JAguar I-Pace

Jaguar I-Pace får rekkeviddeslakt

Jaguar I-Pace har stort batteri, men også høyt forbruk.

Pluss ikon
<b>HØYT FORBRUK: </b>Jaguar I-Pace har et svært høyt forbruk, viser tallene Jaguar har oppgitt til amerikanske Environmental Protection Agency (EPA).
HØYT FORBRUK: Jaguar I-Pace har et svært høyt forbruk, viser tallene Jaguar har oppgitt til amerikanske Environmental Protection Agency (EPA). Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Da vi kjørte test av elbilen Jaguar I-Pace kom vi ikke i nærheten av oppgitt rekkevidde på langtur. I rundt 10 grader (og regn) ble forbruket på 2,37 kWh/mil.

Til sammenlikning: I marsvær med to til fem kuldegrader fikk vi et forbruk på 1,95 kWh/mil i en Tesla Model S 90D. Kulde kan redusere rekkevidden.

I forbindelse med testen opplyste Jaguar at det manglet en programvare-oppdatering som skulle senke forbruket.

Vi er imidlertid ikke de eneste som har merket oss et høyt forbruk på I-Pace.

Også magasinet Wired vier en god del plass til rekkevidden i sin test, og noterer seg et forbruk på 2,58 kWh/mil (ja, 10 km).

"Tydelig ineffektiv", skriver elbilbloggen InsideEVs om forbruket basert på rekkevidde- og forbrukstallene Jaguar har oppgitt til EPA (Environmental Protection Agency) i USA.

EPAs rekkeviddetest regnes for å være den strengeste i verden (og strengere enn den nye WLTP-standarden i Europa).

Forbruket er synderen

EPA-rekkevidden til Jaguar I-Pace oppgis å være rett over 375 km, som er kortere enn for eksempel Hyundai Kona Electric. Kona har imidlertid et batteri på 64 kWh mens I-Pace har et batteri på 90 kWh.

Synderen er forbruket, viser EPA-tallene. Forbruket oppgis i MPGe, som står for "Miles per gallon gasoline equivalent", og er som følger:

  • 80 MPGe - bykjøring
  • 72 MPGe - landeveiskjøring
  • 76 MPGe - blandet kjøring

Til sammenlikning fordeler de samme tallene for Model X 75D seg slik:

  • 91 MPGe - bykjøring
  • 95 MPGe - landeveiskjøring
  • 93 MPGe - blandet kjøring

- Disse tallene er rett og slett forferdelige for en moderne elbil. Sammenliknet med Tesla er det tydelig at I-Pace har problemer med ineffektivitet, skriver InsideEVs.

Høyere forbruk kan bety oftere ladepauser på langtur, men i kroner og øre spørs det om det ekstra forbruket kommer til å velte budsjettet til kommende I-Pace-eiere. I forhold til Teslaen i sammenlikningen ovenfor anslår Green Car Reports at I-Pace vil koste 146 dollar ekstra i strøm i året.

Jaguar i Norge: - Irrelevant

Jaguar mener målingene fra EPA er irrelevante for nordmenn.

- Vår oppfattelse er at EPA-tallene oppgitt i USA er irrelevant i forhold til norske brukere ettersom vi forholder oss til WLTP, skriver Jaguar i en e-post til Side3.

WLTP: Fire bokstaver som kan gjøre bilkjøpet ditt dyrere

Jaguar understreker at det er flere som har oppgitt å ha nådd 400 km rekkevidde med bilen i for eksempel forum på Facebook.

- Når det gjelder oppdateringer er dette noe som kommer kontinuerlig. Når og hva oppdateringene inneholder kjenner vi ikke til på dette tidspunktet, men i likhet med andre produkter, så er slike oppdateringer ment for ytterligere forbedring generelt, skriver Jaguar.

Denne saken ble første gang publisert 25/10 2018, og sist oppdatert 25/10 2018.

Les også