Toyota Prius

Fra siden skal den minne om en løper som står klar i startblokk

Hybrid-pionéren kommer i ny versjon neste år.

HYBRIDBIL: Dette er fjerde generasjon Toyota Prius. ALLE FOTO: Toyota

HYBRIDBIL: Dette er fjerde generasjon Toyota Prius. ALLE FOTO: Toyota

Publisert Oppdatert

Toyota Prius var utvilsomt bilen som gjorde hybridløsninger til allemannseie - både i Norge og i resten av verden. Selv om mange hadde eksperimentert med teknologien tidligere, var Toyota de første som startet masseproduksjon av hybridbiler da Prius ble lansert på det japanske markedet i 1997. Bilen som får sin offisielle debut på Frankfurt-utstillingen neste uke er den fjerde generasjonen av Prius-modellen, og den tredje generasjonen som vil bli solgt i Norge.

Målet for den nye modellen har, ikke overraskende, vært å redusere forbruket ytterligere. Dette skal være gjort både ved å redusere vekten på flere komponenter og ved å forbedre effektiviteten til andre.

10 prosent gjerrigere

Toyota har foreløpig ikke sluppet noen konkrete tall på hvor mye gjerrigere den nye modellen vil være, men ifølge Toyota vil bilen vil bruke rundt ti prosent mindre drivstoff i den amerikanske EPA-testen. Dette er USAs svar på EU-syklusen, men ettersom den ikke gjennomføres på nøyaktig samme måte kan man ikke si hvorvidt bilen vil få de samme besparelsene i den europeiske varianten.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Usain Bolt?!

Fjerde generasjon Prius vil bli den første bilen som blir bygget på japanernes nye, modulbaserte plattform. Dette er en løsning som skal gi bedre effektivitet ved å bygge flere modeller over samme lest, og er i prinsippet det samme systemet som Volkswagen introduserte med sitt MQB-system. Systemet skal ifølge amerikanske Motor Trend gjør at Toyota sparer 20 prosent på utgiftssiden.

På utsiden kjenner man igjen profilen til dagens Prius, men det er tydelig at designerne har fått større frihet til å leke seg med denne modellen.

Fronten har mange av de samme trekkene som man finner hos søstermerket Lexus med skarpe linjer og små flater.

Ifølge Toyota selv skal bilen fra siden minne om en løper som står klar i startblokka, og symboliserer på den måten en fremadgående bevegelse.

Vurderingen av designen lar vi være opp til leserne, men én ting er helt klart: Sportslighet og Usain Bolt er ikke det første vi forbinder med Toyota Prius.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Masse sikkerhetsutstyr

I dag er det nærmest uhørt å lansere en ny bil uten et vell av systemer som skal sørge for sikkerheten til både de inne i og de utenfor bilen. Toyota lanserer sammen med Prius en utstyrspakke de kaller Toyota Safety Sense. Denne inneholder ting som kollisjonsvarsling med fotgjenger-radar, filholderassistent og automatiske fjernlys. I tillegg er det rimelig å anta at bilen også har fått bedre passiv sikkerhet med alle oppgraderingene.

Toyota har foreløpig ikke sluppet de komplette spesifikasjonene, men mye taler for at grunnoppskriften på motorfronten blir den samme som i dag. Det betyr en 1,8-liters bensinmotor i kombinasjon med et Nikkel-metallhydrid-batteri (NiMH). Toyota sier at de har økt effektiviteten i bensinmotoren og utviklet et nytt og mer kompakt batteri.

Holdbarhet og pris

Til tross for at de fleste konkurrentene har valgt å gå for Li-ion-batterier har altså Toyota valgt å beholde NiMH-batteriene også i neste generasjon Prius. Fordelen med disse batteriene er først og fremst holdbarhet og pris, mens Li-ion-batteriene har høyere energitetthet og raskere lading.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Toyota har foreløpig ikke sagt noe om en eventuell plug-in-versjon, men det er forventet at denne også vil komme på markedet - om enn noe senere enn den “vanlige” versjonen. Denne skal etter planen være til salgs tidlig neste år.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag