VW Tiguan eHybrid

Endelig blir denne populære SUV-en ladbar

Den har vært blant de mest populære kompakt-SUV-ene i Norge, men har manglet en ladbar versjon. Men nå kommer VW Tiguan endelig som plug in-hybrid

Pluss ikon
<b>FACELIFT:</b> VW Tiguan har fått et ansiktsløft og kommer endelig som plug in-hybrid.
FACELIFT: VW Tiguan har fått et ansiktsløft og kommer endelig som plug in-hybrid.
Sist oppdatert

For første gang siden introduksjonen av VW Tiguan for 13 år siden, så kommer den som ladbar hybrid med modellnavnet eHybrid. Modellen vil ha 1,4-liters bensinmotor som sammen med en elektrisk motor gir hele 245 hestekrefter. Den blir dermed noe sterkere enn ladbare Passat GTE som har den samme 1,4-liters bensinmotoren. Tiguan eHybrid skal greie rundt 50 kilometer på kun strøm. Topphastigheten ved kun elektrisk fremdrift er rundt 130 km/t, ifølge Volkswagen. Det er kanskje ikke fryktelig vesentlig i Norge, men dette er viktig for det tyske markedet. I hybridmodus får den elektriske motoren hjelp av bensinmotoren, og trykker du på GTE-knappen får du ekstra boost. Da aktiveres begge systemene og maks effekt. Når ladbare Tiguan kommer til Norge er ikke avklart. Heller ikke prisen, men planlagt salgsåpning i Norge er i løpet av andre halvdel av august.

<b>LADER OPP:</b> VW Tiguan blir endelig ladbar med versjonen eHybrid. 
LADER OPP: VW Tiguan blir endelig ladbar med versjonen eHybrid. 

R-versjon

For første gang kommer det også en rendyrket R-versjon av Tiguan med 320 bensinhestekrefter. Motoren, med navnet EA888 evo4, den nyeste Performance TSI-motoren, er tilpasset nye Tiguan R.

<b>R-VERSJON:</b> VW Tiguan R med 320 hestekrefter. 
R-VERSJON: VW Tiguan R med 320 hestekrefter. 

Et nytt 4x4 system, “R-Performance Torque Vectoring”, med et helt nytt antispinnsystem (selective wheel torque control) er utviklet for Tiguan R. Systemet fordeler drivkraften variabelt mellom front- og bakaksler, og mellom venstre og høyre bakhjul, og skal gi dynamiske kjøreegenskaper. De ulike kjøremodusene (Comfort, Sport, Race, Individual, Snow og Offroad) gir føreren mange valgmuligheter for en optimal kjørekomfort. Med et trykk på R-knappen på det nye multifunksjonsrattet, blir Tiguan R på et øyeblikk en sportsbil, ifølge Volkswagen

Denne saken ble første gang publisert 07/07 2020, og sist oppdatert 07/07 2020.

Les også