som skal kombinere de beste elementene fra bensin- og dieselmotoren. Det skal innebære lavt forbruk, lave utslipp og høye ytelser både på effekt og akselerasjon. Ifølge Mazda skal Skyactive-X være like effektiv eller enda mer effektiv enn Mazdas siste dieselmotor, Skyactive-D.

Nye Mazda3 blir også bitte litt hybrid ved at batteriet lades ved regenerering av bremsekraften. Denne energien kan ikke brukes til å kjøre bilen på ren eldrift, men overskuddet brukes når bilen skal akselerere.

X-FAKTOR: Den mest interessante versjonen med Skyactive-X-teknologi er ventet til sommeren.
X-FAKTOR: Den mest interessante versjonen med Skyactive-X-teknologi er ventet til sommeren. Foto: Mazda

Avansert motorteknologi

Skyactive-X er verdens første kommersielle bensinmotor til å benytte kompresjonstenning som vi ellers kjenner fra dieselmotorer. Dette betyr at kompresjonstrykket og temperaturen i kamrene er så høy at luft- og drivstoffblandingen som sprøytes inn under høyt trykk og forstøves, selvantenner. Ifølge Mazda vil andelen drivstoff i forhold til andelen luft være så lav at den ikke ville tenne i en konvensjonell tennplugg-motor.

En Mazda-utviklet forbrenningsmetode kalt Spark Controlled Compression Ignition (SCCI) omgår to hindre som tidligere har stanset kommersialisering av denne teknologien, ifølge Mazda. Den maksimerer sonen hvor kompresjonstenning er mulig, og oppnår en sømløs overgang mellom kompresjonstenning og gnisttenning.

Kompresjonstenning og kompressor er tatt i bruk for å forbedre forbruk, sørge for bedret respons og øke dreiemoment med 10-30 prosent sammenlignet med dagens Skyactive-G bensinmotor. Kompresjonstenning muliggjør forbrenning av en veldig mager drivstoffblanding som igjen skal gi 10-30 prosent lavere forbruk enn dagens Skyactive-motorer med samme motorvolum.

FINERE: Utformingen og materialvalget i cockpit er betydelig løftet sammenlignet med forgjengeren.
FINERE: Utformingen og materialvalget i cockpit er betydelig løftet sammenlignet med forgjengeren. Foto: Mazda

8,8-tommers skjerm

Mazda3 er bygget på en helt ny plattform noe som skal gjøre modellen til en morsommere kjøreopplevelse. Karosseriet er stivet opp sammenlignet med dagens versjon. Diagonal stivhet er forbedret ved å binde sammen de avstivede elementene slik at de danner sammenhengende ringstrukturer i karosseriet. Demping, bærearmer og foringer skal være optimalisert, og Mazda har tatt i bruk vibrasjonsdemping og ekstra avstivinger for å bedre kjøreegenskapene, noe som er innbydende dersom man liker sportslig kjøring. For å underbygge dette er førersetets struktur, setefester og flere andre deler gjort strammere.

Innvendig har det også skjedd mye. Kvalitetsfølelsen er løftet betraktelig, og cockpiten er utstyrt med en 8,8-tommers berøringsskjerm i breddeformat.

NY: Nye Mazda3 har verdenspremiere i Los Angeles.
NY: Nye Mazda3 har verdenspremiere i Los Angeles. Foto: Mazda

Var som Toyota

Mazda har hatt en veldig sterk posisjon i Norge, og har vært kjent for god kvalitet. Svært mange nordmenn har stiftet bekjentskap med modeller som 323, 626 og 929. En gang hadde merket samme posisjon som Toyota i Norge. Mazda 626 var for eksempel den mest solgte familiebilen i Norge i 1991.

«Den tar seg ikke råd til svake punkter på noe felt. Motor/girkasse, den generelle komforten og lettkjørtheten er uovertruffen», skrev Vi Menn om Mazda 626 i 1992 da den ble testet mot Peugeot 405, Nissan Primera og Audi 80.

Utover 90-tallet ble det tyngre for Mazda, mye som følge av prishopp på modellene. Dessuten ble de mer forglemmelige. Noen hederlige unntak fantes, som den smått legendariske 323 f-modellen, en firedørs coupé med vippelykter og nydelige kjøreegenskaper.

Den bærende modellen

Nå er det Mazda CX-5 som er den bærende modellen for Mazda i Norge, og den har i flere år vært blant Norges mest solgte SUV-er i kompaktklassen. Og skal du ha en rimelig sportsbil eller roadster, er det umulig å komme utenom MX-5.

Mazda3 kommer til Norge i mars med bensin- og dieselmotor i form av Skyactive-G og Skyactive-D. Til sommeren kommer godbiten Skyactive-X. Denne toliters beninsmotoren med 180 hester kan kombineres med firehjulstrekk (i-Activ AWD) og G-Vectoring Control Plus som elektronisk distribuerer kreftene mellom for- og bakaksling. Dersom Mazda holder hva de lover når det gjelder forbruk, så virker 180-hester i kombinasjon med firehjulstrekk og mye utstyr som en kombinasjon som de kjøreglade kan like.

Denne saken ble første gang publisert 28/11 2018, og sist oppdatert 28/11 2018.

Les også