Hydrolift C-35

Framtidsrettet drømmebåt fra Bård Eker

Hvis du er Hydrolift-kunde og har lyst på en større båt, hva gjør du da? Ring Bård Eker og spør om han vil bygge en. Svaret kan bli ja. Særlig hvis den har mulighet til å bli elektrisk.

Pluss ikon
<b>INNOVASJON:</b> Bård Eker håper den nye Hydrolift C-35 kan bidra til å sette fart i teknologituviklingen for fritidsbåter.
INNOVASJON: Bård Eker håper den nye Hydrolift C-35 kan bidra til å sette fart i teknologituviklingen for fritidsbåter. Foto: Hydrolift
Sist oppdatert

Kanskje en smule overdrevet, men likevel. Ifølge Bård Eker er ivrige eiere av C-31-modellen noe av bakgrunnen for det helt nye C-35-prosjektet.

En gjeng entusiaster som har brukt båtene sine flittig på lange og korte utflukter med base i Stavanger-området har fått trefots-syken og tok kontakt med Hydrolift.

Større og mer komfort

Kunne man kanskje tenke seg å bygge en større båt? Der de sportslige egenskapene fra C-31 beholdes, mens plassen og komforten om bord når et helt nytt nivå?

<b>MER PLASS: </b>Større uteområder og bedre fasiliteter under dekk står på kravspekken fra Hydrolift-entusiastene i Stavanger.
MER PLASS: Større uteområder og bedre fasiliteter under dekk står på kravspekken fra Hydrolift-entusiastene i Stavanger. Foto: Terje Bjørnsen

– Tidligere har jeg ikke sett poenget med å bygge en ny 35-foter, kun med hekkaggregat og dieselmotor, sier Bård Eker. Vi må klare noe mer nyskapende enn det. Og nå er det mange elementer som drar i samme retning.

LES OGSÅ: Nå kommer de elektriske fritidsbåtene

– Plattformtankegangen har fungert bra med P-42- og X-26- prosjektene, forteller Eker. Nå føler jeg vi trenger et båtprosjekt der ulike partnere kan bidra til nytekning og innovasjon. Både innen elektrifisering av drivlinje og autonomi underveis på sjøen. Det vil gjøre båtturen mer miljøvennlig og sikrere enn i dag.

Klar for å bli elbåt

<b>TIDLIG FASE: </b>Slik kan det komme til å se ut i kabinen på C-35. Og kundene får bestemme en hel del.
TIDLIG FASE: Slik kan det komme til å se ut i kabinen på C-35. Og kundene får bestemme en hel del. Foto: Hydrolift

Eker innrømmer at det er et godt stykke fram til det blir en realitet:

Tekniske data:
Hydrolift C-35

Lengde: 10,6 m
Bredde: 3,1 m
Drivstoff: Ca. 800 liter
Vann: Ca. 120 liter
Varmtvann: 30 liter
Septik: Ca. 60 liter Sitteplasser: Ca. 10 Soveplasser: 2+2
Fart: Fra 50 knop
Pris fra: 4,5 millioner

– I alle fall med en helelektrisk og fullt ut autonom C-35. Men når vi får muligheten er det bare å kjøre på. Jeg tror C-35 plattformen vil fungere som en driver. Der vi får med oss flere leverandører som bidrar med nye løsninger, sier Eker. Han tror hybridløsninger er en blindvei, og heller mer til at brenselcelle-teknikk blir neste steg mot en helelektrisk drivlinje for større fritidsbåter.

Før det skjer, må selvsagt entusiastgjengen i Stavanger få på plass sine C-35-modeller. Anders Vongraven Krogh hos Hydrolift forteller at det fortsatt er tidlig i prosjektet: ­

– Dermed er det ikke gitt at sluttresultatet blir akkurat slik som på 3D-illustrasjonene. Dessuten blir C-35 modellen en båt der kunden vil ha mulighet til å påvirke løsningene i nettopp sin båt, slik at det vil være rom for store individuelle tilpasninger.

LES OGSÅ: På denne båten spiller fordekket hovedrollen

Klar til 2021-sesongen

Målsetningen for Hydrolift C-35 er ambisiøse: – Den skal være fremtidsrettet når det gjelder design, effektivt skrog og drivlinje, sier Krogh.

– Vi er riktignok ikke på elmotorer ennå, derfor vil mest sannsynlig de første utgavene av nye Hydrolift C-35 leveres med utenbordsmotorer, avslutter han.

I tråd med plattformtankegangen Eker skisserer for C-35, er det tenkt på flere ulike versjoner etterhvert – både for det profesjonelle markedet og fritidsbåtkundene. Hydrolift presenterer det nye prosjektet i forbindelse med Båter i sjøen-messen 2019 på Aker brygge 5-8. september. De første båtene skal etter planen være klare til 2021-sesongen.

<b>FIRE SOVEPLASSER:</b> I tillegg til dobbeltkøye forut, blir det også plass til to i midtkabinen under cockpitdørken.
FIRE SOVEPLASSER: I tillegg til dobbeltkøye forut, blir det også plass til to i midtkabinen under cockpitdørken. Foto: Hydrolift
<b>KJENT PROFIL: </b>C-35-plattformen bruker samme designspråk som X-26 og P-42.
KJENT PROFIL: C-35-plattformen bruker samme designspråk som X-26 og P-42. Foto: Hydrolift

Denne saken ble første gang publisert 03/09 2019, og sist oppdatert 03/09 2019.

Les også