ELEKTRISK BÅT

Nå kommer de elektriske fritidsbåtene

Nå begynner det å komme helt elektriske alternativer på det norske båtmarkedet.

Pluss ikon
<b>VISES PÅ BÅTER I SJØEN:</b> GreenWaves 610.
VISES PÅ BÅTER I SJØEN: GreenWaves 610. Foto: Green Waves
Sist oppdatert

For rundt 10 år siden bestemte Ole Jakob Salomonsen seg for å elektrifisere familiens gamle tresjekte som han synes var tungstartet og støyende.

Sjekta slapp også inn vann fra ett par ødelagte spant under motoren, som trolig var knekt på grunn av vibrasjoner. Forbrenningsmotoren ble erstattet av en elektromotor, og resultatet ble at båten sluttet å lekke, ble lydløs og lettere å håndtere for alle i familien, ifølge Salomonsen.

LES OGSÅ: På denne båten spiller fordekket hovedrollen

Båten hadde kun en liten spak for manøvrering, men elektromotorens umiddelbare moment gjorde den enkel i bruk. Da en ferienabo fikk prøve båten og sporenstreks bestilte tilsvarende elektrifisering av sin trebåt, var en forretningsidé født.

<b>ÅPEN:</b> GreenWaves 601 har badeplattform og enkel adkomst.
ÅPEN: GreenWaves 601 har badeplattform og enkel adkomst. Foto: Green Waves

Elektrisk snekke

Green Waves AS ble stiftet i 2017 av Ole Jakob Salomonsen, Ida Salomonsen Thorrud, Carl Fredrik Salomonsen og Karsten Emil Salomonsen. Selskapet er lokalisert på Gjeving i Tvedestrand kommune.

Nå er selskapet markedsklare med den åpne båten GreenWaves 601 som har premiere på Båter i Sjøen. GreenWaves 601 er en romslig 20-fots tverrhekket fritidsbåt med midtkonsoll. Standardmodellen kommer med en 7,5 kW motor (10 hk) og 10 kWh batteripakke.

LES OGSÅ: (+) Våre beste tips for båtpussen

Maks hastighet er fem-syv knop og båten er godkjent for åtte personer. Den har enkel adkomst til badeplattformen og standardutgaven koster fra 369 900 kroner. 601 kan også leveres med ekstrautstyr som ekstra batterikapasitet, høykalesje eller havnekalesje, badetrapp, kjøleskap, høyttaleranlegg, ekkolodd og dusj (ferskvann). Den elektriske båten blir også tilgjengelig gjennom båtpoolen Kruser.

<b>LEKRE LINJER:</b> Elbåten Q-30 fra finske Q-Yacht.
LEKRE LINJER: Elbåten Q-30 fra finske Q-Yacht. Foto: Q-Yacht

60 kWh-kapasitet

Finske Q-Yacht har vakt oppsikt over hele Europa det siste året med sin vakre Q-30. Her kombineres klassiske linjer med moderne formspråk og siste nytt i elektrisk fremdrifts­teknologi.

Båten har akseldrift og er utstyrt med en 20 kW motor fra Oceanvolt. Litium-batteripakkene kommer også fra Oceanvolt og du kan velge mellom 30 eller 60 kWh kapasitet. Båten har en marsjfart på ni knop og toppfart på 15 knop.

Rekkevidden i ni knop er 42 nautiske mil med 30 kWh batteri. Med dobbelt batteripakke skal Q30 ha en rekkevidde på 80 nautiske mil. På toppfart kommer du henholdsvis 22 og 40 nautiske mil, ifølge produsenten.

Alt teknisk styres via en app på iPad. Batteriet lades med vanlig landstrøm. Det er Heitmann Marina som importerer båten, og på Båter i Sjøen kan du se nærmere på Q-30.

Q-30: Interiøret står i stil med eksteriøret.
Q-30: Interiøret står i stil med eksteriøret. Foto: Q-Yachts

Denne saken ble første gang publisert 29/08 2019, og sist oppdatert 29/08 2019.

Les også