Kommentarer fra Facebook

"Samme problem, klønete system, tør ikke bruke annet en nærlys."

"Godt å se at dette er det flere som "sliter" med, trodde det bare var oss."

"Samme problem for meg. En må være konsentrert når en bruker blinken, også. Jeg har opplevd og blinke til høyre-venstre- høyre."

"Kjenner meg vel igjen i den der ja. Har begynte med å skifte mellom nær- og fjernlys eller omvendt i sakte tempo; da går det som regel bra."

"Jeg har kjørt en del av de bilene og har hatt samme problem. Bryteren er dårlig konstruert slik at den naturlige bevegelsen man bruker ved denne operasjonen ikke er naturlig for bryteren. Idiotisk laget synes jeg."

"Helt klart et problem som Fiat burde ta tak i. Har en 2015 med samme idiotiske blinklysbryter. Jeg også mange ganger lurt på hva de som kjører bak tenker om han tullingen foran som blinker i alle retninger."

Langt de fleste bobiler i Europa er bygget på Fiat Ducato-chassis.

I det store og hele en realitet de fleste lever godt med, all den tid Fiat lytter til bobilprodusentene, og prøver å tilpasse sine chassis etter bransjens ønsker.

Men på ett punkt finnes det stor misnøye, i hvert fall i Norge. I de fleste biler er blinklysfunksjonen lagt til samme spak som spaken for fjern-/nærlys. Og har du sittet bak rattet i en passe moderne bil de senere år, har du garantert merket deg at blinklyset også har en autofunksjon der det blinkes tre eller fem ganger.

Og her er problemet. Hos en del årganger av Fiat Ducato utløser bruken av spaken for nær- og fjernlys dessverre også av og til - hvis bevegelsen av spaken er litt upresis - fem autoblink (se video). Og uønsket bruk av blinklys er selvsagt potensielt trafikkfarlig.

Det er intet krav at en bil skal ha en slik autoblink-funksjon. Dette er ikke noe EU har funnet på. Mercedes-Benz kom med denne i utgangspunktet fornuftige løsningen først. Så fulgte de andre etter.

I en del nyere bilmodeller kan du faktisk selv velge. Tre blink? Fem? Ingen? Bare gå inn i menyen og velg.

Men som regel er funksjonen programmert inn i modellens datahjerne. Greit nok, det også. Du kan blinke på vanlig vis, på og av ved hjelp av blinklys-spaken, eller bare bevege spaken litt for å sette i gang autoblink-funksjonen.

Men så er det at det har blitt litt ugreit, da. Hva det skyldes? Vanskelig å si. Vi vet ikke om varebiler på Fiat Ducato opplever det samme. Men det kan ha noe med at vinkelen mellom ratt og spak ikke er optimal, kanskje fordi det ofte blir satt inn nye seter på nytt understell i Ducatoer som skal gjøre tjeneste som bobiler. Noe som kan endre vinkelen mellom ratt og spak.

USTABIL: Veksling mellom nær- og fjernlys bør være direkte og uten vingling, skal en unngå at blinklyset starter. © Geir Svardal

Facebook-diskusjon

Vi Menn Bobil ble oppmerksomme på dette problemet etter at bobileier Egil Hanssen blottla det i en tråd på Facebook-gruppa "Jeg kjører bobil fordi jeg liker det."

I innlegget skrev han:

"Når jeg veksler mellom fjernlys og nærlys (og omvendt), kommer jeg stadig vekk for nær filskifte-blinkeren, det vil si automatikken som kjører høyre eller venstre blinklys fem ganger. Jeg har tørrtrent på å dra lysspaken i nøyaktig retning mot rattet, men ute i trafikken bommer jeg stadig vekk, og blinker på de merkeligste steder (har ofte lurt på hva sjåføren bak tenker)."

Responsen var stor. Mange kunne rapportere om samme problem. Og ikke bare der. Spør du en servicesjef hos en bobilforhandler om noen har tatt opp dette med dem, er sannsynligheten stor for at svaret er ja.

Bjørn Solvang tok opp hansken, og kontaktet Statens vegvesen. Der mente de at han burde kontakte en forhandler og få dette omprogrammert. Noe som dessverre ikke ser ut til å føre fram, siden mange har fått beskjed om at dette ikke er mulig.

Vi tok opp hansken, også på Facebook. Og vi kontaktet verksmester Trond Jacobsen hos RSA Bil avdeling Oslo, som blant annet forhandler Fiat Ducato. Etter å ha forhørt seg litt rundt, konkluderer han med at dette neppe er noe som kan endres på.

Via Jacobsen ble deretter en liste med et tresifret antall registreringsnumre på norskregistrerte bobiler hvis eiere opplever dette problemet sendt til Fiat i Italia (FCA). Så ingen i FCA kunne betvile at dette er et omfattende problem som bør tas på alvor.

- Det foreligger dessverre ingen teknisk løsning i dag, var tilbakemeldingen Jacobsen kunne komme med et par uker senere.

- Svaret fra FCA er at hver enkelt kunde må kontakte et autorisert Fiat-verksted med sin klage, og så må verkstedet opprette en sak for hver enkelt bil. Saken sendes så til teknisk avdeling for Fiat i Italia.

HJELPER?: Stram en strikk mellom blinklysspaken og fartsholderspaken, så blir kanskje bevegelsen mer presis, er kjerringrådet fra en tysk bobilist. © Geir Svardal

PROBLEMER: Jan Erik Bye hadde store problemer med blinklysfunksjonen på sin forrige bobil, men heldigvis fungerer det bedre på den nye – en Adria Sonic Supreme. © Geir Svardal

Mulig å fikse, men...

Flere verksmestere vi har snakket med forteller at de har hatt kunder inne som spør om det er mulig å programmere bort auto-blinken. En av dem som har tatt kontakt med verksted er Jan Erik Bye fra Sandefjord.

- Tidligere hadde jeg en Adria Coral, og slet virkelig med dette. Direkte farlig kunne det bli de gangene blinklyset slo seg på mot høyre, slik at de bak kunne tro at jeg signaliserte at det var klart for forbikjøring.

Nå har Bye kjøpt seg en Adria Sonic Supreme, og opplever heldigvis at problemet er mye mindre i den.

Simen Huse i bilelektronikk-firmaet Simco avviser for øvrig at det ikke er mulig å programmere bort auto-blink.

- Alt er mulig. Hadde vi gått inn i CAN-bus-systemet på en Fiat Ducato og gjort en analyse, hadde vi funnet ut hvordan denne auto-blinken kan avprogrammeres.

Nå er det vel ingen grunn til å forvente at Fiat vil endre komponenten som eventuelt er problemet, eller invitere til en storstilt og sikkert uhyre kostbar omprogrammering for de utallige bobilene dette kanskje angår i Europa. Det er jo ingenting som er "feil" her, bare "dårlig".

Så da får bobilister som opplever bruken av blinklys/nær- og fjernlysspaken som utfordrende bare fortsette å gjøre så godt de kan, kanskje prøve å endre sittestilling, eller også oppsøke et Fiat-verksted for å se om en omprogrammering lar seg gjøre.

Hva er dine erfaringer med dette temaet? Hør gjerne fra deg i kommentarfeltet.

KAN FIKSES: Simen Huse er kanskje Norges fremste ekspert på bilelektronikk, og sier at det er fullt mulig å avprogrammere auto-blink. © Geir Svardal

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!