20 år gamle bruktbiler

Herlige nyklassikere

Lenge har grensen for å importere biler avgiftsfritt til Norge vært 30 år. Tidligere i år ble den senket til 20 år. Vi har tatt en kikk på hva som finnes av attraktive biler som nettopp er blitt 20 år gamle, eller blir det i nær fremtid.

Pluss ikon
V12: BMW 750iL.
V12: BMW 750iL. Foto: Produsent
Sist oppdatert

Her har vi forsøkt å plukke ut noen av våre favoritter fra denne epoken. En god blanding av dyrt, flott, morsomt og billig. Det er ikke dermed sagt at vi hadde løpt i butikken og tatt med oss en av disse hjem til Norge. 20 år gammel bil er ofte gammelt og utslitt. Det kan være vanskelig nok å kjøpe en slik bil i Norge, og det blir ikke noe enklere å gjøre det i utlandet. Rent bortsett fra at utvalget er langt bedre.

1999- og 2000-modeller

Vi har stort sett søkt etter biler fra 1999 og 2000 på mobile.de. Da finner du selvfølgelig mye rart, mye som ikke er verdt å ta vare på og mange biler i varierende grad av oppløsning. Men innimellom dukker det opp biler vi husker godt fra tester og kjøreturer for rundt 20 år siden. Biler som av en eller annen grunn har festet seg til hukommelsen med et stort plusstegn i margen.

Du må betale noe

Det er fortsatt slik at du skal betale noen kroner til stats­kassen; 25 % merverdiavgift og 2400 kroner i vrakpant. På nett­sidene til Tollvesenet finner du en god oversikt over viktige elementer ved import av bruktbil til Norge og lenker til viktig informasjon hos Skatteetaten og Statens vegvesen.

Audi A8

Audi A8 i første utgave var i produksjon fra 1994 til 2002. Firehjulsdrift og omfangsrik bruk av aluminium for å holde vekten nede var oppsiktsvekkende i luksusbilklassen på den tiden. Den ble levert med flere ulike motorer, men det er nok V8 bensinmotorene som har satt seg best i minnet her hos oss. Aller morsomst i S8-versjon (340-360 hk) der den ekstra snerten på ingen måte har gått utover komforten. 0–100 km/t på 5,4 sekunder lar seg høre. I den vanlige A8 4,2 har motoren 310 hk og gjør 0–100 km/t på 6,5 sekunder. Det finnes også en 3,7-liters utgave med 260 hk for den som er mer opptatt av vakker motorlyd, enn å ha den raskeste akselerasjonen. Her tar sprinten til 100 km/t 7,8 sekunder. Merkelig nok er ikke A8-prisene på klassikernivå og en del av bilene ser ut til å trenge en ny, omsorgsfull eier. Priser fra rundt 2500 til ca. 6000 Euro. S8 fra 6–11 000 Euro. Bilen på bildet er en S8, en av de fineste luksus- og sportssedanene fra slutten av 90-tallet. Denne har sluppet unna det meste av hårreisende stylingforsøk.

Audi S8
Audi S8 Foto: Produsent

Ferrari 360 Modena

Den klassiske, midtmotoriserte «innstegsmodellen» til Ferrari het 360 Modena i perioden 1999 til 2005. Med andre ord midt i blinken for 20-års regelen. Sannsynligvis er det ikke mye veteranfølelse å fyre opp den 3,6-liters V8-motoren som yter 400 hk ved 8500 o/m. Det er smart å ta i så det holder på vedlikeholds­budsjettet hvis du går for en Ferrari. Som med alt fra Ferrari koster det også å ta vare på godsakene. Bilen har toppfart på 295 km/t og ble levert med sekstrinns manuell girkasse, eller automatisk styrt manuell girkasse i Formel 1-stil. Prisene starter på drøyt 50 000 Euro.

Ferrari 360 Modena.
Ferrari 360 Modena. Foto: Faksimile Mobile.de

Alfa Romeo 166 3,0 V6

Den store sedanmodellen var den siste fra Alfa Romeo som kunne gi de tyske produsentene en viss konkurranse. Bilen var i produksjon fra 1996 til 2007. Særlig motorene kunne Alfa være stolte av. Toliters Twin Spark med 155 hk var en fin innstegsmodell, men skal man kjøpe en 166 som kosebil nå i dag, er det nok V6-modellene som gjelder. 3,0-liters versjonen med 226 hk og 275 Nm har en herlig, sportslig karakter og ga bilen 0–100 km/t-tid på 7,8 sekunder. Regn med pris på rundt 2500–3000 Euro.

Alfa Romeo 166 3,0 V6.
Alfa Romeo 166 3,0 V6. Foto: Produsent

Jaguar XK8/XKR

Det er ikke bare fordi denne XK-varianten var en stor, deilig, silkemyk sportscoupé vi har den på listen over våre favoritter. Bilen var i produksjon mellom 1998–2004 og var den første som ble utstyrt med Jaguars nye 4,0-liters V8-motor. Tro meg, kombinasjonen av bil- og motoregenskaper er bortimot perfekt. I XK8 var effekten på 284 hk. Hvis du vil ha mer fraspark kom kompressorutgaven XKR i 1998. Da med 370 sinte hestekrefter. Bilen finnes både i coupé og kabrioletutgave, priser i området fra 12–20 000 Euro. For XKR-versjonen kan du regne med fra ca. 18–30 000 Euro.

Jaguar XK8/XKR.
Jaguar XK8/XKR. Foto: Produsent

Porsche Boxster S

Den første utgaven av Porsches toseters roadster kom i 1996 og ble produsert fram til 2004. Det ble ordentlig fart i sakene med S-versjonen som kom i 1999. Da vokste motoren fra originalens 2,5 liter og 204 hester, til 3,2 liter og 252 hester. 0–100 km/t på 5,9 sekunder og 260 km/t lar seg høre den dag i dag. Vel så viktig var det ekstra dreiemomentet på lave og middels turtall. S-versjonen hadde også andre tekniske oppgraderinger som ga en mer sportslig kjørefølelse. Utgaven med manuell girkasse er å foretrekke sett fra et kjøremessig perspektiv. Boxster S er ikke priset helt ut i nyklassiker-land ennå, rundt 12–17 000 Euro ser ut til å være gjengs.

Porsche Boxster S.
Porsche Boxster S. Foto: Faksimiler Mobile.de

Volvo C70

Det er mulig jeg tar feil, men av disse bilene vi har listet opp her, tipper jeg Volvos coupé og kabriolet fra slutten av 1990-­tallet må være et av de tryggere kjøpene. Og det baserer jeg på oppfatningen av Volvo-eiere som pliktoppfyllende mennesker, uten de store behovene for å kjøre hardt eller finne på ulike typer galskap med hjuloppheng, spoilere og motortrimming. Motormessig dreier det seg om den robuste femsylindrete bensinturboen. Sjarmerende klang og bra trygg, særlig i 2,5-liters utgaven. Bilen var i produksjon fra 1996 til 2005 og hoveddelen av utvalget ligger i prisområdet 3–6000 Euro.

Volvo C70.
Volvo C70. Foto: Wikipedia

VW Golf VR6

En folkebil med sekssylindret motor er uvanlig, men ved siden av alle vanlige motoralternativ, kom denne 4. Golf-generasjonen med en ganske uvanlig drivlinje. Volkswagen laget en V6-motor med smal sylindervinkel (10-15 grader) i motsetning til de mer vanlige 60- og 90-graders V6-motorene. Fordelen var en mer kompakt sekssylindret motor, som også passet til mindre biler. VR6-betegnelsen kom på hekken til Golf 4 i 1999, i en 2,8-liters versjon med 204 hk og 270 Nm, kombinert med firehjulsdrift­systemet 4Motion. I motsetning til hva man skulle tro, er ikke dette en rendyrket sportsmodell. I stedet er bilen relativt komfortabelt satt opp. Kanskje blir dette et samleobjekt med tid og stunder. I så fall er dagens priser fra ca. 3500 til 5000 Euro et hyggelig sted å starte. OBS: Mange biler er stylet og tunet sønder og sammen.

VW Golf VR6.
VW Golf VR6. Foto: Produsent

BMW Z3 M Coupé

Det er allerede litt for sent å sikre seg en slik til innbruddspris, for Z3 M Coupé har allerede opparbeidet seg en bra klassikerstatus. Men det langt fra for sent. På Mobile.de ligger det et brukbart utvalg av slike. Det sære designet vekker like stor oppsikt i dag som for 20 år siden, og passer du pent på den nydelige rekkesekseren på 3,2 liter og 321 hk, finnes det knapt en bedre sportsbil­motor fra denne perioden. Synes du M-versjonen blir for kostbar, er 3,0i-­utgaven med 231 hk mer enn sprek nok, til halve prisen. M-versjonen koster 30–40 000 Euro, mens 3,0i koster 15–20 000 Euro.

BMW Z3 M Coupé
BMW Z3 M Coupé Foto: Produsent

Mercedes-Benz S 600 L V12

Er du blant dem som drømmer om å én gang i livet eie en V12-er, så er sjansen nå. Hva med en S-klasse med M120-motoren? Her snakker vi om et slagvolum på 5987 ccm og 367 hestekrefter. Denne motoren dukket opp i 140-serien av S-klasse som ble lansert i 1992. Men W 140 var kanskje den minst vellykkede S-klassen når det kom til fasong, og den ble litt nedsettende omtalt som «bundestank» på grunn av sitt klumpete utseende. 220-serien fra 1999 ser imidlertid langt bedre ut, og da dette ble skrevet lå det noen få V12-utgaver ute til salgs på Mobile.de. Bilene er godt utstyrte med komfort- og sikkerhetsutstyr som var helt i front i sin tid. Det mangler ikke på advarsler knyttet til en slik bil. Elektronikk var en delikat sak selv hos Mercedes, og Auto Bilds bruktbilrapport ber deg være særlig oppmerksom på det syvtrinns automatgiret (7G-Tronic) og Airmatic luftfjæringen, som var standard. Ta høyde for høye drivstoffutgifter. Her må du regne med to liter på mila ved bykjøring.

Mercedes-Benz S 600 V12
Mercedes-Benz S 600 V12 Foto: Produsent

BMW 750 iL

I februar 1987 satte BMW et endelig punktum for alle spekulasjonene: Endelig var det klart for en 12-sylindret motor. Den ble lansert i nye 750i på bilutstillingen i Genève samme år. BMW 7-serie med serienummer E38 var tredje generasjon 7-serie, og ble produsert fra 1994 til 2001. Blant motorene i utvalget var en 5,4-liters V12-motor med 326 hestekrefter. Det lå noen få til salgs på Mobile.de da vi sjekket, blant annet en Alpina-versjon. Prisene varierer fra 6000 til 22 000 Euro. V12-versjonen var flaggskipet i E38-serien og har masse standardutstyr som var luksus den gangen og som fortsatt imponerer. Auto Bilds bruktbil­rapport nevner batteri og bremser som svakheter.

BMW 750 iL.
BMW 750 iL. Foto: Produsent

Porsche 911 GT3

Første 911 GT3 ble lansert i 1999 og videreførte en tradisjon som ble startet på 70-tallet med Porsche 911 Carrera RS 2.7. GT3 fra 1999 kom med en vannavkjølt 3,5-liters boxermotor med seks sylindre. Den produserte 360 hestekrefter som sjåføren måtte håndtere med en sekstrinns manuell girkasse fra 911 GT2. Med Walter Rörhl bak rattet kjørte første GT3 den 20,8 kilometer lange Nürburgring-Nordschleife på under åtte minutter. 996-serien av 911 ble litt uglesett på grunn av de speilegg-formede frontlysene, men sterke 911-versjoner er populære og GT3 er særlig populær blant puristene. Den er derfor ikke spesielt billig som bruktbil, og prisene startet rundt 50 000 Euro. Vær oppmerksom på biler som gir seg ut for å være GT3, men som er andre 996-versjoner med GT3-kit.

Porsche 911 GT3.
Porsche 911 GT3. Foto: Produsent

Mercedes-Benz SL 73 AMG

MOTOR: 7,3-liters AMG.
MOTOR: 7,3-liters AMG. Foto: Produsent

Dette var verdens kraftigste roadster da den ble lansert i 1999, Mercedes SL 73 AMG. Den kom med en 7,3-liters selvpustende motor med hele 525 hestekrefter og et dreiemoment på 750 Nm. Sprinten fra 0 til 100 km/t gikk unna på rundt 4,6 sekunder. Samme motor ble senere benyttet i Pagani Zonda, og dessverre er SL 73 AMG minst like sjelden som Zonda. Kun 85 eksemplarer av denne forløperen til SL 65 AMG ble bygget, og den er et samlerobjekt. Et eksemplar dukket nylig opp på Youngtimer Collection til auksjonshuset Sothebys med en prisantydning på 250 000 Euro.

Mercedes-Benz SL 73 AMG
Mercedes-Benz SL 73 AMG Foto: Produsent

Tenk på reparasjoner

Du kan helt sikkert regne med at en gammel bil trenger reparasjoner og oppgraderinger, smart å ta med i beregningen når bilbudsjettet trekkes opp. Men så er kanskje det noe av det aller hyggeligste ved å eie en nyklassiker. Ta vare på og forbedre et stykke bilhistorie som betyr noe ekstra for deg.

5-punktslisten

* Eldre bruktbiler er ikke spesielt billige å eie. De krever godt vedlikehold og hyppige reparasjoner

* Kjøp merker som er velkjente og godt etablert i Norge. Gjerne med en solid merkeklubb.

* Bruk fortrinnsvis en velrennomert forhandler. Dyrere, men som regel sikrere.

* Sørg for å få på plass all dokumentasjon som trengs for å importere/registrere bilen i Norge

* Få fram mest mulig historikk og dokumentasjon. Prøvekjør. Er du i tvil, dropp bilen.

Denne saken ble første gang publisert 27/12 2019, og sist oppdatert 02/12 2021.

Les også