Kjøpe bobil

Bybobil eller bobil?

De to typene av "rullestuer" har mye til felles og mangt som skiller.

Pluss ikon
<b>LIKE OG ULIKE:</b> En bybobil og en delintegrert bobil.
LIKE OG ULIKE: En bybobil og en delintegrert bobil. Foto: Karmann/Frankia
Sist oppdatert

Mange har nok stilt seg spørsmålet. Bobil eller bybobil?

For det er en viktig forskjell på de to gruppene. La oss begynne med det bygningstekniske.

Når en bobilprodusent bygger egne boenheter på for eksempel Fiat Ducato-chassis, har du en bobil. De finnes i tre hovedgrupper - alkovebiler, delintegrerte og helintegrerte.

BOBILTYPER: Helintegrert, delintegrert og alkove.
BOBILTYPER: Helintegrert, delintegrert og alkove. Foto: Adria

Når samme produsent innreder en varebil - for eksempel en Fiat Ducato - med sittegruppe, kjøkken, senger og bad, har du en bybobil. Som varebiler flest, har de bred skyvedør på siden og doble bakdører.

LES OGSÅ: Dette er Norges minste bobil, men den har bad, kjøkken og fire soveplasser

<b>STOR FORSKJELL:</b> På Dethleffs-fabrikken får chassis påmontert boenheter, og varebiler blir campinginnredet.
STOR FORSKJELL: På Dethleffs-fabrikken får chassis påmontert boenheter, og varebiler blir campinginnredet. Foto: Geir Svardal

Bobil: Populær ferieform

SKYVEDØR: Bybobiler har skyvedører, som varebiler flest.
SKYVEDØR: Bybobiler har skyvedører, som varebiler flest. Foto: Geir Svardal

Til felles har bobilene og bybobilene at de er utgangspunktet for en (relativt miljøvennlig) ferieform som blir stadig mer populær - det gode liv langs landeveien, med full frihet til å ta regien over hver dag.

Til felles har bobilene og bybobilene også at de har alt du trenger - sittegrupper, kjøkken med kjøleskap, senger, toalett, bagasjeplass og tanker for friskt vann og gråvann.

LES OGSÅ: Slik kjøper du brukt bobil

Oppvarmingssystemene er som regel de samme - Alde vannvarme eller Truma luftvarme.

Bybobil eller bobil?

Ulikhetene? La oss se på bredden. Man merker ikke så mye til lengden på kjøretøyet når man sitter bak rattet, men bredden merkes.

Typisk bredde for en bobil er 2,30 meter, mens den som regel er 2,05 meter for en bybobil. De 25 centimeterne merkes - det er klart bedre albuerom og romfølelse i bobiler.

På den annen side merkes økt bredde også utvendig, og det er ikke alltid en fordel når man kjører i trange gater i byer eller grisgrendte strøk. Bybobilene er smidigere!

Når det gjelder lengden, ligger bybobilene primært mellom 5,5 og 6,36 meter. De kan være såpass korte at de kan parkeres nesten hvor som helst (utendørs!), og såpass lange at de vil tiltrekke seg oppmerksomhet fra parkeringsvakter.

Bobiler finner du i lengder fra rundt seks meter opp til digre linere på drøye ti meter. 7-8 meter er vanlige lengder. Da har du - utvendig målt - rundt 18 kvadratmeter bobil, mens en kort bybobil byr på rundt 11 kvadratmeter. Og det sier seg selv at dette utgjør en betydelig forskjell.

<b>LEILIGHET VS HYBEL:</b> En bybobil(t.h.) er trangere og interiørmessig mer minimalistisk enn bobiler flest.
LEILIGHET VS HYBEL: En bybobil(t.h.) er trangere og interiørmessig mer minimalistisk enn bobiler flest. Foto: Adria / Dreamer
<b>KORT 1:</b> Kort bybobil.
KORT 1: Kort bybobil. Foto: Sun Living
<b>KORT 2:</b> Kort bobil.
KORT 2: Kort bobil. Foto: Rapido

Nordmenn liker store bobiler

I Norge har vi åpenbart en forkjærlighet for store løsninger - store hus, store leiligheter, store personbiler og altså store bobiler. For selv om det selges flest bobiler under 3,5 tonn (som kan kjøres med personbil-førerkort), selges det også svært mange som er over 3,5 tonn (2564/1602 var tallene for 2018).

LES OGSÅ: Smarte sengeløsninger gir bedre plass i denne bobilen

<b>RULLENDE LEILIGHET</b>: Store helintegrerte bobiler og linere er virkelig rullende leiligheter.
RULLENDE LEILIGHET: Store helintegrerte bobiler og linere er virkelig rullende leiligheter. Foto: Rapido

Samtidig ser vi en betydelig økning i salget av bybobiler. Ikke bare velges de som førstegangsbiler; mange velger også å "downsize" etter mange år med stor bobil.

Bobil eller bybobil? Hva bør man velge?

Vårt råd er at du velger ut i fra et definert behov. Hvordan skal produktet brukes, og hvem skal bruk det? Hva trenger du av plass og lagringsplass, og hvilke sengeløsninger passer?

Undertegnede har gått fra vanlig bobil til bybobil, som jeg deler med samboer og en portugisisk vannhund.

Årsaken er at vi har landet på at den er stor nok hvis vi organiserer oss bra, den er enklere å vedlikeholde, sikrere for bikkja med sitt stålkarosseri rund baut - og vi liker å ha en lettkjørt og enkelt utrustet bybobil til vårt bruk.

For å ta 2018 - da handlet det stort sett om fjell, nasjonalparker, fricamping og bobilplasser i byer. Vi tilbrakte lite tid i bybobilen (har f. eks. aldri hatt TV). Der spiste vi og sov, ellers var vi stort sett ute. Ikke en eneste gang det året ble markisen slått ut, og det sier jo sitt. Vi slår sjelden leir.

<b>PURITANSK:</b> Bybobilen er enkel å bruke, og gjør heller ikke mye av seg.
PURITANSK: Bybobilen er enkel å bruke, og gjør heller ikke mye av seg. Foto: Geir Svardal

Vi har hørt argumentet om at en bybobil også kan fungerer som bil nummer to. Vår erfaring med vår 6,36 meter lange modell er at den fungerer dårlig som "hverdagsbil" i Oslo-regionen.

Selvsagt går det, på samme vis som det går å se en film på nettbrettet. Men optimalt er det langt i fra.

Andre ligger i flere dager på samme plass. De slår leir, pakker ut en masse og benytter bobilen mer som en leilighet. I en sånn situasjon er det lett å forstå at en bybobil blir for trang, og at man velger seg en bobil. Eller man velger noe midt i mellom, som for eksempel en relativt kort bobil.

Fortelt kan øke bofølelsen

<b>LEIRSLAGNING:</b> Digre doninger med og uten slide-out er for et annet bruk.
LEIRSLAGNING: Digre doninger med og uten slide-out er for et annet bruk. Foto: Geir Svardal

Men det kan også koke ned til "smak og behag". Det er tross alt få steder der en en relativt stor bobil IKKE kommer frem med en erfaren sjåfør. Og vil man ha mer bofølelse i en bybobil, kan man for eksempel anskaffe seg et fortelt.

Denne saken ble første gang publisert 19/04 2019, og sist oppdatert 11/05 2020.

Les også