Chris-Craft capri 25

En helt særegen båtopplevelse

Den er ny, men egenskaper og design sender deg nesten 100 år tilbake i tid.

TRADISJON: Chris-Craft sin Capri 25 har en design som fører linjene over hundre år tilbake (FOTO: Terje Bjørnsen).

TRADISJON: Chris-Craft sin Capri 25 har en design som fører linjene over hundre år tilbake (FOTO: Terje Bjørnsen).

Publisert Oppdatert

Det er mye historie og tradisjon knyttet til Chris-Craft. Chris Smith og broren Henry etablerte sitt første båtbyggeri i 1881, og Chris-Craft-navnet dukket opp for første gang i 1924. Chris Smith hadde gjort seg bemerket med raske racerbåter og med oppsvinget i amerikansk økonomi i mellomkrigstiden fikk mange sitt første møte med båtlivet i Chris-Crafts populære runabouts.

SPEILER SEG: Det er ikke noe i veien med glansen i skroget, og du får mange anerkjennende blikk fra omgivelsene (FOTO: Terje Bjørnsen).

SPEILER SEG: Det er ikke noe i veien med glansen i skroget, og du får mange anerkjennende blikk fra omgivelsene (FOTO: Terje Bjørnsen).

Mye vann er rent i havet siden de glade 20-årene og i 2001 kjøpte private equity-firmaet Stellican hele Chris-Craft og rettighetene til navnet. De har spesialisert seg på tradisjonsrike varemerker, og har hatt suksess med Riva og motorsykkelmerket Indian. Noe av det første de nye eierne gjorde, var å bygge båter basert på runaboutkonseptet fra Chris-Crafts storhetstid.

KOSTBAR: En Chris-Craft er ikke billig, men på mange områder både ser og kjenner du hva du betaler for (FOTO: Terje Bjørnsen).

KOSTBAR: En Chris-Craft er ikke billig, men på mange områder både ser og kjenner du hva du betaler for (FOTO: Terje Bjørnsen).

Tar vare på tradisjonen

FORT NOK: Selv med en av de mindre V8-alternativene i motor­rommet, klarer båten godt over 45 knop (FOTO: Terje Bjørnsen).

FORT NOK: Selv med en av de mindre V8-alternativene i motor­rommet, klarer båten godt over 45 knop (FOTO: Terje Bjørnsen).

OSER AV TRADISJON: Dashbordet har moderne materialer, men du kjenner igjen stilen fra klassiske båter (FOTO: Terje Bjørnsen).

OSER AV TRADISJON: Dashbordet har moderne materialer, men du kjenner igjen stilen fra klassiske båter (FOTO: Terje Bjørnsen).

Chris-Craft Capri 25 er et av de siste tilskuddene i serien av klassiske runabouts. Lillebror Capri 21 ble lansert i 2014 for å markere at det var 140 år siden Chris Smith bygget sin første båt. Capri-serien er enda mer klassisk i formen enn Corsair- og Launch-­modellene, med sin tverre baug, lange, slanke skrog og lave profil med førerplassen langt fram. I tillegg til båtene i tradisjonell stil, lager man en serie senterkonsollbåter og har nettopp lansert en ny cabincruiser i New England Lobsterboat-stil.

FLYR FLAGGET: Ingen tvil om at Chris-Craft er stolt av sine aner. Det er over 140 år siden grunnlegger Chris Smith bygde sin første båt (FOTO: Terje Bjørnsen).

FLYR FLAGGET: Ingen tvil om at Chris-Craft er stolt av sine aner. Det er over 140 år siden grunnlegger Chris Smith bygde sin første båt (FOTO: Terje Bjørnsen).

Det er ingen tvil om at Capri representerer det mest tradisjonelle ved Chris-Craft. En vakker båt, den vekker oppsikt og beundring i omtrent like store doser. Bruksområdet er krystallklart; her handler det om godværsturer for fire-fem personer, med stil, komfort og kvalitet av ypperste klasse.

