Røff og raffinert

Tror det eller ei, den er råstillig innvendig

Røff terrengbobil med stilig interiør.

Bobil

Mondo Moul truck

Bobil Mondo Moul truck

Publisert Oppdatert

Italia er en av Europas tungvektere innen bobilproduksjon. Men det er ikke bare serieproduserte "folkebobiler" som kommer fra pizzaens hjemland - her finnes også småprodusenter som satser på det eksotiske og spesielle.

Mondo Pick-up, med gründer Luca Sacco i spissen, er et eksempel på det. Firmaet har spesialisert seg på å produsere frittstående boenheter til for eksempel pickuper. I Norge kjenner vi jo til Polars Nanoq på VW Amarok.

Den mest ekstreme løsningen fra Mondo er Modul Truck; en bodel i komposittmaterialer/glassfiber, skreddersydd for Unimog U20 fra Mercedes-Benz. Her har du permanent firehjulstrekk og differensialsperre, og hjul i 20-tommers dimensjon , åtte gir forover og seks (!) bakover, stabilisatorer og vi vet ikke hva. Offroad-kjøringen denne bobilen er kapabel til kan du ikke foreta lovlig i Norge, og vel ikke i så mange andre land heller.

Du kan velge mellom å ha med deg to reservehjul eller ett reservehjul og en ekstra oppbevaringsboks/vanntank/dieseltank. Førerhuset er tippbart, førersetet er regulerbart og plassert like over forakselen.

Dieselmotoren på 4,2 liter yter 147 hk, toppfarten er begrenset til 85 km/t og dreiemomentet er på mektige 610 Nm.

Fullverdig interiør

Modul Truck byr på full bobilkomfort, med led-lys, kjøkken med tobluss-komfyr, salongbord som kan gjemmes bort når det ikke brukes, L-formet sofa, toalett/dusj, sengeplass til fire, et 110-liters kjøleskap og en 140 liters vanntank, samt en like stor gråvannstank.

Oppvarmingen foregår med et dieseldrevet Truma Combi D-system, som både gir luftvarme og varmer opp vannet. I tillegg har Modul Truck vannbåren gulvvarme.

MYK INNVENDIG: Interiøret bærer ikke bud om at dette er en skikkelig terrengtøffing. FOTO: Produsent

MYK INNVENDIG: Interiøret bærer ikke bud om at dette er en skikkelig terrengtøffing. FOTO: Produsent

Senga er i utgangspunktet bare 170 centimeter lang, men hele 147 centimeter bred. Lengden kan utvides opp til 210 centimeter etter ønske. I det hele tatt er kundenes ønsker noe Mondo Pick-up strekker seg langt for å etterkomme.

Vekten varierer mellom 3500 og 3750 kilo, alt etter mengden utstyr.

Les også:

Verdens råeste bobil

Sigøynervogn og bobil

Med denne kan du bo ute hele vinteren

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag