BILPLEIE-SPESIALIST: Andreas Skotner © Geir Svardal

- I snitt bruker jeg vel tretti timer på en bil bilpleierne bruker tre timer på.

Utsagnet er signert Andreas Skotner fra Andebu i Vestfold. Bobilentusiast og detailer.

Detailer? Det er hva de kaller seg, den relativt fåtallige gjengen som har bilpleie som lidenskap og hobby. Hvorfor ikke som yrke? Vel, skulle de ta privatøkonomisk bærekraftig timebetalt for en detailer-jobb, ville det koste så mye at kundene ville utebli.

Skotner, for eksempel, antar han ville ta cirka 10 000 kroner for full behandling av en bobil av vanlig størrelse. Det sier seg selv at timelønna ikke ville matche banklån og daglige utgifter. Men flere gjør heldigvis detailer-jobber på si, og har vanlig jobb ved siden av, slik at den som vil sende bil/bobil på spa tross alt har visse muligheter.

Vi møter Skotner hos Heistad Bil & Caravan. Noen av dere kjenner ham kanskje fra Bobil-TV, som lager videoinnslag blant annet fra caravanmesser og reiser. Skotner har også vært involvert som stylingekspert i TV-programmet Pimp my Ride på Viasat 4.

Skadelige vaskemidler

Nå skal han gi oss et innblikk i en verden av ekstrempleie av bobil. Og det Skotner aller først kommenterer, er dette med riktige og gale vaskemidler. Samtalen er knapt i gang før en kar kommer bort og forteller at han har brukt grønnsåpe til å vaske taket på bobilen sin.

- Mange norske bobileiere mener de er flinke til å ta vare på bobilen sin, men det stemmer nok ikke alltid. En av feilene som gjøres er at det brukes harde vaskemidler som grønnsåpe. Disse midlene kan gjøre skade.

Ok; så grønnsåpe skal brukes på tregulv, Zalo til oppvasken, white-spirit til å få maling av hendene, eddik til maten og diesel til tanken, som Skotner lekser opp. Midler som alle kan ødelegge tetningsmasse og forårsake lekkasjer.

Og til bobilen?

- Bruk en tradisjonell bilsjampo. De finnes i mange kvaliteter, men viktigst er det at de er beregnet for formålet.

- Hva med bobileierens egen guru-såpe, Globex?

- Bruk Globex når det er behov, ikke når du trenger såpe på bobilen. Globex er et sterkt middel man for eksempel bruker til å fjerne de svarte stripene som kommer fra pakninger og forurenset regn. Men husk også at hvis du har god beskyttelse på bobilen er det bare å skylle av disse stripene med vann.

- Forfallet starter umiddelbart

Men hvorfor skal vi legge ned penger og energi på bobilpleie?

- Utseende er jo én ting. Viktigere er det at bobilen må beskyttes. Hvis ikke vil den etter hvert bli matt, pakninger kan ødelegges og skader og lekkasjer kan oppstå.

- Men på en ny bobil trenger en kanskje ikke å gjøre noe?

- Jo, absolutt. Fra fabrikkens side er det ingen lakkforsegling, og gjør du ingenting starter forfallet umiddelbart.

- Hvilket materiale er enklest å pleie – aluminium eller glassfiber?

- Hvis bobilene er godt holdt er det liten forskjell. men i utgangspunktet er aluminium det enkleste å jobbe med, fordi materialet har mindre porer enn glassfiber.

BRUKES MED VETT: Lars Martin Ludvigsen fra Heistad Bil & Caravan har selvsagt Globex, men dette populære middelet bør ikke brukes ukritisk. © Geir Svardal

UNNGÅ GRUS: To bøtter – en til såpevann og en til rent vann, for skylling. Bruk rist i bøtta, slik at du ikke drar grus og skitt opp med svampen eller kluten. © Geir Svardal

ULL: Ullklut eller vaskevott i mikrofiber er mye bedre å bruke enn en vanlig svamp. © Geir Svardal

Riper i lakken

I Heistad Bil & Caravans store utendørs vaskeanlegg demonstrerer Skotner hvordan han jobber med en bobil, og kommer med en del tips det kan være greit å merke seg. En av de største syndene innen bilvask er for eksempel at kluter og svamper drar grus og skitt med seg fra skittent vann i bøtter, og lager riper i karosseriet.

- Så bruk en rist i bøtta, slik at grus og småstein faller ned under den. Og bruk to bøtter – en for rent vann og en for såpevann.

Svamp er forresten et produkt Skotner setter lite pris på.

- Det finnes bra svamper, men uansett har svamper lett for å dra med sand og stein fra lakken og lage riper. Spindelvevet du ofte ser på karosserier er et klassisk resultat av dette.

- Hva bør vi bruke?

- Det aller beste er en klut av ull; for eksempel saueull som jeg bruker nå. Dette er et veldig skånsomt materiale, og skitt og smuss renner lett av når du skyller ullkluten i bøtta.

Slike kluter er ikke i salg mange stedene i Norge, ifølge Skotner, men han går også god for et produkt du lettere finner.

- Vaskevotter i mikrofiber er bra.

Og mens vi er inne på riper; pusseskinnene så mange bruker til å tørke av bilen er Skotner heller ikke glad i.

- De klistrer seg til lakken og lager riper. Bruk heller et mikrofiber-håndkle.

Avfetting

Avfetting er noe som brukes for å fjerne skitt som er ekstra vanskelig å fjerne. Men ifølge Skotner er du allerede på villspor om du trenger å bruke avfetting.

MIKROFIBER: Bruk dertil egnede mikrofiber-håndklær til å tørke av karosseriet - ikke pusseskinn. © Geir Svardal

INSEKTRENS: Er bobilen riktig behandlet skal det ikke være vanskelig å fjerne insekter. © Geir Svardal

- Grunnen til at skitt sitter så fast er jo at karosseriet ikke er skikkelig behandlet og beskyttet. På en optimalt beskyttet bobil skal det heller ikke være nødvendig med avfetting, og heller ikke med høytrykksspyling.

Skitten, inklusive insekter, skal gå av med hageslange og litt berøringsvask, understeker eksperten.

Avfettingen bør uansett foregå under rutene, så lavt som mulig. Dette er nemlig ikke midler du vil ha på gummipakninger. Videre finnes det tre typer av avfetting, og de må brukes på riktig sted.

- Biologisk avfetting er relativt skånsomt for gummipakninger, mens petroleumsbasert kjemisk avfetting er veldig sterkt, løser opp det meste, og kan være skadelige for pakninger. Det siste er noe som kalles metalloppløsende avfetting, som løser opp metallpartikler og renser flaten for eksempel for piggdekkstøv. Et typisk sted å bruke det siste middelet er jo på felgene, forklarer Skotner.

Et annet sted du kan bruke biologisk avfetting, er på silikonfugene som beskytter tetningsmidler.

- Forurenset regn setter seg fast i silikon, og gjør du ingenting med dem kan de krakelere og forårsake lekkasje. Bruk biologisk avfetting, vask fugene og bruk et poleringsmiddel uten slipemidler.

FELGRENS: Metalloppløsende avfetting fjerner piggdekkstøv, noe du her ser som lilla. © Geir Svardal

BEDRE SIKT: Frontruta kan med fordel poleres og forsegles med regnavvisende middel. © Geir Svardal

Polering og forsegling

Polering er ifølge Skotner å slipe slik at man får fram glansen. Og når du polerer fjerner du all beskyttelse, slik at du også må huske på å forsegle lakken (det finnes polering som både polerer og forsegler, men det er kortvarige quickfix-løsninger).

- Polering inneholder slipemidler og olje som sitter igjen, og det er derfor det kjennes så glatt ut. Men lakk skal ikke være glatt etter polering, så oljen bør fjernes før du forsegler med voks – da varer forseglingen mye lenger. Her synder nesten alle!

Skotner anbefaler å bruke en poleringsmaskin. Det gjør jobben enklere. Men bruk oscillerende maskiner, råder han, for roterende kan skape så mye varmgang at lakken tar skade.

- Men det viktigste er likevel kombinasjonen av poleringsmiddel og pad. Poleringsmidler er forskjellige og padene har forskjellig grovhet. Tricket er å vite hvilket materiale du jobber mot, og velge deretter, og da skjønner du også at man ikke skal bruke den samme poleringen på bilen og bodelen. Hør med selgeren om dette.

TIPS: Skotner anbefaler å bruke (oscillerende) poleringsmaskin, for å gjøre jobben lettere. © Geir Svardal

SE I MØRKET: Å polere opp lykteglassene kan bokstavelig talt gi deg et nytt syn på tilværelsen. © Geir Svardal

FUGE-STELL: Silikonfugene kan tørke ut og krakelere om de ikke stelles med. © Geir Svardal

Magisk middel

Vil du riktig skjemme bort bobilen, og få den til å lukte litt som godteri, kan du gjøre som Skotner – kjøpe en liten krukke med brasiliansk carnauba-voks, som blant mye annet brukes på sukkertøy, og under surfebrett for å få dem til å gli godt.

Den vesle krukka Skotner henter fram koster 12 000 kroner. Carnauba-voks er altså for spesielt interesserte som vil gi bilen litt ekstra slitesterkt high end-voks, kjærlig massert inn med hendene.

Skotner bruker også polering for å reingjøre frontruta.

- Forsegler du den skikkelig skal du kunne kjøre i 3–4 år uten å trenge å bruke viskerne. Faktisk bør en unngå å bruke viskerne etter å ha lagt forsegling på ruta, for det vil fjerne middelet, og redusere tiden det er effektivt.

Det selges også rimeligere produkter, som for eksempel Rain-X. Et lite trikk gjør at den behandlingen også kan vare en god stund.

- Poler ruta først, ha så på vanlig isopropanol for å rense den, og spray til slutt på Rain-X, er tipset fra Skotner.

Vi har fått et lite innblikk i det som må gjøres for å gi bobilen et langt og tett liv. For bilpleie handler faktisk først og fremst om å ta vare på bobilen, presiserer detaileren Andreas Skotner.

- Det skal se bra ut, men det er ikke det viktigste. Og husk at det er snakk om mer enn bare lakk. Alt trenger vask, og det er forsegling til alt – også dekk, felger og motor.

DYR FORNØYELSE: Denne lille krukka med carnabua-voks koster 12 000 kroner. © Geir Svardal

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!