Lekkert i lysebrunt

KOMFORT: Ikke noe å utsette på kvaliteten på verken putestopping eller setetrekk (FOTO: Terje Bjørnsen).

KOMFORT: Ikke noe å utsette på kvaliteten på verken putestopping eller setetrekk (FOTO: Terje Bjørnsen).

Det føles helt naturlig å ta av seg skoene når du går ombord, selv om de er aldri så rene og pene under. Capri-eksemplaret jeg skal kjøre tur med er lys og vakker som en nordisk sommernatt. Blått skrog, interiør i beige og lysebrunt, med lekkert teppe på gulvet. Her har man ingen ønsker om å sette fra seg et fotavtrykk, uansett hvor lite det måtte være. Og skulle du ha andre ønsker med tanke på farge til skrog eller innredning, fikser Chris-Craft det meste.

Innredningen er enkel, virker nesten spartansk, med to slanke stoler og aktersofa. Helt til du legger merke til detaljkvaliteten, soliditeten og hvor komfortabelt alle setene er polstret.

STILIG: Fører- og copilotsetene blander det moderne og det tradisjonsrike på en utmerket måte (FOTO: Terje Bjørnsen).

STILIG: Fører- og copilotsetene blander det moderne og det tradisjonsrike på en utmerket måte (FOTO: Terje Bjørnsen).

Førerplassen har også tatt vare på tradisjonene. Det store trerattet med kraftige, forkrommede detaljer og dashbordet med brytere og instrumenter som i en klassisk amerikansk bil, slik det skulle være på 1920-tallet. Normal sett ville vi ha rynket litt på nesen av å kjøre en båt uten kartplotter montert. Men i Chris-Craft 25 Capri føles det nesten som helligbrøde å sette inn et elektronikkmonster fra 2016.

Bare V8, heldigvis

Chris-Craft Capri 25

Lengde, total: 8,1 m

Bredde: 2,6 m

Tørrvekt: 2 585 kg

Drivstoff: 291 l

Dypgang: 0,92 m

Motor: Hekkaggregat

Effekt: 300–420 hk

Pris: 1,7-1,8 millioner

I motorrommet er det stilekte vare. Det er V8 bensin som gjelder, fra Mercury med 6,2-liter på 300–350 hk og 8,2-liter med 380–430 hk, eller fra Volvo Penta med 5,3-liter på 300–350 hk og 6,0-liter på 380–430 hk. I vårt eksemplar er det montert en Volvo Penta 5,3-liter på 350 hester. Den starter mykt, med en innbydende purring langt der nede under den velpolstrede solplattformen. Når du kommer opp i fart, er det ingen tvil om at bensin er det eneste saliggjørende i denne båten. Volvo-motoren lager ikke noe masete V8-vræl, men har en maskulin klang med den potente V8-sangen akkurat passe markert i bakgrunnen.

VELKOMMEN OMBORD: En slank landgang felles ned når du skal ut til og fra båten (FOTO: Terje Bjørnsen).

VELKOMMEN OMBORD: En slank landgang felles ned når du skal ut til og fra båten (FOTO: Terje Bjørnsen).

Fartspotensialet er det heller ikke noe i veien med. Drøyt 46 knop kler båten godt, men aller best fungerer den i rask marsjfart mellom 30 og 40 knop. Da er støynivået relativt behagelig og atmosfæren ombord like ustresset som utseendet antyder.

Søler ikke med champagnen

DETALJER: Gedigen kvalitets­følelse gjennomsyrer båten, også på de små og bortgjemte detaljene (FOTO: Terje Bjørnsen).

DETALJER: Gedigen kvalitets­følelse gjennomsyrer båten, også på de små og bortgjemte detaljene (FOTO: Terje Bjørnsen).

Det er ikke nok sjø til å sette skroget på de store prøvene, men båten virker tung og svært solid i det vi finner av hekkbølger og krappsjø. Chris-Craft Capri handler uansett ikke om bølgehopping, men sivilisert framferd uten at det blir noe skvulping av kostbare champagnedråper i aktersofaen. En oppgave denne båten mestrer til finger­spissene.

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag