BOBIL: Challenger 274

En annerledes bobil

Fikse sengeløsninger gir masse plass i denne bobilen fra franske Challenger.

Pluss ikon
<b>GOD PLASSUTNYTTELSE:</b> Bakerst er det en liten sittegruppe med smarte oppbevaringsløsninger. Og over henger en dobbeltseng.
GOD PLASSUTNYTTELSE: Bakerst er det en liten sittegruppe med smarte oppbevaringsløsninger. Og over henger en dobbeltseng. Foto: Ronan Kerloch/Challenger
Sist oppdatert

Challenger - et bobilmerke i den franske Triganogruppen - har de siste årene utmerket seg ved kreative interiørløsninger med fokus på å frigjøre gulvplass, og derigjennom få mer plass til sittegrupper, kjøkken og bad.

Les også: De viktigste bobil-nyhetene i 2019

I de aller fleste bobiler er nemlig sengene gulvmonterte, og opptar en stor del av gulvarealet. Dette gir interiørarkitektene mye mindre og spille på, og alle andre fasiliteter må jo nødvendigvis avfinne seg med mindre plass.

NATTA: Når natten kommer felles dobbeltsengen ned, og sittegruppen blir til et soverom.
NATTA: Når natten kommer felles dobbeltsengen ned, og sittegruppen blir til et soverom. Foto: Ronan Kerloch/Challenger

For bobiler under syv meter betyr det i praksis at det gjerne blir dårlig med benkeplass på kjøkkenet. Toalettet kan dertil bli trangt, og sittegruppa det samme. Det kan rett og slett bli en smule klaustrofobisk for noen.

Bobil med senger i taket

Den Ford Transit-baserte modellen 274 er bare 6,39 meter lang - omtrent som de lengste bybobilene. Likevel er det massevis av gulvplass å boltre seg på, og årsaken er at modellen ikke har gulvmonterte senger - kun senkesenger/taksenger.

<b>DAGTID:</b> Sittegruppe med elektrisk høydejusterbart bord.
DAGTID: Sittegruppe med elektrisk høydejusterbart bord. Foto: Ronan Kerloch/Challenger
<b>NATTA: </b>Om natten senkes to køyesenger ned over sittegruppen.
NATTA: Om natten senkes to køyesenger ned over sittegruppen. Foto: Sassoulas Sebastien/Challenger

Over den tradisjonelle sittegruppen foran er det to elektrisk nedfellbare etasjesenger (kalt "Duobed"). Bordet under sengene er elektrisk høydejusterbart, slik at det er kvikt å få sengene på plass når det er leggetid.

Les også: Slik er nye Toyota RAV4

Bakerst i bobilen er det også en liten sittegruppe, med to stoler og en skinne der et lite bord kan festes. Over er det en elektrisk nedfellbar dobbeltseng. 274 har altså fire lett tilgjengelige sengeplasser, uten at noen av dem opptar gulvplass på dagtid. I tillegg er det mulig å re opp til en femte person.

Challenger Genesis 274

Chassis: Ford Transit
Motor: 2-liter, 130/170 hk
Egenvekt: 2868 kg
Lengde: 6,39 meter
Syv års tetthetsgaranti
Veil.pris: 719 000 kroner

Ved denne sittegruppen finnes også noe Challenger kaller "Easybox" - lagringsbokser med toppmonterte lokk. De henger ned i garasjen, men kan heves med 30 centimeter ved behov for mer bagasjeplass.

Kjøkken for kokkeglade

Det er ikke vanskelig å se fordelene med slike taksengbaserte løsninger. Kjøkkenbenken, for eksempel, er mye større enn normalt i såpass korte bobiler. Veldig kjekt når en skal tilberede et måltid med litt ingredienser!

En løsning med to bluss bidrar også til bedre benkeplass. Selv har jeg ytterst sjelden, om i det hele tatt noen gang, brukt tre bluss på en gang.

Les også: Båten for deg som liker et aktivt liv på sjøen

Ulemper er det med alt. Kjøleskapet med integrert fryseboks er for eksempel plassert under kjøkkenbenken, og er derfor ikke av de største (146 liter).

<b>STORT KJØKKEN:</b> Med god benkeplass.
STORT KJØKKEN: Med god benkeplass. Foto: Challenger

For øvrig har modellen en lastevekt på over 600 kilo, har aluminiumsplater ytterst, og en isolasjon bestående av både komposittmaterialer og treverk innerst. Challenger gir en tetthetsgaranti på syv år, såfremt bobilen går gjennom en årlig fuktighetstest.

<b>KORT:</b> Genesis 274 er delintegrert, og bare 6,39 meter lang.
KORT: Genesis 274 er delintegrert, og bare 6,39 meter lang. Foto: Sassoulas Sebastien/Challenger

Denne saken ble første gang publisert 27/01 2019, og sist oppdatert 09/04 2019.

Les også