FF 91 (nine one) er navnet på denne 5,3 meter lange elbilen som har en akselavstand på 3,2 meter. Bilen oppgis å ha 1050 hk og skal greie 0-100 km/t på under 2,4 sekunder. Det er raskere enn Teslas kraftigste modell og tar en skritt videre på veien mot selvkjørende biler. Den har 13 radarer med ulik rekkevidde, 12 ultrasonic-sensorer som bruker lydbølger, samt 10 kameraer. I tillegg har bilen en uttrekkbar laser på panseret.

3D-laser

Ifølge produsenten Faraday Future er FF 91 den første serieproduserte bilen som tar i bruk 3D Lidar-laser. Lidar (light detection and ranging) er en radar der radiobølgene er erstattet av laserlys.

Lidar-teknologien ble ifølge Gemini.no  opprinnelig utviklet av det amerikanske forsvaret for å oppdage fremmede ubåter, og benyttes i dag av blant andre Utrykningspolitiet. Er du tatt i laserkontroll, har du stiftet bekjentskap med lidar. Lidar-laseren i FF 91 er imidlertid mer avansert og lager kort fortalt et tredimensjonalt bilde av miljøet som bilens hjerne kan orientere etter.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

ELBIL: FF 91 har over 1000 hk, ifølge produsenten. FOTO: Faraday Future

Hurtiglading

FF 91 er utstyrt med et 130 kWt-batteri fra LG og rekkevidden på en lading er estimert til 700 km, basert på den kritiserte europeisk kjøresyklusen (NEDC). Produsenten hevder batteriene kan lades på rekordtid.

Ved hurtiglading skal potensialet ligge på om lag 800 km i timen. Ved vanlig 240V skal den greie fra 50 prosent og opp til maks kapasitet på 4,5 timer.

Ifølge produsenten blir 91 den første bilen som virkelig er nøkkelløs grunnet teknologi som ansiktsgjenkjenning. Når bilen kommer er usikkert, det er allerede mulig å gjøre reservasjoner, men bare i USA, Canada og Kina.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!