Førsteinntrykk: Sun Living Lido S 42 SL

Rimelig modell som kan ta av

Rimelig modell med mange kvaliteter.

BILLIGERE: Vi har tatt en nærmere titt på innstegsmodellen Sun Living Lido S 42 SL.

BILLIGERE: Vi har tatt en nærmere titt på innstegsmodellen Sun Living Lido S 42 SL. Foto: FOTO: Anders Wallsten

Publisert Oppdatert

Sun Living-bilene ble opprinnelig bygget i Spania under Sun Roller-paraplyen. Men etter at Adria ble en av de største aksjonærene, ble hele produksjonen flyttet til Slovenia. Høsten 2008 var det verdenspremiere på modellserien Sun Living Lido, som egentlig er en enklere og billigere versjon av Adria.

I originalversjonen sitter en toliters motor på 115 hk. Bilen vi har tatt for oss er imidlertid utstyrt med en 2,3-liters motor med ytterligere 30 hk. Bilen har kollisjonspute på både sjåfør- og passasjersiden og cruisekontroll (ekstrautstyr). I førerhuset finner vi sågar gardiner på front- og sideruter for å hindre innsyn hvis ønskelig.

Halvintegrerte Lido S 42 SL er utstyrt med ABS-bremser og elektronisk bremsekraftfordeler. Dekkreparasjonssett og SecuMotion reduksjonsventil for automatisk gassavstengning inngår også i sikkerhetsutstyret. Det finnes til og med en jordfeilbryter.

Hva med den øvrige tekniske utrustningen? Jo, den har LED-lys, tåkelys, elektriske sidespeil, samt en såkalt elektroblokk (12-volts) som er plassert under sidesofaen. Dessuten er det lagt opp for 230 volts antenne, og doble 12-voltsuttak ved fotenden av sengen.

Du finner flere førsteinntrykk og tester på Allt om Husvagn & Camping

SITTER GODT: I denne modellen sitter vi godt i den meterbrede sofaen.

SITTER GODT: I denne modellen sitter vi godt i den meterbrede sofaen. Foto: FOTO: Anders Wallsten

For øvrig finnes 230-uttak i entreen og i kjøkkenet. Varmen er luftbåren og besørges av Truma Combi 4 som har innebygd varmtvannsbereder. Varmen blåses ut via fem ventiler, som er plassert i entré, sittegruppe, toalett, samt to i kjøkkenavdelingen.

Intryck Sun Living

Intryck Sun Living Foto: Anders Wallsten

Spillvanntanken rommer 85 liter, ferskvannstanken 110 liter, mens dieseltanken rommer 90 liter.

Slett ikke verst

Garderoben er riktig fornem. Det er kanskje store ord om en garderobe i en innstegsmodell, men den er plassert bak seteryggen på den tverrstilte ekstrasitteplassen til høyre for inngangen.

Hengehøyden er 120 cm, mens bredde og dybde er på henholdsvis 46 og 25 cm. Her er til og med hattehylle, skoskap og stofflommer. Slett ikke verst!

Den andre garderoben krever knebøy fordi den finnes under den ene enkeltsengen. Under den andre sengen er det et oppbevaringsrom som mangler stang, men som delvis kan nås fra lasterommet bak.

Utmerket garasje

Bilen har lasteluker på begge sider (110x74 cm og 110x58 cm), og i det store og helt utmerkede lasterommet lengst bak finnes seks "blekkspruter" for å feste lasten, pluss flere hyller. I bodelen er det åtte overskap, og til og med trappetrinnet opp til sengene er utstyrt med en liten hylle.

Under den venstre sengen (i kjøreretning) er det lett å komme til bagasjen. Med en uttrekkbar plate kan enkeltsengene enkelt forvandles til en dobbeltseng. Sengene måler henholdsvis 200x85 og 190x85.

Som dobbeltseng kan du plusse på 48 cm i bredden. 230-uttak er plassert ved sengeenden og leselampene er vribare.

GARDEROBE: Under sengene finnes garderobe, oppvaringsrom, pluss en liten hylle i trappetrinnet.

GARDEROBE: Under sengene finnes garderobe, oppvaringsrom, pluss en liten hylle i trappetrinnet. Foto: FOTO: Anders Wallsten

To vinduer som kan åpnes og en diger takluke gir lys utenfra. Dessverre blir avstanden fra pute til overskap i snaueste laget slik at det blir nær sagt umulig å ligge og lese uten å slå hodet i skapkanten. Noen gardin for å avskille rommet fra resten av bilen finnes ikke.

PLASS: God plass til beina når man bruker toalettet og godt med plass i dusjen.

PLASS: God plass til beina når man bruker toalettet og godt med plass i dusjen. Foto: FOTO: Anders Wallsten

BLÅTT: Det er mulig å veksle mellom vanlig og blå belysning på kjøkkenet. Kjøleskapet under benken er på 120 liter.

BLÅTT: Det er mulig å veksle mellom vanlig og blå belysning på kjøkkenet. Kjøleskapet under benken er på 120 liter. Foto: FOTO: Anders Wallsten

Toppscore for beinplass

I baderommet er plassen god. Men hvorfor er bryteren til taklampen plassert i taket? Her er barn åpenbart ikke velkomne.

Beinplassen når man sitter på do gir vi toppscore og tommelen opp for dusjplassen. Høyden fra gulvet til vasken er 83 cm. Det er godkjent. Badet har over- og underskap og doble knagger, men vi savner dorullholder.

En Vencam-ventilator på 11 cm sitter i taket. Om høyden til vasken på badet er godkjent, er det verre med kjøkkenet. Med det blotte øyet kan vi se at høyden ikke er optimal, og ganske riktig: Tommestokken viser 98 cm, nesten 10 cm høyere enn normen på 90 cm.

Mangler plass og skuff

Diodelys over kjøkkenbenken er stilig, men kjøkkenet for øvrig etterlater noen spørsmålstegn. Vi savner skuff for bestikk, trådskuffer og plassen på kjøkkenbenken er ikke mye å skryte av. To overskap og et tilstøtende sjalusiskap er godkjent. Det samme med sprutplaten som er hendig plassert under gassblussenes beskyttelsesplate.

Under spiseplassen er det dobbelt gulv. Sittegruppen er for øvrig bra. Setehøyden er som normen 45 cm og sofaen er 102 cm bred. Sammen med de vribare forsetene kan fem personer få plass rundt bordet. Beregnet for fire personer (antall setebelter) har hver person 45 cm plass rundt bordet, som er godkjent.

Oppsummert: Sun Living Lido S 42 SL er åpenbart en prisgunstig innstegsmodell.

Er du ute etter en stor bobil som ikke er toppspekket med utstyr, men som har et solid fundament, kan Sun Living gjerne være førstevalget.

Tekniske data

Sun Living Lido S 42 SL

Pris: Fra 503 900 kroner i Sverige

(kan enkeltgodkjennes i Norge)

Chassis: Fiat Duvato

Motor: 2,3-liter 130 hk

L/B/H: 6,60/2,30/2,78 meter

INNSTEGSMODELL: Sun Living Lido S 42 SL er på sett og vis en rimeligere Adria.

INNSTEGSMODELL: Sun Living Lido S 42 SL er på sett og vis en rimeligere Adria. Foto: FOTO: Anders Wallsten

Totalvekt: 3300-3500 kg

Egenvekt: 2843 kg

Antall passasjerer: 4

Antall senger: 3+1

Les også:

Adria Sonic - her får man luksusfølelsen

Kjøpe brukt bobil? Les dette først

Genial bobil som ikke koster skjorta

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag