Bilnyheter 2017:

De viktigste bilnyhetene

Stor Skoda og Tiguan, luksusbiler for hytteveien og råsterk BMW 5-serie til hyggelig pris: Her er noen av de viktigste bilnyhetene.

Publisert Oppdatert

Med introduksjonen av Skoda Kodiaq i mars blir konkurransen i mellomklassen for SUV med ett enda hardere.  Nylig ble det også kjent at det kommer en "Kodiaq-versjon" av VW Tiguan som skal hete Tiguan Allspace. Den er 21 cm lengre enn vanlige Tiguan og kan fås som syvseter. Allspace er ventet til Europe i løpet av våren.

Men i god tid før dette kommer Kodiaq, nærmere bestemt i mars, som er 4,679 mm lang, akkurat som Mitsubishi Outlander. Kodiaq kan fås som syvseter, og bagasjeromsvolumet er oppgitt til 720 liter - hele 2065 liter med baksetene felt ned. Baksetene har 60:40-inndeling og kan skyves 18 cm i lengderetning. Seteryggene kan justeres individuelt. Motorprogrammet består av fem alternativer med turbohjelp, to dieselmotorer og tre bensinmotorer, som i antall hestekrefter rangerer fra 125 til 190 hk. Rimeligst blir versjonen med 1,4-liters bensinmotor i kombinasjon med sekstrinns manuell girkasse og trekk på bare forhjulene. Den vil koste 337 200 kroner som femseter. Rimeligste versjon med 4x4 og syv seter, vil koste fra 473 200 kroner.

2,0-liters TDI-diesel kommer i to versjoner: En 150-hester med et dreiemoment på 340 Nm og toppmodellen med 190 hk og 400 Nm. Den skal greie 0-100 km/t på 8, 6 sekunder. Elektrifiserte drivlinjer vil komme senere. Etter det Vi Menn Bil kjenner til vil Superb være først blant Skoda-modellene med elektriske løsninger. Da snakker vi om 2019.

Når det gjelder girkasser er sekstrinns manuell og seks- eller syvtinns DSG-automatgir alternativene. Med dieselmotor, dobbeltclutch automatgir og firehjulstrekk, kan Kodiaq trekke 2,5 tonn. Med tilhengerassistenten Tow Assist får du hjelp til å manøvrere tilhengeren på plass.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

VW Tiguan Allspace

VW Tiguan Allspace

Liten SUV

Opel Crossland X er 421,2 centimeter lang, har en bredde på 176,5 centimeter og en høyde på 159 centimeter. Til sammenligning er SUV-en Mokka X 4,275 meter lang. Med sin lengde på 421 centimeter, er nye Crossland X 16 centimeter kortere enn Opel Astra, til gjengjeld er den 10 centimeter høyere. Dette gjør at alle i bilen nyter godt av en mer oppreist sittestilling som gir god oversikt og plass.

For de som ønsker ytterligere romfølelse kommer også Crossland X med panorama glasstak. Crossland er en av 7 nye biler i 2017 storebror Grandland X vil bli lansert senere i år.

Bagasjeplassen er 410 liter med baksetene i vanlig posisjon. I tillegg kan baksetepassasjerene regulere setet 15 centimeter i lengderetning, noe som gjør at man kan velge mer beinplass i baksetet, eller mer plass til bagasje. Med setene i fremste posisjon økes bagasjeplassen til klasseledende 520 liter.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Opel Crossland X

Opel Crossland X

Mye krefter

Helt nye BMW 5-serie lanseres i februar og nå kommer den som ladbar hybrid med gunstig startpris. Plug-in hybriden 530e iPerformance har en oppgitt rekkevidde på inntil 50 km, målt i NEDC-syklus. Det er klassens lengste elektriske rekkevidde. Om ønskelig kan bilen kjøres på ren elektrisk drift i opptil 140 km/t. NEDC-syklusen gir et teoretisk forbruk på 0,19 l/mil og et C02-utslipp på 44 g/km.

Under panseret sitter en firesylindret TwinTurbo-bensinmotor som yter 184 hk. Koblet sammen med den elektriske motoren på 70 kW, blir samlet effekt 252 hk med et dreiemoment på 420 Nm. Kreftene fordeles gjennom en 8-trinns Steptronic automatgirkasse. Akselerasjonen fra 0-100 kmt/t gjøres unna på 6,2 sekunder og toppfarten nås ved 235 km/t. Med tanke på ytelsene er startprisen på 524 900 kroner svært gunstig.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

BMW 530e iPerformance.

BMW 530e iPerformance.

Utvider butikken

Porsche utvider 911-utvalget med flere GTS-modeller. De første vil være tilgjengelige i Norge allerede i mars. En 911 Carrera 4 GTS med 450 hk, firehjulsdrift og PDK-girkasse vil koste fra 1 677 990 kroner. Til sammenligning koster en Carrera 4S med 420 hk 1 501 900 kroner.

–Vi har stor tro på GTS-modellene i Norge, sier Morten Scheel, administrerende direktør i Porsche Norge. Årsaken er at GTS-modellene gir tilstrekkelig merverdi i form av krefter og utstyr sammenlignet med 4S.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Porscje 911 Carrera 4 GTS

Porscje 911 Carrera 4 GTS

Kias barskeste

Kia Stinger er en videreutvikling av konseptbilen GT. Den femseters sedanen er den raskeste bilen produsert av Kia noensinne. Det er Peter Schreyer, sjefsdesigner i Kia Motors, og hans team i Frankfurt som er ansvarlig for Stinger, de designet også konseptbilen GT i sin tid. Albert Biermann, som kom fra BMW til Kia i desember 2014, er ansvarlig for oppsett og kjøreegenskaper sammen med sitt team av ingeniører i Korea og på Nürburgring testsenter. 

Kia Picanto

Kia Picanto

Når Stinger kommer for salg mot slutten av 2017 er det med to ulike motoralternativer, åtte trinns automatkasse, bakhjulsdrift eller firehjulstrekk.

En 2.0 liters firesylindret turbo med 255 hk, og en 3.3 liters turbo V6 med 365 hk er begge fortsatt under utvikling, men Kias måltall for bilen er 0-100 på 5.1 sekunder og toppfart på 269 km/t.

Kia har mer på gang. En ny Picanto vises for første gang på bilmessen i Genève i mars, og lanseres i Norge i mai. Ifølge Kia vil den ha bedre plass både i kupé og bagasjerom enn sine konkurrenter. Til tross for lengre akselavstand beholder den sine kompakte mål, og samme lengde på 3,595 mm som tidligere.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Kia Stinger

Kia Stinger

Tøffere fra Opel

Opel Insignia ble aldri noen kjempesuksess, men nå kommer en ny modell som ser langt spenstigere ut og med spesifikasjoner som lover godt. Nye Insignia Grand Sport er bygget på en helt ny plattform. Akselavstanden har økt med hele 92 millimeter – noe som gir betydelig mer innvendig plass, noe særlig baksetepassasjerene vil nyte godt av. I baksetet  er 32 millimeter mer lengde i hoftehøyde, 25 millimeter økt skulderbredde og 25 millimeter mer plass til knærne, sammenlignet med dagens Insignia. Bagasjevolum på mellom 490 og ,450 liter. Insignia

Grand Sport blir tilgjengelig med et bredt utvalg moderne motorer. De får også følge av en helt ny åttetrinns automatkasse, som blir tilgjengelig i kombinasjon med firehjulsdrift.

LED Matrix-lyssystemet fra Astra videreføres. Insignia kommer med andre generasjon IntelliLux LED. Det nye systemet, som nå består av 32 LED-segmenter, er raskere, mer presist og kraftigere – og gir med fjernlys en rekkevidde på opptil 400 meter.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Opel Insignia Grand Sport

Opel Insignia Grand Sport

Toyota med solcellepanel

Andre generasjon Toyota Prius Plug-in Hybrid kommer i mars med en pris som starter på 324 000 kroner. Den elektriske rekkevidden er økt til 50 km ifølge Toyota, og taket kan leveres med et stort solcellepanel som generer strøm som kan lade hybridbatteriet. Bilen kan nå kjøres i “Battery Charge Mode”, som bruker motoren til å lage strøm og lade batteriet når bilen kjøres i HV (hybrid)-modus.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Toyota Pris Plug-In

Toyota Pris Plug-In

Ny Hyundai

Hyundais nye i30 lanseres nå med flere nye sikkerhetssystemer enn noen gang, DCT automatgir og to utslippsgjerrige turbomotorer.

Bilen som blir tilbudt på det norske markedet kommer med en firesylinderet 1,4 turbobensinmotor med 140 hk og 242 Nm. Den fås med både 7-trinns DCT automatgirkasse og manuelt sekstrinnsgir. Bilen vil bli tilgjengelig i Norge i løpet av første kvartal 2017.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Hyundai i30

Hyundai i30

Disco på scenen

Land Rover har bygget Discovery fra 1989 og den nye versjonen skiller seg ganske radikalt fra forgjengeren når det gjelder design. De første versjonene av nye Discovery er ventet til Norge i mars 2017.

Med dagens avgiftsregime vil grunnprisen etter all sannsynlighet ligge i området 950.000 kroner. I første omgang kommer Disco med to 2,0-liters dieselmotorer med enten 180 eller 240 hk, samt en treliters diesel med 258 hk og et dreiemoment på 600 Nm. En V6 bensin med 340 hk blir også tilgjengelig. Bakkeklaring: 28,3 cm.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Land Rover Discovery

Land Rover Discovery

Spenstigere Micra

Nye Micra ser ut til å ha mistet Bestemor Duck-faktoren sin. Heldigvis. Den kommer med ting som Active Ride Control for økt kjørekomfort, samt Active Trace Control for redusert understyring og skarpere kjøreegenskaper.

Ved lansering til sommeren vil bilen være tilgjengelig med 0,9-liter turboladet tresylindret bensin med 90 hk, en 1,5-liter diesel med 90 hk og en selvpustende motor på énliters bensin med 73 hk.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Nissan Micra

Nissan Micra

Hytteveienes luksusvalg

I hovedsak er det meste av teknologien i Mercedes E-klasse All-Terrain kjent fra andre typer Mercedes. Stasjonsvogna leveres med firehjulsdrift som standard og med et eget spesialprogram for kjøring på løst og ujevnt underlag. I tillegg er bilen utstyrt med luftfjærings systemet ”Air Body Control” – for lengst kjent fra E-klassen. Systemet gjør det mulig– alt etter kjøreforholdene - å heve karosseriet i tre ulike høyder. Maks justering er 35 millimeter som gir en bakkeklaring på 156 millimeter, noe som er betraktelig mindre enn hos konkurrenten Volvo V90 Cross Country. På normalnivå er All-Terrain-modellene 29 millimeter høyere enn den vanlige stasjonsvogna fra S213-serien.

Med spesialdesignet front, beskyttelsesplater, mørke lister hele veien rundt og en kraftig støtfanger bak, tar All-Terrain-vogna seg godt ut, men en skikkelig terrengbil er dette likevel ikke. All-Terrain er ventet til våren, og vidunderet presenteres i første omgang på E 220 d-lest med 194 hestekrefter og fire sylindere. Prisene starter på 640 000 kroner.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Mercedes E-klasse All-Terrain

Mercedes E-klasse All-Terrain

Hytte-V90

Som forgjengeren XC70 er V90 Cross Country seks centimeter høyere enn V90, utstyrt med firehjulstrekk og automatgir, og med mørkt listverk rundt hele bilen som gjør at den ser mer robust ut enn det den faktisk er. Med en bakkeklaring på 21 centimeter nærmer V90 Cross Country seg raskt den teknisk identiske SUV-en XC90. I tillegg tilbys Cross Country med luftfjæring – riktignok kun på bakakselen, men finessen gjør det mulig å senke hekken når gjenstander skal lastes inn og ut av bagasjerommet.

Cross Country kommer med et ekstra terrengmodus som skal gjøre bilen mer kapabel til å kjøre på våte og gjørmete veier.  Det er 20 år siden Volvo lanserte sin første modell beregnet på hytteveier.  V90 Cross Country kommer til Norge i løpet av mai. To utstyrsnivåer (Plus og Pro) og fire motoralternativer tilbys. Rimeligste versjon blir D4-motoren (190 hk) med en startpris på 613 000 kroner med manuelt gir.

Volvo V90 Cross Country

Volvo V90 Cross Country

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning